وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

همه از صندوق پس‌انداز یکم استفاده کنند/جنس تقاضا برای خرید مسکن در تهران تغییر کرده

آخوندی گفت: پیشنهاد می‌کنم افرادی‌که در بافت‌های فرسوده و یا در بافت‌های حاشیه‌ای ساکن هستند،حتی خانه‌اولی‌ها، همه از صندوق پس‌انداز یکم استفاده کنند.

پیشنهاد آخوندی: همه از صندوق پس‌انداز یکم استفاده کنندبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آخوندی در مراسم افتتاح اولین مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن اظهار کرد: باید بپذیریم در دولت  بر اساس اتفاقات حوزه فناوری‌ها مدرن (آی تی، ارتباطات) قوائد بازی بازار عوض شده است.

وی با بیان این‌که نمی‌توانیم بازار آی تی را مانند بازار خودروسازی محدود کنیم، تصریح کرد: مجبوریم در این حوزه‌ها فهم جهانی داشته باشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه بازارهای مجازی، نحوه تبادل اطلاعات و... اتفاقات بسیار بزرگی را در دنیا ایجاد کرده است، افزود:‌ پذیرش این تغییر از سوی سیاستگذار اولین گام برای اصلاح است ،که معمولا این کار با مقاومت‌های بسیار زیادی مواجه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتفاقات در حوزه واقعی اقتصاد و اهمیت آن برای دولت، گفت: واقعیت این است که  نظام تقاضا در بازار مسکن تغییر کرده است؛ وقتی می‌بینید بعد خانوار از 4 به 3.2 کاهش پیدا کرده، نشان می‌دهد اتفاقی روی داده است.

آخوندی ادامه داد: میزان اوج خرید و فروش در تهران برای واحدهای 50 تا 70 متر است و نشان می‌دهد جنس تقاضا نیز تغییر کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه محل عرضه نیز تغییر کرده است، تاکید کرد: زمانی همه به دنبال رفتن به حاشیه شهر بودند اما با ورود مترو همه می‌خواهند به داخل شهرها برگردند.

وی در ادامه گفت: روش‌های تامین مالی مسکن چه در سطح کلان و چه در سطح خرد و همچنین نحوه فروش بلیت در حوزه حمل‌ونقل ایران و دنیا  تغییر کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه مسکن کشور به دنبال بازآفرینی بافت فرسوده هستیم، افزود:‌ از شرکت‌هایی که عادت داشتند در بیرون شهر ساخت و ساز کنند می‌خواهیم، بیایند در بافت و صدها نفر که دارای خرده مالکی هستند درگیر شوند. معلوم است این شرکت‌ها توان این کار را ندارند، در این صورت می‌گویند یا حرف، حرف غلطی است یا کار با کُندی مواجه می شود.

آخوندی با تاکید بر این‌که مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن باید مسئله مذکور را برطرف کند تا شرکت‌ها بیایند در بافت‌های فرسوده با مردم همکاری کنند، بیان کرد:‌ وقتی می‌گویید می‌خواهیم مشکل مسکن 11 میلیون نفر را حل کنیم، با ساخت 2 میلیون مسکن مهر فرق می‌کند.

وی در خصوص اینکه ایران در حوزه‌های مسکن و حمل‌ونقل نیازمند اندیشه‌های فراملی است،‌ بیان کرد: با وجود اینکه عضو کریدورهای متعددی هستیم اما این میزان بازدهی این کریدورها ناچیز است. آیا شرکت‌های سنتی ایران می‌توانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند؟ اگر این کار را انجام دهند دست آنها را می‌بوسم.

آخوندی ادامه داد: وقتی وارد بحث‌های جدید می شویم هم تقاضا در حال تغییر است و هم این‌که امکان ارائه خدمات نوین وجود دارد. امیدوارم در نظام سیاستگذاری به مفهوم دانشگاهی و درون‌زا بودن برگردیم، یعنی یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی به جای این‌که دولت مسئله را حل کند باید صورت مسئله را درست کند.

برای پرداخت تسهیلات 8 درصدی، کمتر نیاز به یارانه‌های دولتی است

آخوندی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا الان حدود 260 هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم با متوسط 22 میلیون تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند و به تدریج کسانیکه یکسال از زمان پس‌انداز آنها می‌گذرد، وارد بازار می‌شوند.

وی در ادامه افزود: برای این‌که بتوانیم این روند را ادامه دهیم، پیشنهاداتی را به دولت ارائه کرده‌ایم که چگونه شرایط دریافت وام مسکن را تسهیل کنیم.

 آخوندی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم؛ افرادی‌که در بافت‌های فرسوده و یا در بافت‌های حاشیه‌ای ساکن هستند، حتی خانه‌اولی‌ها، همه از صندوق پس‌انداز یکم استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نرخ سود تسهیلات برای این افراد 8 درصد و 1.5 درصد پایین‌تر از سایر افراد است، بیان کرد:‌ اگر شرایط جدیدی در نحوه پرداخت تسهیلات مسکن ایجاد شود، شامل حال همه می‌شود، بنابراین نیازی نیست که منتظر باشند تا شرایط جدید اعلام شود.

آخوندی با بیان  اینکه این کار هم برای پس‌اندازکننده و هم برای سیاست کلان کشور خوب است ، تصریح کرد:‌ پس‌انداز نظمی را به اقتصاد خانوار داده و از سویی این اطمینان را می‌دهد که به تسهیلات تضمینی با نرخ سود 8 درصد دسترسی دارند.

وی با بیان این که این کار باعث می‌شود نرخ تمام شده پول کاهش یابد، افزود: برای پرداخت تسهیلات 8 درصدی کمتر نیازی به یارانه‌های دولتی است و پایداری این سیاست‌ها باعث خودکفایی است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار