نفریه در گفتگو باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

مدیریت بیش از ۹۰ درصد مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست توسط بخش خصوصی

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند و حدود ۱۰ هزار کودک در مراکز شبه خانواده زندگی می‌کنند.

مدیریت بیش از ۹۰ درصد مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست توسط بخش خصوصیمحمد نفریه مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار کودک بی سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند و این کودکان شامل افرادی هستند که با حکم قاضی در مراکز ویژه بهزیستی نگهداری می شوند.

نفریه گفت: ۱۵ هزار تن از این کودکان در خانواده های جایگزین نگهداری می‌شوند و ۱۰ کودک باقی مانده نیز در مراکز شبه خانواده حضور داند.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های مدون حاکمیتی، سعی سازمان بهزیستی بر  آن است تا کودکانی که خانواده و یا سرپرست موثری ندارند، در خانواده‌های جایگزین نگهداری شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور ادامه داد: خانواده جایگزین شامل خانواده سببی، نسبی و یا یکی از اقوام کودک بدسرپرست و بی سرپرست است که صلاحیت و شرایط مورد تایید سازمان بهزیستی کشور برای نگهداری از کودکان فوق را دارا باشند.

 نفریه گفت: در صورتی که خانواده‌های جایگزین از کودک بد سرپرست و بی سرپرست نگهداری کنند، به ازای هر کودک مبلغ ۳۵۰ هزار تومان به آن‌ها پرداخت می شود و در واقع خانواده فوق، خانواده امدادگیر به حساب می آید.‌

وی تاکید کرد: نداشتن سوء پیشینه و علاقه مند بودن به کودک از جمله شرایط مدنظر سازمان بهزیستی کشور برای خانواده جایگزینی است که سرپرستی کودک به آن‌ها واگذار می شود.

10 هزار کودک در مراکز شبه خانواده زندگی می‌کنند

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور در تشریح فعالیت مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور، افزود: در حال حاضر حدود 10 هزار کودک از نوزاد یک روزه تا جوان 18 ساله در مراکز شبه خانواده حضور دارند و در آن زندگی می‌کنند.

نفریه خاطرنشان کرد: در برخی موارد با توجه به شرایط فرزندان شبه خانواده، افراد بالای ۱۸ سال نیز حضور دارند و حمایت های مورد نیاز را از این مراکز دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در کشور ۶۸۰ مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست وجود دارد که ۶۴۰ مرکز آن به صورت غیردولتی و توسط NGO ها و موسسات خیریه که بر اساس ضوابط تعیین شده سازمان بهزیستی کشور فعالیت می کنند، مدیریت می شوند و ۳۴ مرکز شیرخوارگاه نیز به صورت کاملاً دولتی اداره می شوند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور تصریح کرد: بحث فرزند خواندگی، بحثی حاکمیتی است و چون سن صفر تا ۶ سالگی به عنوان سن طلایی برای فرزند خواندگی این کودکان به شمار می رود، شیرخوارگاه‌ها به صورت دولتی و با عملکرد مستقیم سازمان بهزیستی کشور مدیریت می شوند.

نفریه اظهار داشت: در سال‌های گذشته در اغلب مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، تعداد قابل توجهی از این گروه به صورت اردوگاهی نگهداری و مدیریت می‌شدند که با مشارکت بخش خصوصی، شامل فعالیت مراکز خیریه این مشکل برطرف شد و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد این مراکز به شکل خصوصی فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در برخی مراکز سازمان بهزیستی کشور، بیش از ۳۰۰ کودک نگهداری می‌شد که این تعداد هم اکنون بر اساس استانداردهای معین، حداکثر ۲۰ کودک برای هر یک از مراکز شبه خانواده است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور ادامه داد: مراکز شبه خانواده تحت نظارت مستقیم و مستمر سازمان بهزیستی قرار دارند و کودکان حاضر در این مراکز می توانند هر گونه انتقاد و پیشنهاد خود را به طور مستقیم با مددکاران اجتماعی بهزیستی در میان بگذارند.

 نفریه افزود: پسران بی سرپرست در مراکز سازمان بهزیستی بعد از ۱۸ سالگی به سربازی می‌روند و یا تحصیلات خود را در دانشگاه دنبال می‌کنند و دختران نیز یا ازدواج کرده و یا به هر دلیلی که موقعیت ازدواج و یا تشکیل زندگی مشترک برای آن ها پیش نیاید، همچنان تحت حمایت سازمان بهزیستی کشور باقی می‌مانند.

وی تاکید کرد: در صورت مهیا شدن شرایط ترخیص برای هر یک از فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، به هر یک از آن ها مبلغ ۱۸ میلیون تومان به عنوان سرمایه حمایتی پرداخت می شود و پس از ترخیص نیز خدمات مشاوره ای و مددکاری لازم و سایر خدمات حمایتی را نیز دریافت می کنند.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه نوزادان و کودکان زیر 6 سال بیشترین افرادی هستند که به فرزندخواندگی گرفته می‌شوند،به همین دلیل میانگین سنی کودکان و نوجوانانی که هم اکنون در مراکز شبه خانواده حضور دارند، بیشتر بین ۶ تا ۱۸ سال است.

 انتهای پیام/

بخش خصوصی مدیریت بیش از 90 درصد مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست را برعهده دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۰۹:۱۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
چرا ادرس مراکز رو نمیزارید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۰۹:۱۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
چرا ادرس مراکز رو نمیزارید؟؟؟؟
آخرین اخبار