۲۰ درصد اهداکنندگان خون در خراسان رضوی باراولی، ۵۳ درصد اهداکننده مستمر و ۲۷ درصد اهداکننده با سابقه هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  محمد شریف الحسینی قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: بودجه موجود و نیروی انسانی فعلی کفاف تولید ۵۷ هزار کیسه خون در استان را می‌دهد، اما نیازمان متجاوز از ۳۲۲ هزار کیسه خون و فرآورده خونی است که این میزان تولید شده و معادل ۶ برابر ظرفیت موجود بوده و در خراسان رضوی کمبودی در این زمینه ندارد.

وی با اشاره به اینکه در ۵ ماهه نخست امسال ۶۲ هزار ۲۷۷ واحد خون در خراسان رضوی تولید شده است، تصریح کرد: در مدت مشابه سال قبل ۵۶ هزار ۷۴۱ واحد تولید شد و همچنین در مشهد ۴۰ هزار و ۳۳۹ واحد در امسال و در سال قبل ۳۴ هزار و ۳۲۵ واحد تولید شده است.

قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ۲۰ درصد مراجعه کنندگان اهداکننده باراولی، ۵۳ درصد اهداکننده مستمر و ۲۷ درصد اهداکننده با سابقه بودند و به سمت و سوی ترویج اهداکنندگان خون به خون‌دهی مستمر حرکت کرده‌ایم و طبق آمار ارائه شده بیش از نیمی از اهداکنندگان خون در خراسان رضوی اهداکننده مستمر هستند.

وی تصریح کرد: ۷۷ درصد مراجعه‌کنندگان استان مجاز به اهدای خون و ۲۳ درصد دیگر هم به‌دلیل شرایطی که داشتند معاف از اهدای خون شدند، همچنین در مشهد ۷۶ درصد مجاز به اهدای خون و ۲۴ درصد معاف از اهدای خون شدند.

شریف الحسینی ادامه داد: آمار اهداکنندگان جهانی به تفکیک جنسیت ۵۴ درصد آقا و ۴۶ درصد خانم بوده، اما متاسفانه میزان استقبال بانوان در کشور و استان بسیار پایین بوده و عدد ثبت شده ۹۴ درصد آقا و ۶ درصد خانم بوده است، در حالیکه بیش از نیمی از دریافت‌کنندگان خون بانوان هستند.

وی به مجموع خون‌ها و فرآورده‌های تولیدی استان اشاره کرد و گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۱۵۱ هزار و ۲۲۹ واحد تولید شده و این عدد در مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ هزار و ۷۷۸ واحد بود و ۷۰ درصد خون‌های اهدایی در مشهد، ۹ درصد تربت‌حیدریه، ۹ درصد سبزوار، ۷ درصد نیشابور، ۳ درصد در گناباد و ۲ درصد قوچان بوده است.

وی افزود: از مجموع خون‌های تولیدی در خراسان رضوی ۲۷ هزار و ۶۸۰ واحد در داخل استان و ۱۲۱۲ واحد در خارج استان توزیع شده است.

شریف الحسینی بیان کرد: در بحث پلاسما اقدامات موثری در استان صورت پذیرفته و پارسال رتبه ممتاز ارسال پلاسما داشتیم در ۵ ماهه نخست امسال هم ۳۳ هزار و ۱۴۴ واحد پلاسما ارسال کرده‌ایم و در سال گذشته ۲۷ هزار و ۶۸۸ واحد بوده است.

وی گفت: ۶۶ درصد اهداکنندگان جوان، ۳۰ درصد میان سال و ۴ درصد گروه سنی بالای ۵۶ سال هستند و بیشترین گروه خونی اهدایی هم مربوط به +O و کمترین هم مربوط به گروه خونی _AB بوده است.

قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه بیمارستان امام رضا (ع) و بیمارستان رضوی بالاترین خون دریافتی را داشته اند، تصریح کرد: خون‌های اهدایی در کوتاه‌ترین زمان در اختیار نیازمندان به خون قرار می‌گیرد و هیچ مورد فوتی‌ای به‌دلیل تاخیر خونی در استان نداشته‌ایم.

شریف الحسین با اشاره به اینکه اهداکنندگان غیرایرانی مجاز به اهدای خون در داخل کشورمان نیستند، ادامه داد: متقابلاً ایرانی‌ها هم نمی‌توانند در کشوری دیگر اهدای خون داشته باشند، زیرا نوع خون در نقاط مختلف متفاوت بوده و علت این تصمیم عدم آلودگی‌های خونی همچون ایدز و مالاریا است و محدودیت در برخی نقاط کشور هم به‌دلیل نوع اقلیم‌های که وجود دارد و بر دو بُعد امنیت و سلامت اهدای خون بسیار تاکید داریم.

انتهای پیام // ف. غ

 

نشست خبری قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.