مدیرکل راه آهن خراسان ؛

سهم حمل و نقل ریلی استان باید به ۳۰ درصد برسد

در برنامه ششم توسعه سهم حمل‌ونقل ریلی استان و کشور باید به ۳۰ درصد برسد که ۲۰ درصد این عدد مسافری و ۱۰ درصد باری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمد هادی ضیایی‌مهر مدیرکل راه آهن خراسان در جمع اصحاب رسانه، گفت: حمل و نقل ریلی نقش ویژه‌ای در حوزه جابه‌جایی باری و مسافری دارد و با سوخت کمتر از دیگر ناوگان‌های دیگر، که معادل یک هفتم حمل و نقل جاده‌ای بوده و در حوزه زیست محیطی هم نقشی موثر دارد.

وی با بیان اینکه مقصد نیمی از سفر‌های ریلی کشور مشهد است، افزود: ۱۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در خراسان بزرگ داریم که ۱۲ درصد خطوط ریلی کشور را تشکیل می‌دهد و مقصد ۵۰ درصد حجم قطار‌های مسافری مشهد بوده و در سطح کشور ۱۲ شرکت فروش بلیط قطار فعال است و در نظر داریم از تمامی استان‌ها قطار به مقصد مشهد داشته باشیم.

ضیایی‌مهر بیان کرد: ۳۳ درصد سهم خطوط ریلی کشور به سمت خراسان رضوی و مقصد مشهد بوده و ۳۰ درصد زائران امام رضا (ع) هم با قطار به مشهد می‌آیند.

وی تاکید کرد: در مسیر تهران به مشهد الزام حداقل سرعت ۱۴۰ کیلومتر به بالا لحاظ شد و ناوگان ریلی کمتر از این میزان اجازه تردد ندارد و با این کار ناوگان عمر مسافری را کاهش و افزایش کیفیت را افزایش داد و عدد آن از ۲۴ به ۱۸ کاهش یافت.

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست امسال ۶ میلیون ۴۴۱ هزار و ۲۰۶ نفر جابه‌جا شدند که رشدی ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است، بیان کرد: از این تعداد ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۹۸ نفر از آن‌ها در فصل تابستان جابه‌جا شدند که رشدی ۱۲ درصدی نسبت به تابستان سال گذشته داشته و با همین ظرفیت تابستانی خدمات‌رسانی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ادامه خواهد داشت.

ضیایی‌مهر گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۹۶ درصد حرکت قطار‌ها از مشهد به دیگر شهر‌ها طبق ساعت درج شده در بلیط بوده و تنها ۴ درصد با تاخیر اندکی همراه بوده و در حوزه قطار‌های باری هم کاهش ۳۳ درصدی تاخیرات را داشته‌ایم، سال گذشته متوسط تاخیر‌ها ۱۴.۵ دقیقه بود که این عدد در امسال به ۹.۵ دقیقه کاهش یافته و ورود قطار‌ها از مبادی ۲۷ گانه به مشهد هم با کاهشی ۸ درصدی همراه بوده است.

وی افزود: از ابتدای امسال افزایش تعداد قطار‌ها در مسیر‌های مختلف از مشهد و به مشهد را داشتیم که شامل تهران، تبریز، یزد، کرمان، بندرعباس، اهواز و ... را داشته‌ایم.

مدیرکل راه‌آهن خراسان در رابطه با برنامه‌های ویژه دهه آخر صفر، گفت: همزمان با ایام دهه شفاعت خدمات‌رسانی ویژه‌ای از اربعین حسینی تا شهادت امام رضا (ع) در تمامی مسیر‌های ۲۷ گانه به مشهد به‌صورت رفت و برگشت انجام می‌شود و جمعی از این افراد زائران پیاده امام رضا (ع) که ظرفیت ویژه‌ای هم برای این گروه ایجاد خواهد شد.

ضیایی‌مهر با بیان اینکه با وجود حجم زیاد قطار‌ها به مشهد هیچگونه حادثه‌ای در محدوده جغرافیایی استان نداشته‌ایم، تصریح کرد: ستاد ارتقاء ایمنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جلسات هفتگی را دارند و با تاکید بر نظارت ویژه‌ای بر ناوگان‌های ریلی باری و مسافری دارند تا شاهد حوادث تلخی در هیچ نقطه‌ای از کشور نباشیم.

مدیرکل راه‌آهن خراسان با بیان اینکه یک میلیون و ۷۱۶ هزار تن بار در ۶ ماهه نخست امسال جابه‌جا شده است، عنوان کرد: این عدد رشدی ۷۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته و ۴۵ درصد آن حمل‌ونقل ترانزیتی بین‌المللی و برون‌مرزی بود و ۷۸ درصد ترانزیت ریلی کشور، ۹۳ درصد ترانزیت ریلی استان در مرز سرخس بوده است و در سال گذشته ۴۰ میلیون تن بار در سطح کشور توسط ناوگان ریلی باری جابه‌جا و نسبت به عدد سال قبل از آن که ۳۲ میلیون تن بود رشدی ۸ میلیون تنی داشته است.

ضیایی‌مهر با اشاره به رشد بیش از ۵۰ درصدی حمل‌ونقل ریلی باری ترانزیتی، گفت: عمده کالا‌های جابه‌جا شده گوگرد، کودشیمیایی، مازوت، پنبه مواد سوختی که میزان بار جابه‌جا شده رشدی ۵۵ تا ۸۸ درصدی داشته که عمده بار‌های جابه‌جا شده به کشور از ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان بوده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان در رابطه با پروژه قطار برقی تهران_مشهد، بیان کرد: سرعت سیر این قطار به ۲۰۰ کیلومتر افزایش و زمان مسیر به ۶ ساعت کاهش می‌یابد و ۸۵ درصد فاینانس آن با قرارداد ۱.۷ میلیارد دلار از چین وارد می‌شود و ۱۵ درصد آن معادل ۳۰۰ میلیون دلار در داخل و توسط دولت تامین می‌شود.

 
انتهای پیام//ف.ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار