رئیس مجلس گفت: مسئله تروریسم دغدغه ایران و بلژیک بوده و نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است،

لاریجانی: حل تروریسم نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است/زیگفرید براک:اروپا با تمامی سیاست‌های آمریکا موافق نیستبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران پس از دیدار با زیگفرید براک رئیس مجلس نمایندگان بلژیک اظهار داشت: روابط اقتصادی بین دو کشور سابقه طولانی دارد و در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه تاکنون تفاهم‌نامه‌های پارلمانی بسیاری میان دو کشور منعقد شده است، متذکر شد: در مذاکره امروز درباره محورهای توسعه آینده ایران صحبت کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به اینکه در این دیدار در مورد 6 مورد استراتژیک تصویب شده در برنامه ششم که زمینه سرمایه‌گذاری را در کشورهای دیگر فراهم کرده است صحبت شد، تصریح کرد: ما در این دیدار بر ضرورت همکاری‌های گسترده‌تر دو کشور به ویژه درباره بحران‌های منطقه‌ای بحث کردیم.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله تروریسم دغدغه هر دو کشور است و نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است، اظهار داشت: ما در این دیدار درباره بحران میانمار که به جهت آواره شدن مردم مظلوم که برای همه انسان‌های دردآور است و همچنین جنگ یمن بحث کردیم.

وی با تأکید بر اینکه ما از گفتگوهای بیشتر بین دو پارلمان به ویژه در زمینه حقوق بشر استقبال می‌کنیم، گفت: امیدواریم این سفر زمینه‌ای برای توسعه روابط پارلمانی، اقتصادی دو کشور و همکاری‌های بیشتر برای برقراری صلح و امنیت در جهان باشد.

در ادامه این کنفرانس خبری زیگفرید براک رئیس مجلس نمایندگان بلژیک درباره موضوعات بحث شده با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: رابطه ایران و بلژیک به قرن‌ها قبل و میانه قرن 19 باز می‌گردد و ما باید برای همکاری دو کشور در پسا برجام برنامه‌ریزی کنیم و معتقدیم که باید تلاش خود را برای ارتقای مناسبات نسبت به گذشته افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه برنامه در نظر گرفته شده دولت و مجلس ایران برای بهبود اقتصادی بسیاری امیدوار کننده است، اظهار کرد: ما بسیار خرسند شدیم که رئیس مجلس ایران در این دیدار بر نقش شرکت‌های خصوصی به عنوان موتور محرک اقتصاد تأکید داشت.

رئیس مجلس نمایندگان بلژیک تأکید کرد: ما اروپایی‌ها با تمامی سیاست‌های آمریکایی‌ها موافق نیستیم و اطمینان می‌دهیم که در مسیر خود حرکت خواهیم کرد و برای ما بسیار اهمیت دارد که دفتر اتحادیه اروپا هر چه سریعتر در ایران تأسیس شود.

زیگفرید براک با اشاره به اینکه در این دیدار بر ضرورت برطرف کردن مشکلات بانکی با تمام قوا تأکید شد، تصریح کرد: هر دو کشور برای برطرف کردن موانع بانکی باید تلاش کنند چرا که تجارت دو کشور بدون کانال‌های بانکی ممکن نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در این دیدار درباره مشکل تروریسم هم صحبت شد، گفت: ما در بلژیک با مسئله تروریسم بسیار آشنا هستیم و در پارلمان بلژیک کمیته‌ای برای بررسی اجزای تروریسم تشکیل شده است.

رئیس مجلس نمایندگان بلژیک با بیان اینکه ما درباره حفاظت کشورمان در مقابل تروریسم صحبت کردیم، اظهار کرد: برای مبارزه با  تروریسم معتقد به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی هستیم که پلیس بلژیک در بالاترین سطح با پلیس ایران در این زمینه مذاکراتی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: ما در این دیدار درباره حقوق بشر صحبت کردیم و توافق شد که مذاکرات حقوق بشری را در چارچوب حقوقی داشته‌ باشیم و ما در گفتگو‌های حقوق بشری به فرهنگ و سنت ایران احترام خواهیم گذاشت.

زیگفرید براک در پایان خاطر نشان کرد: این دیدار و همچنین دیدار با رئیس جمهور ایران بسیار خوب و صمیمی بود که زمینه را برای همکاری دو کشور در آینده بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار