باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد:

ظرفیت های طبیعی برای توسعه صنعت برق آبی در کشور وجود دارد

با توجه به ظرفیت مناسب ایران در حوزه انرژی بادی و برقی می توانیم ضمن حذف سوخت های فسیلیِ دردسر آفرین، قسمت قابل توجهی از برق مورد نیاز خود را از این طریق تهیه کنیم.

ظرفیت های طبیعی برای توسعه صنعت برق آبی در کشور وجود داردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ساختن سدهای مخزنی و ذخیره آب پشت آن ،ضمن تامین آب مورد نیاز شهری و کشاورزی راهکاری مفید برای تولید برق درجهان امروز به شمار می رود.میزان برق به دست آمده در این الگو  به مقدار و ارتفاع سقوط آب  تا  توربین  بستگی دارد. کارشناسان براین باورند که انرژی هیدروالکتریک به عنوان  یک منبع تجدید شونده آلودگی محیط زیست به دنبال نداشته و  آب آن قابل استفاده برای امور کشاورزی و شرب است.

دو سوم منابع برق آبی در کشور چین قرار دارد.کشورهای آسیایی و آفریقایی هم دارنده بیشترین ظرفیت انرژی هیدروالکتریک در جهان هستند، ولی متاسفانه در بهره برداری از آن به نسبت سایر نقاط جهان بسیار ضعیفند.به طور کلی کشورهای صنعتی جهان حدود 2 درصد و کشورهای درحال توسعه حدود یک درصد از برق آبی جهان را،تولید می‌کنند.با این همه تا کنون تنها  18 درصد از  پتانسیل برق آبی جهان  به بهره‌برداری رسیده است.

طبق پیش‌بینی کارشناسان  میزان رشد تولید الکتریسیته از منابع آبی در دو دهه اول قرن بیست و یکم به  25 درصد در سال خواهد رسید. با این شرایط انرژی برق آبی هم چنان بزرگترین منبع انرژی تجدید‌پذیر جهان باقی خواهد ماند.از اینرو تنها عوامل اقتصادی و زیست محیطی می‌توانند پتانسیل واقعی این منبع را محدود کنند.

خسارات زیست محیطی ناشی از  طرح‌های برق آبی دور از انتظار نیست. به طور مثال در ساخت جاده برای دسترسی به نیروگاه ،نصب پایه‌های انتقال نیروی برق و سرانجام ساخت سازه خود سد ؛احتمال تخریب زیستگاه های طبیعی وجود دارد. همچنین انحراف مسیر رودخانه به هنگام ساختن سد صدماتی از قبیل مرگ و میر ماهی را به بار می آورد.به طور کلی در مورد نیروگاه‌های آبی کوچک ،صدمات زیست محیطی در مقایسه با منافع آنها و تولید الکتریسیته قابل توجه نیستند.

صنعت برقابی مناسب برای مناطق پرباران

منصور سرابی کارشناس حوزه برق آبی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به شرایط اقلیمی کشور اظهار کرد: هیدروالکتریک و یا برق آبی در کشورهایی با بارندگی زیاد و  مرطوب قطع به یقین مقرون به صرفه و اقتصادی است اما در کشور های خشک و نیمه خشک ، قابل تامل و تفکر خواهد بود.باز کردن سد وچرخش توربین های آبی برای تهیه برق در فصل زمستان که زمان کشاورزی در ایران نیست باعث اتلاف منابع آبی در کشوری می شود که  متوسط بارندگی آن کمتر از 250 میلیمتر است.

سرابی با بیان اینکه آب های جاری ظرفیت مناسبی برای تهیه برق آبی هستند، افزود: رود خانه ها ، جزر و مد ها و امواج ؛منابع انرژی با ثبات به شمار می روند.انرژی برق آبی قابل اطمینان و ثابت شده بدین معنی است که این انرژی بخش جدایی ناپذیر از سیستم کلی انرژیهای تجدید پذیرمی باشد و میتواند سایر منابع انرژی تجدید پذیر را روی شبکه توزیع حمایت کند. مخزن تلمبه ذخیره ای نوعی ازتکنولوژی برق آبی است که  می تواند به ذخیره برق تولید شده توسط دیگر ذخایر انرژی مانند خورشیدی، بادی و هسته ای برای استفاده های آتی کمک کند. این تکنولوژی ،انرژی را در قالب آب در پشت یک مخزن که از مخزن دوم به یک تراز پایین تر پمپ شده ذخیره می کند.

وی در پایان با اشاره به  اولویت بندی در  تامین انرژی برق گفت:استفاده از سوخت های فسیلی باعث اتلاف سرمایه، افزایش گرما و گازهای گلخانه ای می شود، کشور ما با توجه به ظرفیت در حوزه انرژی بادی و برقی می تواند قسمت قابل توجهی از برق مورد نیاز خود را از این طریق تهیه کند و استفاده از توربین های آبی برای برق چندان مقرون به صرفه نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار