آغاز محاکمه سرکرده حمله به کارکنان مجموعه دیپلماتیک آمریکا در بنغازی

فرد متهم به فرماندهی حمله به مجموعه دیپلماتیک آمریکا در سال 2012 در بنغازی لیبی، روز دوشنبه در واشنگتن محاکمه می‌شود.

آغاز محاکمه سرکرده حمله به کارکنان مجموعه دیپلماتیک آمریکا در بنغازی به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری فرانسه، محاکمه یک لیبیایی متهم به فرماندهی حمله به کارکنان دیپلماتیک آمریکا در شهر بنغازی لیبی در سال 2012 که چهار کشته بر جا گذاشت و سفیر آمریکا یکی از آنها بود، دوشنبه در واشنگتن آغاز می شود. «احمد ابو ختاله» سه سال پس از دستگیری به دست گروهی کماندویی و انتقال به آمریکا با کشتی، به اتهام قتل و حمایت از تروریسم در دادگاهی فدرال در پایتخت آمریکا محاکمه می شود. او فرماندهی گروه چریکی «انصار الشریعه» را برعهده داشت که در یازدهمین سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 دو حمله مرگبار را به مجموعه دیپلماتیک آمریکا در شهر بنغازی در شرق لیبی ترتیب داد.

براساس متن کیفرخواست، او هدایت گروهی متشکل از 20 مرد مسلح را برعهده داشت که غروب یازدهم سپتامبر 2012 وارد محوطه ساختمان دیپلماتیک آمریکا در بنغازی شدند و شروع به تیراندازی به این ساختمان کردند. «کریس استیونز»، سفیر آمریکا و «شان اسمیت»، یکی از کارمندان سفارت (مسئول مدیریت اطلاعات سرویس خارجی آمریکا، سیا) که در آن زمان در ساختمان حضور داشتند، بر اثر خفگی جانشان را از دست دادند.

مأموران سیا از محل استقرار خود در نقطه دیگر شهر به سرعت خود را به این محل رساندند و به پنج مأمور امنیت دیپلماتیک آمریکا که در آنجا حضور داشتند کمک کردند تا فرار کنند و به مقر آنها بروند. چند ساعت بعد حمله جدیدی با خمپاره به مقر مأموران سیا صورت گرفت که در آن دو مأمور سیا به نام‌های «گلن دورتی» و «تیرون وودز» کشته شدند.

این حمله به سرعت جنبه سیاسی پیدا کرد و جمهوری خواهان در آمریکا «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه وقت و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را مسئول آن معرفی کردند. وکلای مدافع ابو ختاله تلاش کردند محاکمه او را با استناد به روش آوردن او به آمریکا و استفاده از اعترافاتی که در جلسات بازجویی در کشتی به دست آمده است، لغو کنند. ابو ختاله پس از دستگیری با هواپیما به آمریکا انتقال داده نشد. او به مدت دو هفته در یک کشتی نیروی دریایی آمریکا به ویژه توسط گروهی از مأموران اف بی آی بازجویی شد.

ماه اوت، دادگاهی در واشنگتن درخواست وکلای او را برای نادیده گرفتن اعترافات او در این بازجویی‌ها رد کرد. موکلانش می گفتند حقوق او رعایت نشده است. به گفته وکلایش، سفر 13 روزه او با کشتی به آمریکا برای گرفتن اعتراف از او بدون وجهات قانونی انجام شده است. اما قاضی «کریستوف کوپر» در جلسه شانزدهم اوت دادگاه اعلام کرد اف بی آی بارها به ابو ختالة یادآور شده است که حق دارد سکوت کند و او به خواسته خود از این حق استفاده نکرده است.

قاضی اعلام کرد: «با ابو ختاله با روشی انسانی و مؤدبانه برخورد شده است. او حدودا هر دو ساعت یک بار یک وقت استراحت داشته و به او آب و غذا داده شده است». قاضی افزود: «تعداد دفعاتی که ابو ختالة از حق خود برای ساکت ماندن صرف نظر کرده است -یک بار نوشتاری و دو بار شفاهی در هر روز- نشان می دهد تا چه حد این کار داوطلبانه انجام شده است».

 

انتهای پیام/

محاکمه فرد متهم به فرماندهی حمله به مجموعه دیپلماتیک آمریکا در بنغازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار