اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان؛

روایتی تازه از زندگی امام خمینی (ره) در یک نمایش

حامد هوشیاری کارگردان نمایش «راهمرد»، از روایت بخش‌هایی از زندگی امام خمینی (ره) در این نمایش خبر داد.

روایتی تازه از زندگی امام خمینی (ره) در نمایش «راهمرد» حامد هوشیاریحامد هوشیاری کارگردان نمایش «راهمرد» از اجرای این اثر خبر داد و در این‌باره به خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به اینکه نمایش «راهمرد» یک نمایش آیینی بر مبنای تعزیه است، در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

این کارگردان در خصوص این کارگردان در خصوص پیرنگ اصلی نمایش بیان کرد: در پیرنگ این درام اجتماعی فرازهایی از زندگی امام خمینی (ره) روایت می‌شود و بافت آیینی داستان را که از هنر تعزیه و نقالی سود می‌برد، تکمیل می‌کند.

حامد هوشیاری در خصوص شخصیت‌های نمایش «راهمرد» اظهار کرد: در این نمایش شخصیت اصلی یعنی «هادی» الگوی ذهنی خود را تحت تأثیر شخصیت دیگر نمایش یعنی «معین البکاء» دنبال می‌کند؛ زیرا کشمکش‌های درونی و فکری هادی برای بهبود یا از دست رفتن دخترش در تمام نمایش با او همراه است. لذا مخاطب نیز همواره در حال گره‌گشایی از معمای رفتن یا بازگشتن این دختربچه به زندگی است.

وی در خصوص داستان این اثر آیینی اظهار کرد: هادی از شخصیت‌های محوری نمایش است. وی فرزند یک خانواده تعزیه‌خوان قدیمی است که برادرش در قیام 15 خرداد سال 1342 به شهادت رسیده است. در این داستان هادی با بیماری لاعلاج دخترش روبه‌روست؛ به همین دلیل با خود عهد می‌بندد که تا زمان بهبودی فرزندش خادم اهل‌بیت باشد.

هوشیاری که طراحی و نویسندگی کار را نیز بر عهده دارد، در خصوص مدت‌زمان نوشتن این اثر گفت: با توجه به اینکه در بخشی از نمایش، اثر شکل تئاتر مستند به خود می‌گیرد و بر محور شخصیت امام خمینی (ره) پیش می‌رود، من بالغ‌بر 6 ماه و نیم روی پژوهش این کار وقت صرف کردم.

وی در خصوص انتخاب نام «راهمرد» برای نمایش بیان کرد: «راهمرد» بر مبنای معین البکاء شکل‌ گرفته است؛ چرا که این شخصیت در طول داستان هادی را به نحوی هدایت می‌کند.

این کارگردان تصریح کرد: از آنجا که داستان به شکل روایتی اجرا می‌شود، در بخش‌هایی شخصیت اصلی نمایش یعنی هادی با شخصیت‌های مهم تعزیه نظیر مسلم بن عقیل (ع) و حربن یزید ریاحی همذات پنداری می‌کند.

هوشیاری در خصوص موسیقی متن این نمایش اظهار کرد: در این نمایش ما از سازهای تعزیه و نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار موسیقی ایرانی بهره خواهیم برد. بالغ‌ بر یک ماه است که تمرین این نمایش آغاز شده است.

شایان ذکر است؛ حامدهوشیاری نویسنده و کارگردان عرصه نمایش، عضو انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر است که سال 1395 با نمایش «آخه اینجا نزدیک‌تره به خدا» در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه رفت که از سوی موسسه هنرمندان پیشکسوت به عنوان کارگردان نسل نو تئاتر دینی تجلیل شد.

گفتنی است؛ از دیگر نمایش‌های این هنرمند می‌توان به «یک از ۱۷۵» در سال 1394اشاره کرد. این اولین نمایش صحنه‌ای با موضوع شهدای غواص عملیات کربلای چهار بود که در تالار محراب به روی صحنه رفت.

نمایش «سحرگاه سوم» با مضمونی دینی و موضوع امام زمان (عج) که در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت، نیز از دیگر کارهای این کارگردان است.

 

انتهای پیام/

 

 کارگردان نمایش شهدای غواص، اثری درباره قیام 15 خرداد می‌سازد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.