شیرینی تولید انگور خراسان شمالی در کام دلالان /نبود بازار و بی مهری تاکداران در برداشت انگور

به دلیل وجود واسطه ها و دلالان تاکداران استان خراسان شمالی برای برداشت محصول انگور خود شور و اشتیاقی ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب ، خراسان شمالی را هم ردیف استان های آذربایجان غربی و همدان به یکی از قطب های مهم تولید انگور کشور تبدیل کرده است .

انگور کلاهداری استان خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف باغ های سرسبز این خطه است که به دلیل شباهت با گونه انگور سرخ فخری شاهرود ، عمدتا بدون توجه به خاستگاه آن  در ایران به عنوان انگور شاهرودی شهرت یافته است.

انگور كلاهداری كه تا عید در سردخانه ماندگاری دارد شیرین و قرمز رنگ است و سوغات پرطرفدار شهرستان های بجنورد ، مانه و سملقان و منطقه بدرانلو است.

11 درصد از درآمد استان 863 هزار نفری خراسان شمالی از محل تولید انگور به دست می آید اما کاهش قیمت ، افزایش هزینه های تولید و غیر منطقی بودن نرخ های خرید محصولات توسط دلالان،باعث شده است که وضعیت اقتصادی تاکداران دچار مشکل  شود و این قشر از نبود درآمد و تامین هزینه های زندگی در رنج و مشقت هستند.

شیرینی تولید انگور خراسان شمالی در کام دلالان /نبود بازار و بی مهری تاکداران در برداشت انگور

 65 درصد تولید محصولات باغی خراسان شمالی انگور است

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان   از بجنورد؛ با بیان این که افزون بر 65 درصد تولید محصولات باغی استان مربوط به انگور است ، راهکار افزایش ارزش افزوده در تولید و ایجاد صنایع فرآوری انگور را در استان از ضرورت ها و نیازهای استان برشمرد و افزود : تشکیل شرکت فراگیر متشکل از باغداران در حوزه های مختلف تولید باعث تامین نهاده ها و نیازهای کشاورزان می شود.

وی اظهارکرد : هم اکنون بیش از ده رقم انگور شامل کلاهداری ، کشمشی ، عسگری ، یاقوتی ، لعل ، صاحبی و . . . در استان خراسان شمالی تولید می شود که ارقام کلاهداری و کشمشی بیشترین سطح زیر کشت انگور را دارند که قابلیت صادرات هم در استان دارند.

یوسفی گفت : هم اکنون سطح باغات انگور در استان خراسان شمالی 18 هزار و 500 هکتار است که از این میزان 67 درصد (12 هزار و420 هکتار) آبی و 33 درصد(6 هزار و صدهکتار) دیم است.

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود : هر ساله تاکداران خراسان شمالی به علت های گوناگون از جمله خشکسالی ، سرمازدگی ،حضور دلالان و نبود بازار زیان های زیادی می بینند که سال گذشته وقوع بیماری سفیدک داخلی بیش از 800 میلیارد ریال به تاکستان های  استان خراسان شمالی خسارت وارد کرد.

وی تصریح کرد: آفت سفیدک انگور مشاهده شده در باغات استان متاثر از آفات سال گذشته است و امسال باغات انگور استان مشکل آفت سفیدک نداشتند.

مکتب‌دار کشاورز نمونه خراسان شمالی نیز در زمینه آفت سفیدک و مشکلاتش  برای تاکداران خراسان شمالی  به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ گفت: کشاورزان و باغداران منطقه آگاهی لازم را برای مقابله با آفات را ندارد.

مکتب‌دار تصریح کرد: در سال گذشته که خسارات زیادی به باغداران وارد شد، هیچ خسارتی متوجه باغ اینجانب نبوده است. باید پس از بارندگی در فصل گرما بلافاصله از محلول پاش‌های ضد قارچ استفاده شود، ولی متاسفانه باغداران بدرانلو که در معرض بارندگی بیشتری بودند، به تعداد لازم نتوانستند سم‌پاشی کنند. در این زمینه کمک مروجین جهاد کشاورزی بسیار موثر است.

شیرینی تولید انگور خراسان شمالی در کام دلالان /نبود بازار و بی مهری تاکداران در برداشت انگور

دسترنج تاکداران در جیب دلالان

در حالی که زندگی بخش زیادی از مردم خراسان شمالی با کشاورزی گره خورده و چرخ اقتصاد زندگی آنها با کاشت و فرآوری انگور می چرخد پایین بودن نرخ خرید توسط دلالان شیرینی برداشت این محصول را به کام کشاورزان تلخ کرده است.

تاکداران خراسان شمالی اشتیاقی برای جمع آوری محصول و فروش ندارند ، زیرا انگور در میادین میوه و تره بار استان کیلویی هزار تا هزار و پانصد تومان به فرورش می رسد که این قیمت حتی کفاف هزینه خرید جعبه ، کارگر و حمل و نقل نمی شود.

واسطه ها و دلالان بومی و غیربومی که در محل باغ ها حضور دارند محصول را در باغ با قیمت پایین تر از میدان تره بار خریداری می کنند و تاکداران چاره ای جز رضایت به این وضعیت ندارند .

بعضی از  باغدران نیز که نمی خواهند محصولات خود را از طریق دلالان به فروش برسانند  محصول خود را در کنار جاده بجنورد به جنگل گلستان به فروش می رسانند.برخی از تاکداران نیز محصول خود را با وانت بار به داخل شهر می آورند و محله به محله دنبال مشتری می گردند اما نمی توانند باز هم این محصول را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

شیرینی تولید انگور خراسان شمالی در کام دلالان /نبود بازار و بی مهری تاکداران در برداشت انگور

ظرفیت واحدهای فرآوری انگور در خراسان شمالی 25 هزار تن است

محمد علی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛  افزود : هم اکنون ظرفیت نگهداری سردخانه های انگور در استان ، 14 هزار و 200 تن است که با توجه به تولید انگور نیازمند سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی هستیم.

وی افزود : همچنین ظرفیت واحدهای فرآوری انگور خراسان شمالی شامل تصفیه و بسته بندی کشمش، تولیدشیره و سرکه و تهیه کنسانتره در صنایع تبدیلی استان خراسان شمالی 25 هزار تن است.

شریکیان تصریح کرد : امسال انگور تازه خوری رقم کلاهداری با قیمت 10 تا 13 هزار ریال و رقم کشمشی 11 تا 15 هزار ریال از باغدار به صورت توافقی خریداری می شود .

شریکیان با بیان این که قیمت انگور ماحصل عرضه و تقاضا است ، گفت : رتبه انگور استانی به لحاظ تولید عملکرد انگور دیم در کشور در واحد یکم هستیم.

وی اظهار کرد : تاکنون 120 میلیون تومان از محل تسهیلات ارزان قیمت به باغداران برای اصلاح باغات انگور پرداخت شده است.

شیرینی تولید انگور خراسان شمالی در کام دلالان /نبود بازار و بی مهری تاکداران در برداشت انگور

صادرات انگور  خراسان شمالی به کشورهای همسایه

محمد صمدی رئیس اتاق بازرگانی استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ با اشاره به صادرات انگور در سال گذشته به کشورهای پاکستان و افغانستان گفت : امسال در ملاقات های تجاری با کشورهای هدف درحال پیگیری هستیم که توانمندی ها و پتانسیل ها را برای صادرات انگور بهتر ارائه دهیم.

وی افزود : در سال گذشته 4 هزار و500 تن انگور به ارزش 7 میلیون دلار از استان خراسان شمالی به کشورهای هدف صادر شد که اگر این محصولات فرآوری می شد ارزش آن حداقل سه برابر بود.

تولید سالانه 12 هزار تن انگور کشمشی در شهرستان فاروج

احمد کنعانی  رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان فاروج هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ با بیان اینکه سال گذشته 12 هزار تن انگور کشمشی در فاروج تولید شد ، گفت : در سال جاری به علت شرایط اقلیمی آب و هوایی و سرمازدگی باغات انگور با کاهش 30 درصدی تولید انگور در فاروج روبرو هستیم.

وی افزود : 20 درصد از انگور کشمش شهرستان فاروج به صورت تازه خوری مصرف می شود.

کنعانی با اشاره به این که ظرفیت کارخانه تولید کشمش در فاروج افزون بر 4 هزار تن است ، اظهار کرد: هم اکنون تولید کشمش بیشتر با روش محلول تیزاب تبدیل به کشمش می شود و 4 هزار و 500 نفر در این حوزه کار می کنند. 

وی گفت : امسال کشمش با قیمت کیلویی 4 هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فاروج تصریح کرد : 98 درصد انگور بیدانه (سلطانی) شهرستان فاروج صرفه تجاری دارد و امسال تاکنون هزار تن کشمش تولید شده است.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی 90 هزار تن انگور مازاد بر مصرف در استان خراسان شمالی تولید می شود که نیاز به راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور فراوری در این خطه است.

 شیرینی تولید انگور خراسان شمالی در کام دلالان /نبود بازار و بی مهری تاکداران در برداشت انگور

استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی با بیش از 82 هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد و از 240 هزار تن انواع محصول باغی  185 هزار تن شامل محصول انگور است و  این استان از حیث برخورداری از تاکستان در کشور پنجم است.

نبود بازار فروش محصول، وجود واسطه ها و دلالان ،پایین بودن قیمت و فقدان صنایع تبدیلی و کمبود سردخانه، کمبود انبار فنی، از مشکلات تاکداران خراسان شمالی است که سبب شده بسیاری از آنها قید تولید انگور را زده و باغ های خود را رها کنند.

استفاده از روش های نوین کشاورزی، خارج کردن روش  تولید  از سنتی، استفاده از تجربه های کشاورزان موفق و نمونه و بهره بردن از توان تخصصی و مهارت فنی کارشناسان کشاورزی ، ایجاد صنایع تبدیلی و ورود سرمایه گذار بخش خصوصی می تواند بهره وری در کشاورزی استان و به خصوص تولید انگور در خراسان شمالی را افزایش دهد.

گزارش از فاطمه بیانی

 انتهای پیام/آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.