سردار مقیمی خبر داد

39 کارآگاه ویژه در کشور/ 11 مهر روز کارآگاه می‌شود

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: در روز کارآگاه 39 نفر به عنوان کارآگاه ویژه در کشور شناخته شدند.

39 کارآگاه ویژه در کشور/ 11 مهر روز کارآگاه می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در همایش سراسری کارگاهان پلیس که امروز(سه شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: دومین سالی است که 11مهرماه به عنوان روز کارآگاه نامیده می‌شود و ما سعی داریم که این روز را در تقویم کشور ثبت کنیم.

وی افزود: سال‌های زیادی در زمینه کارآگاهی کار انجام شده است و پلیس آگاهی سابقه زیادی دارد و سنگ بنای آن در سال 1253گذاشته شد و در طول این سال‌ها همکاران و کارآگاهان زیادی کار کردند و زمانی که به سن بازنشستگی می رسند، از خدمت و کار سازمانی جدا می شوند و ما سعی کردیم امروز با جمع کردن آن‌ها از تجربیاتشان استفاده کنیم.

سردار مقیمی بیان داشت: در کشف جرم و تحقیقات جنایی فقط به کار و فنون علمی نیاز نیست، اگر چه یک کارآگاه نیاز به علم روز برای حل مسئله دارد، اما تجربه و درک صحنه جرم مهم تر است و کشف جرم نیاز به یک ذهن خاص و ضریب هوشی بالا نیاز دارد.

وی گفت: امروز 5 نفر از کارآگاهان گذشته و 5 نفر کارآگاه برتر در هر استان و در مجموع 39 نفر در سراسر کشور به عنوان کارآگاه ویژه شناخته شدند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: امروز کارآگاهان بازنشسته را در این جا جمع کردیم تا از تجربیات آن ها استفاده کنیم.

وی افزود: امروز کارآگاهان قدیم، حال و آینده در کنار هم جمع شدند تا بتوانیم تجربیات کارآگاهان گذشته را به کارآگاهان جدید منتقل کنیم و امنیت را در سطح جامعه به وجود آوریم.

سردار مقیمی گفت: معمولا در اخبار و رسانه‌ها صحبتی از کارآگاهان نمی‌شود و کمتر تصویری از آن ها پخش می شود، اما همین کارآگاهان تلاش زیادی برای حل مسئله پرونده‌های جنایی دارند، به همین جهت باید قدردان تلاش آن ها باشیم و سعی کنیم این کارآگاهان را از نظر علمی ارتقا دهیم.

وی در رابطه با نوع سطح‌بندی کارآگاهان در پلیس آگاهی گفت: سطح کارآگاهان از کارآگاه پنجمی شروع و کارآگاه ویژه بالاترین سطح را دارد که افراد با توجه به تجربه و تعداد پرونده‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنند، می‌توانند به رتبه کارآگاهی ویژه دست پیدا کنند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: در پرونده‌های جنایی علاوه بر افسران ویژه آگاهی، از کارآگاه ویژه بازنشسته نیز برای همکاری دعوت می‌شود و ما نمونه‌هایی داشتیم که کارآگاهان ویژه بازنشسته توانستند پرونده های جنایی کیلومترها دورتر از محل وقوع حادثه را حل کنند.

سردار مقیمی با تاکید بر اینکه کارآگاهان هیچ‌گاه بازنشسته نمی شوند، گفت: این افراد به عنوان مشاور در پرونده‌های جنایی به کار گرفته می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که رتبه کارآگاهان ایرانی در جهان چگونه است؟، گفت: از این رتبه اطلاع ندارم، اما پلیس آگاهی ایران همیشه در بین پلیس‌های اینترپل سرآمد بوده و معمولا مواردی را که در همایش‌های جهانی مطرح می‌کنیم، مورد توجه حضار قرار می‌گیرند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون کارآگاهی وجود داشته که با درخواست پول قصد حل پرونده‌ای را داشته باشد؟، گفت: چنین فردی در مجموعه پلیس آگاهی وجود ندارد.

فرمانده ناجا در خصوص زمان کشف پرونده‌های جنایی بیان داشت: کشف جرایم بسته به نوع جرم متفاوت است اما در مجموع در پلیس آگاهی 30 ساعت کار کارآگاهی برای کشف جرایم در نظر گرفته می شود.

سردار مقیمی در رابطه با زمان رسیدگی به پرونده‌های آدم‌ربایی گفت: پرونده‌هایی مانند پرونده آدم‌ربایی و جنایی و سرقت‌های مسلحانه در مجموعه پرونده‌های آنی قرار دارد و بدون حکم قضایی به آن ها رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارآگاهان ایرانی در حل پرونده‌های جنایی با پلیس اینترپل همکاری دارند، گفت: به عنوان مثال در یکی از کشورهای آسیای میانه هواپیمایی سقوط کرده بود که کارآگاهان ما برای تشخیص هویت اعلام آمادگی کردند، اما در ابتدا از ما کمک گرفته نشد و بعد از مدتی همان کشور از ما درخواست کمک کرد که کارآگاهان ایران توانستند ظرف مدت 48 ساعت پرونده را حل کنند.

فرمانده ناجا گفت: برخی از کارهایی که در فیلم‌های پلیسی نشان می‌دهند، بزرگنمایی است و برخی از کارها امور طبیعی کارآگاهان پلیس آگاهی است.

سردار مقیمی با اشاره به اینکه 35 تا 40 درصد کمبود کارآگاه در پلیس آگاهی احساس می‌شود، گفت: در حل پرونده‌های جنایی از کارآگاهان زن نیز به عنوان کمک کارآگاه استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
از چه راهی میشه تبادل نظر با کارآگاهان کرد؟
بسیاری از گره های جنایی وگم شدگان راه حل ها داره که به ذهن میرسه و ارتباط با کاراگاهان مربوط به پرونده نیاز هست
آخرین اخبار