نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان برگزار شد

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان با حضور 15 عضو این شورا برگزار گردید.

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان برگزار شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد اوضاع افغانستان را مورد بحث و ارزیابی قرار دادند.

بر اساس گزارش سه ماهۀ نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان، اوضاع امنیتی این کشور بسیار ناامن باقی مانده است. این گزارش همچنین از دست به دست شدن چندین بخش افغانستان میان نیروهای دولتی و طالبان یاد کرده است.

«تادامیچی یاماماتو» در گزارش سه ماهه خود از افغانستان، از مواجهه حکومت وحدت ملی با انتقادهای فزایندۀ برخی از چهره های سیاسی که مثال برجستۀ آن «ائتلاف نجات افغانستان» با عضویت جنرال دوستم، عطا محمد نور و محمد محقق می باشد نیز یاد شده است.

همچنین به توافق رسیدن رییس جمهور و رییس اجرائی افغانستان درباره گماشتن مقام های چندین نهاد دولتی نیز از مواردی بود که در این گزارش به آن اشاره گردیده است.

در گزارش سازمان ملل متحد همچنین آمده است که تصمیم های کلیدی دربارۀ  انتخابات هنوز هم معلق هستند و احزاب سیاسی، به وجود نیامدن اصلاحات و ناامنی را دوچالش بزرگ در برابر انتخابات می دانند.

در همین حال، سازمان ملل متحد از ثبت بیش از پنج هزار و پانصد رویداد امنیتی در سه ماه سوم سال روان میلادی خبر می دهد.

یافته های گزارش تازۀ سازمان ملل متحد نشان می دهند که از 15 ماه جون تا پایان ماه اگوست ۵۵۳۲ رویداد امنیتی در سراسرافغانستان ثبت شده اند.

بر اساس  این یافته ها، در هشت ماه گذشته، ۱۶۲۹۰ رویداد امنیتی در افغانستان ثبت شده که افزایش پنج درصدی را در مقایسه با هشت ماه نخست سال ۲۰۱۶ نشان می دهد. مسئول 64 درصد این رویدادهای امنیتی ، گروه های مسلح مخالف حکومت افغانستان شمرده شده اند.

در این گزارش هرچند از کاهش سه درصدی حمله های انتحاری، آدم ربایی و ترور سخن گفته شده، اما تلفات غیرنظامیان افزایش یافته است.

شرق افغانستان در جایگاه نخست و جنوب این کشور در رتبه دوم بیشترین رویدادهای امنیتی بوده است. یکی ازعلت های اصلی افزایش تلفات غیر نظامیان، تصمیم دولت برای حفظ بخش های پرجمعیت در برابر حمله های طالبان ذکر شده است.

گزارش سازمان ملل درباره افغانستان می افزاید: پناهگاه های امن طالبان در شمال این کشور زمینه را برای حمله های مکرر این گروه بر بخش های بیشتری در شمال فراهم ساخته است، اما گفته شده که برخلاف ۲۰۱۶، در سال جاری طالبان حمله های گسترده ای  برای تصرف شهرهای بزرگ انجام نداده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار