نماینده مقیم سازمان ملل در تهران گفت: کشورهای عضو پروتکل مونترال اخیرا در رواندا گرد هم آمدند و برای حذف گازهای CFC به تفاهم رسیدند.

حذف گازهای CFC تنها راه حفظ لایه ازونبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در تهران در مراسم سی‌امین سالگرد پروتکل مونترال و روز حفاظت از لایه ازون که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران از سال 1990 تاکنون به تعهدات خود برای حفظ لایه ازون پایبند بوده است، اظهار داشت: همکاری دفاتر مختلف سازمان ملل با پروژه حفاظت از لایه ازون از سال 2012 آغاز شد که در این پروژه دولت ایران متعهد شد تا سال 2015 تا 15 درصد از میزان واردات گازهای مخرب لایه ازون و انتشار آن ها بکاهد.

وی با بیان اینکه تمرکز بر روی هیدروکلرکربن‌ها خواهد بود، گفت: کشورهای عضو پروتکل مونترال اخیرا در رواندا گرد هم آمدند و برای حذف گازهای CFC به تفاهم رسیدند، در این راستا از دولت ایران درخواست داریم که به این پروتکل جدید ملحق شود.

گری لوییس با تاکید بر اینکه پروژه اول موفق بوده و برای آغاز فاز دوم حفاظت از لایه ازون باید به فاز اول توجه کرد، گفت: تا پایان امسال فاز دوم پروژه امضا خواهد شد و  به‌ زودی اجرا می‌شود. امیدواریم سازمان محیط زیست همکاری خود را با سازمان ملل ادامه دهد.

وی در ادامه فزود: پروتکل مونترال یکی از موفق‌ترین پیمان‌های جهانی در حوزه محیط زیست است. این پروتکل توانسته 100درصد مواد مخرب لایه ازون را کاهش دهد که این باعث ضخیم شدن این لایه شده است و این اتفاق کره زمین را از تشعشعات خورشید حفظ می‌کند.

نماینده سازمان ملل در تهران با بیان اینکه توافقنامه همکاری سازمان ملل با ایران با عنوان سند پشتیبانی توسعه سازمان ملل در ایران شناخته می‌شود، گفت: این توافق‌نامه در چهار حوزه محیط زیست، بهداشت، اقتصاد مقاومتی و کنترل مواد مخدر است. در حوزه محیط زیست روی دو موضوع مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و اقتصاد کم کربن تمرکز داریم و 18 آژانس سازمان ملل در ایران در جهت تحقق این محورها فعالیت می‌کنند.

گری لوییس گفت: امیدواریم ایران با اجرای طرح‌های بین‌المللی محیط زیست همکاری کند.

انتهای پیام/

گازهای CFC عامل تخریب لایه ازون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار