باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد:

نقره داغ شدن مستاجران از افزایش اجاره‌ها در تابستان امسال / دولت دوازدهم به فکر مستاجران در سال آینده باشد

درحالی مستاجران با به اتمام رسیدن فصل جابه جایی‌ از افزایش نرخ‌ های نجومی گله‌مندند که امسال هم دولت ،اقدامی برای نظارت در این بازار انجام نداده است.

نقره داغ شدن مستاجران از افزایش اجاره‌ها در تابستان امسال / دولت دوازدهم به فکر مستاجران در سال آینده باشدبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در حالی به روز‌های پایانی فصل داغ نقل و انتقال نزدیک می‌شویم  که امسال بسیاری از مستاجران بعلت افزایش قیمت اجاره‌ها ،نقره داغ شده اند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت‌های اجاره در بازار مسکن بین ۲۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته و حتی در برخی  مناطق  به ۵۰ درصد نیز رسیده است.

 نبود نظارت مسوولان در این بازار، افزایش قیمت دستمزد کارگران و مصالح ساختمانی ، رکود در بازار خرید وفروش مسکن  از مهم‌ترین دلایل رشد بی رویه اجاره  بها بوده است.

در تشریح رکود 4 ساله عمیقی که این روزها  گریبان گیربازار خرید وفروش مسکن شده  باید گفت ،با اینکه دولت برای  پایان دادن به این معضل اقداماتی همانند افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و... انجام داده ، اما به نظر می‌رسد که هیچ یک از این طرح ها پاسخ گوی رکود عمیق‌ بخش مسکن نبوده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان  ادامه دار بودن بحران رکود مسکن باعث میشود آن دسته از متقاضیانی که توانایی خرید مسکن را ندارند به سمت بازار اجاره گرایش پیدا کنندکه این عامل نیز در نهایت منجر بهم ریختن تعادل عرضه و تقاضا و  بروز  نابسامانی در بازار اجاره  شود.

همچنین برخی دیگر از صاحب نظران حوزه مسکن ،کاهش نرخ سود‌ بانکی را در رشد قیمت‌های اجاره بی تاثیر ندانسته  و این تصمیم نظام مالی و پولی کشور را زمینه ساز کاهش رهن کامل واحد‌های مسکونی معرفی کرده اند. از اینرو تنها راه بهبود اوضاع شرایط  این بخش اجرای طرح‌های انضباط‌ مالی، افزایش نظارت بر بازار اجاره و  اجرایی شدن طرح مسکن استیجاری است.

نیمه دوم امسال رونق به بازار مسکن می‌رسد

حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در گفتگو با خبرنگار مسکن ،  با اشاره به وابسته بودن بازار مسکن  به سیاست‌های پولی وبانکی ، گفت:ایجاد انگیزه برای افزایش تولید مسکن  می‌تواند زمینه ساز رونق در این بازار شود.

عقبایی تصریح کرد: نیمه دوم امسال  شاهد افزایش رشد معاملات ودر نتیجه رونق ،در بازار مسکن  خواهیم بود.

وی درخصوص افزایش جهشی قیمت‌ها همزمان با رونق در بازار  مسکن گفت:  رونق مسکن  همیشه با جهش قیمت همراه نیست.بنابراین برای کنترل  قیمت در این بازار باید  به حمایت از تولید کنندگان  و افزایش میزان تولیددر بازار مسکن بپردازیم.

نرخ سود بانکی اثری در بازار مسکن ندارد

 حسین عبده تبریزی مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با خبرنگار مسکن ،  با بیان اینکه کاهش نرخ‌ سود بانکی از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد تاثیر چندانی در بهبود بازار اجاره  ندارد گفت: بهتر است مسوولان تدابیری بیندیشند تا سرمایه داران با خارج کردن پول‌های خود از بانک اقدام به سرمایه گذاری در بخش هایی ازجمله ساخت و ساز کنند.

وی افزود:همچنین پرداخت تسهیلات خریدمسکن  می تواند در رونق بازار  این بخش اثرگذار باشد .

با نزدیک شدن به  روزهای پایانی بازار اجاره ، برخی هنوز  سقفی برای خود پیدا  نکرده  و قشر بسیاری  از مستاجران  نیز با اجبار  تن به پذیرش واحدهای نقلی با  قیمت‌های نجومی داده اند بنابراین دولت دوازدهم بایدبرای به حداقل رساندن نرخ های نجومی اجاره ،به فکر اتخاذ سیاست‌های جدیدی در بازار مسکن باشد.

انتهای پیام/

 افزایش 10تا 40 درصدی اجاره برای تابستان امسال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
متاسفم متاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
همه چی گرون شده معلومه اجاره مسکن هم گرون خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
همه چی گرون شده معلومه اجاره مسکن هم گرون خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
همه چی گرون شده معلومه اجاره مسکن هم گرون خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
همه چی گرون شده معلومه اجاره مسکن هم گرون خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
متاسفم
آخرین اخبار