برداشت بیش از ۴۴۰ هزار تن شالی در گلستان

بیش از ۴۴۰ هزار تن شالی امسال در اراضی گلستان تولید شد.

محمدرضا پور کارشناس مسئول دفتر برنج سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: طبق آمار رسمی شهرستان‌ها ۲۵ هزار هکتار از اراضی استان به کشت ارقام پر محصول و ۵۵ هزار هکتار به ارقام محلی اختصاص داشت که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش یافت.

مهدی محمدرضا پور ادامه داد: میزان تولید شالی در نوع پر محصول حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تن و در رقم محلی ۵ تا ۵ هزار و ۲۰۰ تن در هکتار بود.

وی افزود: براساس نظام الگوی کشت، استان گلستان مناسب کشت شالی نیست و امسال علی رغم توصیه‌ها و هشدار‌ها نسبت به روند افزایشی حدود ۸۰ هزار هکتار از مزارع گلستان به کشت این محصول اختصاص یافت.

محمدرضا پور همچنین گفت: کشاورزان با استفاده نامتعارف از منابع آب‌های سطحی و عمیق علاوه بر مصرف مقادیر زیاد منابع آبی به کیفیت خاک زمین‌های کشاورزی آسیب می‌زنند.

وی افزود: گرمای شدید هوا در تیر و مرداد ماه و کمبود منابع آبی بر کیفیت و کمیت برنج زود کاشت تاثیر منفی داشت، اما خوشبختانه برنج دیر کاشت در استان از کیفیت مطلوب برخوردار است.

وی ادامه داد: با تحقق حمایت‌های لازم ارگان‌های مربوطه و توجیه مناسب کشاورزان میتوان از محصولات جایگزین مانند نی، گندم و کلزا استفاده کنند.

انتهای پیام/فا
 
 

برداشت شالی در گلستان

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.