تشخیص بیماری اکتیما در پارک ملی سالوک اسفراین

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بیماری حیات وحش پارک ملی سالوک درشهرستان اسفراین بیماری اکتیما تشخیص داده شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان   از بجنورد؛ ،سید اصغر مطهری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی گفت: در آزمایشگاه دامپزشکی استان که مرجع رسمی نوع بیماری حیات وحش است بیماری طاعون نشتخوارکنندگان کوچک منتفی اعلام شد.

وی با بیان این که در دو مرحله نمونه هایی از لاشه های کشف شده حیات وحش پارک ملی سالوک به دامپزشکی استان ارسال شد،افزود: در هر دو مورد تشخیص بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک منتفی اعلام شد.

 مطهری با اشاره به این که منطقه به صورت مستمر در حال پایش است،اظهار کرد:بیماری اکتیما بیماری مشترک بین دام اهلی وحیات وحش و ممکن است عوارض بسیار خفیف برای انسان داشته باشد که در این راستا برای جلوگیری از شیوع بیماری و سلامت محیطبانان اقدامات ایمنی بهداشتی از قبیل خرید و استفاده از البسه مخصوص و توصیه به محیط بانان انجام شده است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل شیوع این بیماری می تواند به علت خشک بودن علوفه های مراتع در این فصل و تغذیه حیات وحش از آن علوفه خشبی که معمولا حیات وحش را از ناحیه لب و دهان دچار آسیب و زخم می کند که می تواند باعث سرایت بیماری به علفخواران شود.

وی با اشاره به این که تلفات بیماری اکتیما در حیات وحش ضعیف تر مانند بره ها و گونه هایی که به هر دلیلی دچار ضعف بدنی هستند، بیشتر نمود پیدا می کند،گفت: تاکنون 30 راس بره میش در پارک ملی سالوک اسفراین تلف شدند.

پارک ملی و منطقه محافظت شده سالوک در شمال غربی شهرستان اسفراین حدود 20هزار هکتار است و دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است.

گفتنی است: در این پارک گونه های مهم جانوری دیگر از جمله پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، کفتار، گربه، پالاس، سمور سنگی، تشی، کبک، تیهو، چکاوک، انواع سهره، سارگپه، بحری، کفچه مار، افعی و مار آتشی وجود دارد.

انتهای پیام/آ

تاکنون30 راس بره میش در پارک ملی سالوک اسفراین تلف شدند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.