حدود ۳۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی منطقه نوشهر ۶ ماه نخست امسال طعمه آتش شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالرضا سنگاری معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت: حدود ۳۰ هکتار از عرصه‌ های منابع طبیعی منطقه نوشهر ۶ ماه نخست امسال طعمه آتش شد.

وی افزود: هنوز براورد دقیقی از خسارت‌ های اقتصادی این آتش سوزی‌ ها بدست نیامده است.

سنگاری گفت: این سطح آتش سوزی‌ ها نسبت به مشابه سال گذشته به لحاظ سطح کاهش داشته است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر با اشاره به آتش سوزی‌ های اخیر در مناطق جنگلی و مرتعی غرب استان، گفت: از آنجا که اکثر این آتش سوزی در ارتفاعات کوهستانی وبیش از ۲ هزار متر از سطح دریا بوده است عامل انسانی در آن دخیل بوده است.

سنگاری، تعداد آتش سوزی‌های حادث شده در مناطق جنگی ومرتعی غرب مازندران ۱۶ فقره اعلام کرد و افزود: حدود ۱۲ هکتار از مراتع غرب استان طعمه حریق شد که در پیله کوه کجور حدود ۱۰ هکتار بوده است که پارسال نیز این منطقه طعمه حریق شده بود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر یکی از دلایلی که اطفاء حریق را در مناطق جنگلی دچار مشکل می‌کند، وجود درختان پیرو فرتوت وشکسته در داخل جنگل عنوان کرد.

سنگاری گفت: وجود این درختان بر شدت آتش افزوده و اطفاء را با وجود امکانات اولیه با کندی و مشکل مواجه می‌ سازد.

وی بر لزوم خروج هرچه سریعتر درختان شکسته از سطح جنگل‌ ها تأکید کرد و افزود: این درختان سرمایه‌ های ملی کشور هستند و می‌ تواند تا حدودی نیاز کارخانجات داخلی را مرتفع نماید.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر خروج این درختان را در کاهش شدت دامنه آتش سوزی در جنگل‌ها موثر دانست.

سنگاری گفت: در ۶ ماه نخست امسال بنا بر بررسی‌های صورت گرفته ۱۵ هزارو ۲۷۳ اصله درخت، درختچه و نهال از گونه‌ های مختلف الجنس در آتش سوخت یا آسیب دید.

وی افزود: درهمین مدت بیش از ۵ هزار کیلوگرم علوفه و ۱۴ هزار بوته مرتعی از نوع گون در آتش نابود شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت:برای مهار آتش سوزی در پیله کوه کجور با چرخ بال در چند مرحله آب پاشی هوایی صورت گرفت که تا حدود زیادی موثر بوده است.

سنگاری افزود: چنانچه چرخبال در منطقه حضور داشت در زمان شروع حریق اطفاء به سهولت انجام می‌ شود وجلوی خسارات تا حدودی کاهش می‌یافت.

اداره کل منابع طبیعی نوشهر بیش از ۶۰۰ هزار هکتار عرصه‌ های جنگلی و مرتعی را غرب مازندران تحت پوشش و مدیریت قرار دارد.

انتهای پیام/ م

آتش به جان ۳۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار