رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

آمریکا از صحبتهای ترامپ متضرر می‌شود/نگران بودجه ۹۷ هستیم

خوانساری گفت: سخنرانی چند روز قبل ترامپ، حتی در ایالات متحده هم تایید نشد و آمریکا از این صحبتها متضرر خواهد شد.

لزوم آسیب شناسی چالش های اقتصاد به منظور انسجام//نگران بودجه ۹۶ هستیمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در خصوص سخنرانی روز جمعه رییس جمهور آمریکا اظهار کرد: آنچه که در صحبت‌های ترامپ مشاهده می‌شد، بیشتر توهین و استهزا بود و موضوع برجام را به کنگره واگذار کرد، اما در عین حال برجام فرصتی در اقتصاد ایران مهیا کرد که مدیران اقتصادی امکان توسعه فعالیت های اقتصادی را فراهم آورند و در عین حال، با ابلاغ سیاستهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، بحث برون نگری و درون زایی بعنوان مهمترین هدف در اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

وی افزود: وضعیت اقتصاد کشور در ۴ سال گذشته، با ثبات نسبی و به دور از برخی نوسانات قیمتی روزانه همراه بوده همچنین در سال های گذشته نرخ تورم بالای ۴۰ درصد نیز به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و مردم به آینده امیدوار شده اند اما هنوز فاصله ی زیادی با برنامه ها و اهداف داریم.

رییس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: اکنون وضعیت با قبل تغییر کرده، به طوریکه سخنرانی چند روز قبل ترامپ حتی در خود آمریکا هم تایید نشد و اکثر مجامع بین المللی و کشورهای اروپایی، در مخالفت این سخنرانی صحبت کردند، به همین علت این آمریکا خواهد بود که متضرر می شود.

خوانساری با اشاره به اینکه صحبت های ترامپ اثری در اتحاد مردم نداشت، بلکه سبب ایجاد انسجام در ارکان نظام با ملت شد تصریح کرد:به طور قطع در ماه های آینده از این مساله متاثر خواهیم شد و باید چاره اندیشی کنیم تا در مقابل نوسانات که به تاثیر از این سخنان بروز خواهد داد متوجه مشکل خاصی نشویم.

وی در خصوص اولین مشکل موجود در اقتصاد که مسئله نرخ ارز بوده گفت: اولین جایی که بلافاصله بعد از تلاطم‌های اقتصادی مورد تاثیر واقع می شود، ارز است به همین موجب انتظار ما از دولت این است که بحث ارز با توجه به تورم داخلی و خارجی و نیز واقعیت های اقتصادی مدیریت کنند؛ تک نرخی کردن ارز در این میان در ثبات اقتصادی موثر است و به جای اینکه تصمیمات و هیجانات نرخ ارز را بالا و پایین کند، دولت تکلیف را مشخص نماید.

مسعود خوانساری در ادامه با بیان دیگر مشکل موجود که بهبود فضای کسب و کار بوده عنوان کرد: باید قبول کنیم که تولیدکننده‌ها در کشور دچار مشکل هستند که از علل قابل توجه دخالت های بی اندازه دولت در اقتصاد است و اکنون رتبه ما در فضای بین المللی مناسب نیست، اما باید آن را بهبود داده و مجوزهای غیرضروری که در برنامه ششم نیز اشاره شده، باید برطرف شود؛ اما در این زمینه کمتر کار شده است.

وی افزود: نظام بانکی کشور نیز باید اصلاح شود. فردی که معقول فکر می‌کند با توجه به سود بانکی، یارانه نقدی و سوخت ارزان، بدون دغدغه با سپرده گذاری در بانک زندگی خود را به راحتی می گذارند، پس اگر این مشکلات حل نشود و یارانه برطرف نشده و سود کاهش نیابد، انتظار سرمایه گذاری بیهود است و بازارهای مولد را دچار مشکل خواهد کرد.

 این مقام مسوول ادامه داد: تخصیص های داده شده از بودجه سال ۹۶، بسیار پایین است؛ اگرچه بودجه عمومی دولت نیز وضعیت خوبی داشته است، اکنون فصل بودجه ریزی سال ۹۷ است. باید مسائل بودجه ای آسیب شناسی شده و در این میان کمیته بررسی بودجه ۹۷ نیز در اتاق تهران تشکیل شده است.

انتهای پیام/

نظام بانکی کشور نیز باید اصلاح شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار