66 اثر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی غیرمنقول شناخته شدند

66 اثر متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی و پیش از تاریخ در فهرست آثار ملی غیرمنقول ثبت می‌شوند.

66 اثر شش استان واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی غیرمنقول شناخته شدبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ 66 اثر متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی و پیش از تاریخ شش استان فارس، قم، گلستان، چهارمحال و بختیاری، همدان سمنان با بررسی و تایید کارشناسان کمیته ثبت آثار واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی غیرمنقول شناخته شد.

 فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياء ميراث معنوی و طبيعی با اعلام این خبر گفت: از این تعداد 31 محوطه باستانی متعلق به دوره‌های مس و سنگ، مفرغ، اشکانی، ساسانی و قرون اولیه اسلامی و بافت تاریخی روستای فارسیان از استان گلستان، 5 اثر با قدمت دوره قاجار و پهلوی اول مربوط به استان قم و 18 بنای تاریخی از دوره‌های زندیه، قاجار و پهلوی اول و 8 محوطه باستان شناختی با قدمت دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی از استان فارس و سه اثر در استان‌های چهارمحال وبختیاری، همدان و سمنان است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياء ميراث معنوي و طبيعی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون 103 اثر تاریخی فرهنگی غیرمنقول در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: 66 پرونده آثاری که در کمیته ثبت آثار ملی مطرح شده شامل آب انبار، بیمارستان آسیاب، خانه، مدرسه، مسجد، بقایای قلعه‌های دیده‌بانی و محوطه‌های باستان شناختی است.

به گفته فرهاد نظری در نشست کمیته ثبت و حریم آثار غیرمنقول بیشترین پرونده‌های مطرح شده مربوط به محوطه‌ها و تپه‌های باستان شناختی بوده که از این تعداد 31 اثر مربوط به استان گلستان و 8 اثر مربوط به استان فارس بوده است.

لازم به ذکر است؛ با ثبت هر اثر در فهرست آثار ملی، هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی منجر به تخریب یا تغییر هویت آثار ثبتی برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

همچنین بر اساس قوانین مرتبط با ثبت هر گونه اقدام حفاظتی و مرمتی در آثار ثبتی با تأیید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان‌پذیر خواهد بود.

 

انتهای پیام/

ثبت تپه‌ها و محوطه‌های باستان شناختی کشور در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار