زنگنه‌ خبر داد:

واگذاری مطالعات باز‌یافت مخزن‌های نفتی به دانشگاه‌ها/ قرارداد 700 میلیاردی وزارت نفت با دانشگاه‌ها

وزیر نفت با بیان اینکه باید مطالعات باز‌یافت مخزن‌های نفتی به دانشگاه‌ها واگذار شود گفت: متوسط پیشرفت فیزیکی‌ این قراردادها‌ 15 درصد بوده‌ است.

واگذاری مطالعات باز‌یافت مخزن‌های نفتی به دانشگاه‌ها/ 12 قرارداد با هزینه‌ 700 میلیارد تومان با دانشگاه‌ها بسته‌ایم‌به گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیژن نامدار زنگنه‌ وزیر نفت در اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری که امروز در پژوهشگاه‌ پلیمر‌ و پتروشیمی‌ ایران برگزار شد با اشاره به این موضوع که ما در گذشته رشته‌ای تحت عنوان مهندسی بالادستی‌ نفت نداشتیم‌ و از سال 77 تازه موفق به به‌ وجود آوردن این رشته‌ شدیم، اظهار کرد: از سال 77  برای اولین بار رشته بالا دستی نفت در دانشگاه فنی تهران، شریف و امیرکبیر به وجود آمد و بعد از آن دانشگاه‌های دیگر آزاد نیز این رشته را به وجود آوردند.

وزیر نفت ادامه داد: برای رشته‌های بالا دستی نفت ابتدا دانشجویانی به دانشگاه‌های خارج از کشور فرستاده شدند تا در آن دانشگاه‌ها دروس‌ بالادستی‌ نفت را فرا بگیرند‌ و بعد آنها به کشور بازگشتند و اساتید دانشگاه‌های خودمان شدند. در گذشته شاید اساتیدی‌ که در رشته بالادستی‌ نفت داشتیم‌ به 10 نفر هم نمی‌رسید اما امروزه وضع زیربنایی‌ ما افزایش یافته‌ و جا دارد که بگویم در ریاست آقای فرجی‌دانا و نجفی کارهای بسیار خوبی انجام شد.

وی با اشاره به این موضوع که باید مطالعات باز‌یافت مخزن‌های نفتی به دانشگاه‌ها و پژوهشسرا‌ها واگذار شود، تصریح کرد: متوسط پیشرفت فیزیکی‌ این قراردادها‌ 15 درصد بوده‌ و این قراردادها‌ نه تنها موفق به افزایش باز‌یافت ذخایر نفتی می‌شوند بلکه سطح فناوری کشور را نیز افزایش خواهند داد. البته‌ لازم به ذکر است که بگویم این کار یعنی باز‌یافت ذخایر‌ نفتی از مهمترین وظایف است که باعث این می‌شود که ثروت بسیار زیادی به کشور تزریق‌ شود.

 زنگنه‌ خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بتوانیم‌ باز‌یافت ذخایر نفتی را به درستی انجام دهیم‌ به دانشگاه‌ها‌ مخازن نفت داده‌ایم و به آنها گفته‌ایم که و‌ظایفشان  این است که بروند‌ با شرکت‌ها و مؤسسات‌ آموزش عالی خارجی قرارداد‌ ببندند‌ تا بتوانند در این حوزه بسیار کارآمد عمل کنند‌ البته ما به آنها گفته‌ایم که هر چقدر که هزینه این کار باشد‌ وزارتخانه‌ آن را پرداخت می‌کند. این مهم است که بدانیم با یک استاد دانشجو به تنهایی نمی‌توان مخزن را مدیریت‌ کرد بلکه این یک کار سازماندهی‌ شده و گروهی را می‌طلبد‌ برای این کار در دانشگاه‌ها انستیتوهای‌ تخصصی‌ تشکیل شده است.

 وزیر نفت‌ در خصوص بحث پژوهشی که در قراردادها‌ی نفتی انجام می‌شود، اظهار کرد: ما در قراردادهای‌ نفتی که با شرکت‌های خارجی منعقد می‌کنیم یک شرکت پژوهشی دانشگاهی را نیز به آنها معرفی می‌کنیم‌ تا آن کشور خارجی بحث پژوهشی‌ خود را با دانشگاه‌ پیش ببرد‌ و این یک فرصت بسیار خوب برای دانشگاه‌های ما است که از این فرصت‌ مطالعاتی‌ در جهت تحقیقاتی خود‌ استفاده کنند.

 وی در خصوص بحث و رشته‌ پایین‌ دستی‌ نفت، گفت: 12 قرارداد با دانشگاه‌ها بسته‌ایم‌ که مجموع هزینه‌های آن بالای 700 میلیارد تومان است و برای ما بسیار مهم است‌ که دانشگاه‌های ما‌ بر اساس لایسنس‌های بین‌المللی‌ به تولید بپردازند و هر کدام بتوانند به تولیدات خود موارد فناوری جدید را اضافه کنند. یک دانشگاه به عنوان محور قرار داده شده و دیگر دانشگاه‌ها به عنوان همکار با او هستند‌ در همین راستا 270 قرارداد‌ با 66 مرکز تحقیقاتی‌ به امضاء رسانده‌ایم که این قراداد‌ها را پوشش می‌دهد.

 زنگنه‌ تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است ایجاد تحولی ساختاری‌ است که باعث پیوند بین صنعت و دانش می‌شود. دانشگاه‌های ما باید روزانه‌ با مراکز نفتی‌ متصل باشند تا بتوانند‌ با یکدیگر همکاری‌های مناسبی داشته باشند‌.

 وزیر نفت در خصوص حمایت‌هایی که پایان‌نامه‌های دانشجویی شده است، اظهار کرد: پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع تکمیلی‌ در 2 بخش کارشناسی‌ ارشد و دکترا‌ 3 هزار تا بود‌ه‌اند که مجموعاً 10 میلیارد تومان برای حمایت از آنها اختصاص داده شد و پیش‌انداز آینده ما این است که بتوانیم در مقطع دکترا‌ 10 میلیارد تومان و در مقطع کارشناسی ارشد‌ 8 میلیارد تومان تسهیلات را اضافه کنیم‌. این حمایت‌هایی که از پایان‌نامه‌های دانشجویی به عمل می‌آید بسیار خوب است زیرا ما می‌توانیم در طریق این پایان‌نامه‌ها افراد متخصص را شناسایی کنیم و در آینده از دانش آنها در کارهای تحقیقاتی و عملیاتی استفاده کنیم.

 وی همچنین در خصوص همکاری‌هایی که حوزه نفت با دیگر رشته‌ها داشته است، تصریح کرد: ما همکاری‌ای را با دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران داشتیم که بسیار نتیجه عالی داشت تا جایی که من خود هرگز فکر نمی‌کردم نتیجه آنقدر خوب و امیدبخش‌ باشد. این محققان مدت بسیار زیادی را در قلب کارون‌ جایی که ما بیشترین‌ تولید نفت را داریم کار کردند‌ و گزارش‌های بسیار ارزشمندی‌ به ما ارائه داده‌اند و این گزارشات‌ ما را  به استفاده بیشتر از پژوهشگران‌ اجتماعی امیدوار کرد. پیچیدگی‌ جامعه ما به حدی بالا است که مدیران نمی‌توانند به تنهایی کار کنند و به همین جهت احتیاج دارند تا گروه‌های مختلف اجتماعی آنها را در انجام کارهایشان‌ یاری برسانند.

 وی در پایان با یادآور شدن این موضوع که دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در تولیدات نفتی دارند، گفت: چشم‌انداز آینده ما برای حوزه بالادستی‌ نفت‌ بسیار بالاست‌ و امید داریم که موفقیت بسیار زیادی در این حوزه کسب کنیم.

انتهای پیام/

باید مطالعات باز‌یافت مخزن‌های نفتی به دانشگاه‌ها واگذار شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار