ولایتی:

گسترش روابط ایران و چین ضروری است/دیدگاه‌های دو کشور در منطقه و بین‌الملل هماهنگی دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دیدگاه‌های ایران و چین در حوزه بین‌الملل و منطقه‌ای بسیار نزدیک است و یا کاملا منطبق است.

گسترش روابط ایران و چین ضرورت دارد/دیدگاه‌های دو کشور در منطقه و بین‌الملل هماهنگی داردبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز 27 شهریور در دیدار با نیوژین‌ چون رئیس موسسه خاورمیانه چین اظهار کرد: روابط ایران و چین راهبردی است و ما از توسعه روابط  دو کشور استقبال می‌کنیم و نقش شما به عنوان مسئول موسسه راهبردی خاورمیانه در توسعه روابط منطقه و بین‌الملل بسیار مهم است.

 ولایتی تصریح کرد: آنچه مسلم است زمینه توسعه روابط بین ایران و چین فراهم است نه فقط در حوزه دوجانبه بلکه در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز روابط بسیار گسترش پیدا کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: دیدگاه‌های دو کشور در حوزه بین‌الملل و منطقه‌ای یا بسیار نزدیک به هم است و یا با یکدیگر کاملا منطبق است و هرچه زمان می‌گذرد ضرورت گسترش روابط بین دو کشور و همکاری‌های بین‌المللی بیشتر می‌شود.

ولایتی در پاسخ به سوال این مقام چینی در زمینه ارزیابی روابط دو کشور به ویژه سفر رییس جمهور چین به ایران گفت: همان گونه که چین تمایل به توسعه روابط راهبردی دارد جمهوری اسلامی ایران نیز مایل به چنین تعاملاتی است و دو طرف در این زمینه توافقات ارزشمندی دارند. البته موانعی هم وجود دارد که باید برای رفع آن ها تلاش کرد.

وی بر اهمیت روابط دو طرف در سطح بین الملل و منطقه ای اشاره کرد و افزود: از جمله موضوعات مهم جاده ابریشم است که ضرورت توسعه تعاملات و به ویژه نقش مهم و تاریخی ایران در این زمینه مورد توجه است که باید در این زمینه گفتگو کرد.

نیوژین‌چون در این دیدار گفت: از سال گذشته با سفر رئیس جمهور چین به ایران اسناد مهمی بین دو کشور امضا شد که باعث گسترش روابط بین‌المللی دو کشور شد.

وی ادامه داد: مرکز مطالعات راهبردی روابط بین‌المللی چین یکی از ارکان مطالعاتی زیرمجموعه دولت چین است و خوشحال خواهیم شد که همکاری  ما با مراکز پژوهشکده‌های ایران ادامه پیدا کند و به عنوان پژوهشکده چین نقش خود را ایفا خواهیم کرد.

رئیس موسسه خاورمیانه چین خاطر نشان کرد: به تدریج سیر سیاست‌های بین‌المللی به سمت آسیا گرایش پیدا کرده است و جمهوری چین در شرق آسیا و ایران در غرب این قاره محورهای بسیار مهمی برای تحولات بین‌المللی هستند.

انتهای پیام /

 

ضرورت گسترش روابط بین ایران و چین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار