شروع جنگ تحمیلی آغاز حماسه خرمشهر و آبادان را در دوران دفاع مقدس رقم زد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛حمله برق آسای ارتش حزب بعث عراق در سی و یکم شهریور ماه سال پنجاه ونه  به کشورمان نه تنها برای همه مردم  ایران بلکه برای همه نظامیان کشورمان بسیار غافلگیر کننده بود . همین امر موجب شد که نیروهای عراقی براحتی به داخل خاک کشورمان نفوذ کنند و هزاران کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی به اشغال خود دراورند .

در منطقه جنوب نیز شیر مردان خرمشهری توانستند نیروهای تا بن دندان مسلح حزب بعث را به مدت سی و پنج روز پشت دروازه های شهر زمین گیر کنند اما تدارکات نامناسب – نبود مهمات و نیروی کمکی موجب اشغال خرمشهر بدست عراقیها شد .

نیروهای عراقی بلافاصله پس از اشغال خرمشهر ، متوجه آبادان شدند و سعی داشتند با محاصره و سپس اشغال آبادان پیشروی خود را در دشت های مسطح خوزستان به سمت بندر امام خمینی ،شادگان و شهرستان ماهشهر ادامه دهند اما مقامت مردم ابادان معادلات نظامی عراق را بر هم زد .

سرهنگ عقیلی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت : اگر نیروهای عراقی موفق به اشغال ابادان میشدند ،راه پیشروی آنان به سمت شهرهای بندری ماهشهر و بندر امام خمینی هموار می شد و با توجه به اینکه نیروهای نظامی ما در شرایط مناسبی نبودند / نیروهای عراقی موفق میشدند براحتی به سمت این دو شهرستان پیشروی کرده و انان را اشغال کنند

اما مقاومت مردم ابادان راه پیشروی انان را سد کرد .

وی افزود: پیشروی به سمت بندر امام خمینی وماهشهر نیازمند اشغال ابادان بود زیرا اگر دشمن بدون اشغال آبادان ، به سمت این دو شهرستان پیشروی میکرد ابادان در پشت سر نیروهای دشمن قرار میگرفت و این امر از نطر نظامی برای دشمن بسیار خطرناک بود زیرا عقبه دشمن یعنی  ابادان  برای انان ناامن بود.

سرهنگ عساکره یکی دیگر از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی گفت : نیروهای دشمن برای پیشروی بیشتر در دشت های مسطح جنوب خوزستان نیاز به اشغال آبادان داشتند ،به همین دلیل همه توان نظامی خود را برای اشغال این شهر به کار گرفتند و سعی کردند با ایجاد پل نظامی بر روی رودخانه بهمن شیر و با استفاده از اصل غافلگیری ،شبانه  از منطقه ذوالفقاری به شهر حمله کنند . اما با مقاومت جانانه مدافعان شهر روبرو شدند و با بجای گذاشتن تلفات سنگین شکست خوردند .

سرانجام نیروهای حزب بعث دریافتند که قادر به اشغال شهر ابادان نیستند و همین امر نیروهای دشمن را ازپیشروی بیشتر در دشتهای جنوب خوزستان منصرف کرد .

سرهنگ حسین زاده از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت : مقاومت مردم ابادان مرکز ثقلی شد برای رزمندگان کشورمان در انجام عملیات غرور افرین ثامن الائمه یا همان شکست حصر ابادان .اگر این مقاومت دلیرانه مردم ابادان نبود بدون شک علاوه بر اینکه بخش وسیعی از جنوب خوزستان به اشغال دشمن در می امد ، انجام عملیات پیرومند ثامن الائمه هم بسیار مشکل تر می شد .

وی افزود: آبادان دارای موقعیت سوق الجیشی بسیار حساسی است که اگر نیروهای دشمن موفق به اشغال آن میشدند معادلات نظامی در خوزستان به سود عراق رقم می خورد.به همین دلیل بود که حضرت امام خمینی ره شخصا دستور رهایی ابادان را از محاصره صادر کردند زیرا ایشان به موقعیت حساس نظامی ابادان واقف بودند . 

 در واقع باید گفت مقاومت مردم آبادان در مقابل دشمن سر اغاز پیروزیهای رزمندگانمان در برابر دشمن بود به عبارتی مقاومت  مدافعان ابادان هم  پیشروی بیشتر دشمن را سد کرد و هم سکوی پرشی برای انجام عملیات ظفر مند ثامن الامه شد.

نخستین عملیات پیروز مند رزمندگان کشورمان در دوران دفاع مقدس عملیات شکست حصر ابادان بود و پس از ان بود که سلسله عملیاتهای پیروز مند رزمندگان اغاز شد و نه تنها دشمن را ازخاک میهن اسلامی بیرون راندند بلکه موفق به تصرف بسیاری از نقاط حساس مرزی عراق از جمله شهر فاو و حلبچه شدند .

'گزارش مکتوب از شاپور زبردست

انتهای پیام/ز

شروع جنگ تحمیلی آغاز حماسه خرمشهر و آبادان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.