دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

با فروپاشی یک خانواده، آرامش افراد نیز سلب می‌شود

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت:جامعه بدون خانواده، جامعه‌ای بدون محبت است و اگر انسان محبت دریافت نکند آرامش آن نیز به چالش کشیده می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام علی کشوری جمعه شب در شب اول مراسم عزاداری مجمع فرهنگی اسلامی شهید دکتر مفتح با اشاره به این که اگر برای حل مشکلات جامعه از ظرفیت‌های بی‌بدیل مساجد و هیأت‌های مذهبی استفاده نشود از جای دیگر علاجی برای درمان آن‌ها مطرح نمی‌شود، اظهار کرد: هیأت‌های مذهبی و مساجد در شرایط فعلی بهترین مرکز برای گفتگو راجع به چالش‌ها و مسائل مرتبط با زندگی مردم است و این مراکز باید محلی اندیشه‌ورز و ایده پرداز برای زندگی مردم تبدیل شود.

وی، پدیده طلاق را از مشکلات جامعه کنونی دانست و گفت: در تهران با خطر طلاق 42 درصدی مواجه هستیم و حدود نیمی از ازدواج‌ها در تهران به طلاق منجر می‌شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی  پیشرفت، میانگین طلاق را در کشور حدود 30 درصد اعلام کرد و افزود: اگر ما برای این مسأله علاجی مطرح نکنیم و پیشنهادی ندهیم ممکن است در یک یا دو دهه آینده، دو سوم ازدواج‌ها به طلاق منجر شود.

کشوری با تأکید بر اینکه با فروپاشی یک خانواده، آرامش افراد نیز سلب می‌شود تصریح کرد: جامعه بدون خانواده، جامعه‌ای بدون محبت است و اگر انسان محبت دریافت نکند آرامش آن نیز به چالش کشیده می‌شود.

وی گفت: اگر در هیأت‌های مذهبی و مساجد درباره مشکلات بحث نشود و خودمان آتش به اختیار برخی از مشکلات را علاج نکنیم، سازمان برنامه و بودجه که یادگار دوران طاغوت است و هنوز نتوانسته‌ایم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن را اصلاح کنیم، به فکر حل این مشکلات نخواهد افتاد و برای آن‌ها علاجی پیشنهاد نخواهد داد.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی  پیشرفت مسأله فاصله طبقاتی را یکی دیگر از مشکلات کشورمان بیان کرد و افزود: جامعه‌ای که افراد آن به فقیر و غنی تقسیم‌بندی می‌شوند، دچار اصطکاک پیش فرض خواهند شد و در حوزه‌های امنیت، تربیت و آموزش و اقتصاد چالش ایجاد می‌شود.

کشوری ادامه داد: جامعه‌ای که در یک طرف آن عده‌ای حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند و در طرف دیگر آن انسان‌هایی باشند که به دلیل معیشت نتوانند ازدواج کنند، در آینده در درون آن نزاع‌هایی ایجاد خواهد شد و آن جامعه، جامعه پیشرفته‌ای نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در کتاب‌ها کشور آمریکا را کشور توسعه یافته و پیشرفته دنیا معرفی می‌کنند، گفت: در این کشور نهاد کثیفی به نام وال استریت وجود دارد که همه ثروت آن را یک درصد جامعه آمریکا در اختیار دارند و بعضی در ایران به دنبال تشدید وال استریت ایرانی هستند.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: برخی مسؤولان بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز به فکر رفع فقر در جامعه نیستند.

کشوری، ترا ریخته شدن غذای ملت ایران را هشداری برای تهدید سلامت غذایی مردم دانست و گفت: محصول ترا ریخته غذا نیست و فقط ظاهر غذا دارد.

وی در ادامه بر اصلاح نظام آموزشی کشورمان تأکید کرد و گفت: نظام آموزش و پرورش کشورمان بیشتر به مسائل فرعی علم و دانش پرداخته و به همین دلیل جامعه ما دچار مشکلات شده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به اینکه یک دانش‌آموز  16 تا 17 هزار ساعت در نظام آموزشی کشورمان تحصیل می‌کند، به این پرسش پرداخت و افزود: آیا نظام آموزش و پرورش ما وظیفه ندارد آموزش‌های مربوط به مسائل خانواده همچون همسرداری و تربیت فرزند را در طول دوران تحصیل به دختران و پسران ما آموزش دهد؟

این استاد حوزه، افزایش طلاق‌ها را نتیجه عدم آموزش‌های مربوط به خانواده در نظام آموزشی کشورمان دانست و گفت: با بررسی بسیاری از پرنده‌های طلاق می‌بینیم که دو طرف پرونده افراد تحصیل‌کرده  هستند و مدارج علمی بالایی دارند اما مهارت‌های لازم برای اداره یک خانواده را ندارند.

کشوری افزود: برخی از مردان مهارت در اداره زندگی خود را ندارند و به همین دلیل به زن‌های خود ظلم می‌کنند و بیش از اینکه خودشان مقصر باشند، نظام آموزشی ما مقصر است. 

وی، افزایش پدیده فرار فرزندان از خانواده‌ها را ناشی از عدم جذبه در خانواده و عدم چگونگی ایجاد گرمی در خانواده و ایجاد صمیمیت بین افراد خانواده دانست و گفت: خانم‌ها با اینکه معدن عاطفه هستند اما بعضی از آن‌ها نمی‌توانند محیط خانواده خود را گرم و صمیمی نگه دارند چرا که نظام آموزشی فقط به دروسی همچون ریاضی، فیزیک و زیست شناسی بسنده کرده است و جای دروس آموزش مهارت‌های خانواده در نظام آموزشی ما خالی است و وزیر آموزش و پرورش باید فکری برای رفع  این بحران بکند.   

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه ایران کشور امنی در خطرناک‌ترین منطقه دنیا قرار دارد گفت: بهره‌گیری از نظریه اسلامی بسیج در حوزه امنیت سبب شده است تا کشورمان در حوزه امنیت پیشرفت کند.

کشوری با تأکید بر اینکه هیأت‌های مذهبی باید محل بررسی مشکلات مردم باشد افزود: هیأتی که موضوعات سخنرانی آن با زندگی مردم ارتباطی نداشته باشد و یا کمتر ارتباط داشته باشد، آن هیأت حق عزاداری امام حسین (ع) را ادا نکرده است.

وی با بیان اینکه در اصفهان مسابقه نصب بنرها در جریان است و بیشتر هیأت‌ها و مساجد با نصب بنر به جای اینکه موضوع سخنرانی را مطرح و برجسته کنند، نام سخنران و مداح خود را مطرح و برجسته کرده‌اند، از همه مدیران هیأت‌های مذهبی اصفهان تقاضا کرد که سال آینده به جای اسم سخنران و مداح، عناوین مباحث معرفتی مطرح در هیأت‌ها را بر روی بنرها برجسته کنند و سال آیند شاهد مسابقه عناوین مباحث معرفتی مطرح در هیأت‌ها و مساجد باشیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان تصریح کرد: اگر در یک دهه محرم موفق شویم یک عنوان را در ذهن‌ها ثبت کنیم به خیلی از مشکلات جامعه کمک کرده‌ایم.

 

انتهای پیام/م

 

هیأت‌ها و مساجد محل اندیشه‌ورزی برای حل مشکلات مردم شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.