رییس سازمان چای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خرید برگ سبز چای از ۹۲ هزار تن فراتر رفت/ اجرای بیمه فراگیر باغات چای در سال ۹۷

روزبهان گفت: از ابتدای فصل برداشت ۹۲ هزار و ۷۹۶ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

خرید تضمینی برگ سبز چای از 92 هزار تن فراتر رفت/ اجرای بیمه فراگیر باغات چای در سال زراعی آیندهمحمد ولی روزبهان رییس سازمان چای در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از اجرای بیمه فراگیر باغات چای خبر داد و گفت: برای سال زراعی 97 از محل صندوق توسعه چای، باغات بیمه خواهد شد و سپس سهم چایکاران از بهای برگ سبز کسر می شود.

وی افزود: با توجه به پدیده خشکسالی ، سرمازدگی و کمبود منابع آبی در ارتفاعات انتظار می رود که بهره برداران، همکاری لازم در اجرای بیمه فراگیر را داشته باشند تا درصورت افت تولید کشاورزان متحمل ضرر و زیان فراوان شوند.

روزبهان با اشاره به اینکه آخرین بار سال 94 باغات چای تحت پوشش بیمه فراگیر قرار گرفتند، بیان کرد: برای سال زراعی 95-96 دوباره از اتحادیه تعاونی چایکاران پیگیری های لازم صورت گرفت که به سبب کمبود منابع این امر استمرار نیافت.

حمایت دولت از چای ایرانی ادامه دارد

رییس سازمان چای در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین وضع خرید تضمینی برگ سبز چای گفت: از ابتدای فصل برداشت 92 هزار و 796 تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 180 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

وی ادامه داد: تاکنون 123 میلیارد تومان معادل 70 درصد بهای برگ سبز تحویلی از چایکاران پرداخت و مابقی پس از دریافت قدرالسهم کارخانه ها و دولت به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه از مجموع برگ سبز خریداری شده 20 هزار و 879 تن چای خشک استحصال شده است، افزود: با توجه به برداشت 105 هزارتن برگ سبز چای تا پایان فصل برداشت پیش بینی می شود که میزان چای خشک به 24 هزارتن برسد.

وی با اشاره به اینکه تولید برگ سبز نسبت به سال های 92،93 و 94 روند صعودی دارد، بیان کرد: البته میزان تولید چای در سال زراعی گذشته به سبب شرایط استثنایی بارندگی با هیچ سالی قابل قیاس نیست که همین امر کاهش 23 درصدی تولید چای نسبت به مدت مشابه سال گذشته را رقم زده است.

روزبهان با بیان اینکه روند حمایت دولت از چای داخلی ادامه دارد، گفت: انجام عملیات به زراعی و تغذیه باغات در سال های آینده روند صعودی را حفظ خواهد کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: سال زراعی گذشته به ازای هر هکتار هرس کف بر 6 میلیون تومان و کمر بر 3 میلیون تومان تسهیلات در اختیار چایکاران قرار می‌گرفت که این امر به ترتیب امسال به 7 و 3 میلیون و 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار