یاراحمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

قمه‌زنی، بدعتی به قیمت پارگی رگ‌های مغزی

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به آسیب های مغزی قابل توجه قمه زنی، از عوارض ترکیدن پوست محافظ سر و آسیب دیدگی عروق زیر جمجمه خبر داد.

ناگفته هایی از قمه زنی که مغز را تکان می دهد/ آسیب جدی عروق زیر جمجمه کمترین اتفاقعلیرضا یار احمدی متخصص بیماریهای مغز و اعصاب در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در مورد آسیب های تکان دهنده قمه زنی به سر، گفت : ضربه های پی درپی قسمت بدون تیزی قمه در هنگام قمه زنی، فشار مداوم و شدیدی را به سر وارد می کند که در نتیجه آن پوست سر ترکیده و عروق ناشی از این تروما ( آسیب دیدگی شدید) خون ریزی کرده و این تنها گوشه ای از انجام چنین کاری است.

 وی افزود : قبل از ترکیدن پوست و خون ریزی، همان ضربه های پی در پی ناشی از قمه زنی می تواند به راحتی نخستین جرقه های پارگی عروق داخل مغز و حتی ایجاد لخته و ترومای داخلی را روشن کند زیرا تکرار مداوم این ضربه ها فشار درون جمجمه را افزایش می دهد و آسیب های آن، نرون های مغزی و عروق داخلی مرکز فرماندهی بدن را نشانه می گیرد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به اینگه گیجی، سردرد یکباره و شدید، تاربینی و حتی حالت دیدن لکه های سیاه یکی از مهمترین هشدار های بروز آسیب جدی مغزی است، ادامه داد: شاید در بیشتر موارد تکرار ضربه های شدید به سر، آسیبی ظاهری به جمجمه وارد نکند ولی اگر فرد به فاصله چند دقیقه بعد از قمه زنی دچار هر یک از علائم شد باید اورژانسی به بیمارستان منتقل شود .

وی اظهار کرد : ضربه مغزی یکی از مهمترین و اورژانسی ترین مواردی است که در قمه زنی باید به شدت مورد توجه قرار گیرد زیرا گاهی همان ضربه های مداوم ناشی از این کار می تواند موجب تکان های شدید مغز درون جمجمه شده و با ایجاد فشار یکبار به پرده مننژ، خطر التهاب حاد و حتی خون ریزی مغزی را با خود به همراه آورد.

افزایش خطرات قمه‌زنی در سنین بالای 40 سال

یار احمدی با بیان اینکه خطرات قمه زنی در سنین بالای 40 سالگی چندین برابر می شود، گفت : معمولا در این سنین عروق داخلی به طور طبیعی انعطاف پذیری سابق خود را از دست داده و کمی خشک می شوند که به آن تصلب شرائن هم می گویند، بنابر این هرگونه ضربه ناگهانی و شدید به سر می تواند عروق زیر جمجمه را پاره کند که همین مساله چندین روز یا هفته بعد از ضرب خوردگی می تواند به تشکیل لخته های خونی در مغز منتهی شود.

وی تاکید کرد : خطرات و عوارض ناشی از قمه زنی در افرادی که هر ساله قمه زنی می کنند چندین برابر بیش از سایرین است،  شاید برخی از افراد صرف نظر از اینکه قمه زنی از نظر علم پزشکی کاملا مردود است و بواسطه داشتن اعتقاداتی خاص هر ساله سراغ قمه زنی بروند اما آگاهی از بلایی که این اقدام و تکرار آن بر سر مغز و عروق داخلی بدن می آورد برای همگان ضروری است.

 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
با سند و مدرک اطلاع رسانی کنید که آیا در طول تاریخ افرادی بر اثر عمل قمه زنی فوت کرده اند یا خیر ؟
آخرین اخبار