آیت الله محمدی ری شهری در دیدار با پیشکسوتان ورزش کشتی مطرح کرد:

تأکید اسلام بر ورزش جان در کنار ورزش جسم

اعضای کانون پیشکسوتان ورزش کشتی شهرستان ری با تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام، در این دیدار آیت الله محمدی ری شهری ضمن عرض تسلیت ایّام شهادت جانسوز حضرت سیدالساجدین علیه السّلام و خیرمقدم به حضور پیشکسوتان ورزشی شهرستان ری، به بیان نکاتی در خصوص اهمیت ورزشِ روح و جسم پرداخت.
 
تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام گفت: در فرهنگ روایات اهل بیت، ورزش، ریاضت نام گرفته و ترجمه شده است و از منظر روایات به دو شاخه ورزش جسم و ورزش روح تقسیم می‌شود.
 
وی با اشاره به عبارت معروف عقل سالم در بدن سالم گفت: ورزش جسم یکی از مهمترین عوامل سلامتی بدن انسان بشمار می‌رود و تا جایی که برای سلامتی بدن مفید باشد، مورد توصیه اسلام قرار گرفته است، لکن تنها ورزشِ جسم، مورد توصیه اسلام نبوده و اسلام بیش از آنکه به ورزش جسم اهمیت دهد، به ورزش روح اهمیت داده و تأکید فراوان دارد و موضوع ریاضت را در ورزش روح بسیار حائز اهمیت دانسته است.
 
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: همانطور که اگر انسان با ورزش، بدنش را قوی گرداند، می‌تواند در میدان‌های مختلف مسابقات ورزشی هنرنمایی و بر حریفان غلبه کند و پیروز شود؛ در ورزش روح نیز اگر انسان روح خود را ورزش دهد، روحش قوی شده و در میدان نبرد با حریف (هوا‌های نفسانی)، پیروز خواهد شد.
 
وی با اشاره به روایت "مَنِ استَدامَ رِیاضَةَ نفسِهِ انتَفَعَ" از حضرت علی علیه السّلام، ادامه داد: همانطور که ریاضت و ورزش بدنی باید همیشه تداوم داشته باشد تا بدن انسان آمادگی لازم را پیدا کند، در بحث روح نیز انسان باید در زمینه‌های مختلف معنوی، برای روح و جان خود تمرین مداوم داشته باشد تا بر حریفان پیروز شود و آن پیروزی و جوانمردی، عطا و مدالش با خداست، مانند مدالی "لا فَتى اِلّا عَلِى، لا سَیفَ اِلّا ذُو الفَقار" که به مولا علی علیه السّلام عنایت شده است و به تناسب قوتی که روح هر فرد پیدا می‌کند، مدالی متناسب از سوی خداوند به او تعلق می‌گیرد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حقیقت انسان، روح اوست و روح انسان بسیار برتر و والاتر از جسم اوست، لذا به همان میزان که میان ارزش روح و ارزش جسم انسان فاصله وجود دارد، میان مدال ورزشی روح و مدال ورزشی جسم نیز تفاوت وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه قدرت جسمی و بدنی حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام قابل توصیف نبوده، اما روح ایشان از جسمشان قوی‌تر بود، و طبق روایت علوی که میفرماید "لَأرُوضَنَّ نَفسِی رِیاضَةً تَهُشُّ مَعَها إلى القُرْصِ إذا قَدَرَتْ علَیهِ مَطعوما " آنقدر خود را ریاضت داده ام که اگر حتی گٍرده نانی مهیا شود، شاد شود " افزود: لازم است انسان با اقتدا به مولا علی علیه السّلام روح خود را با تقوا که شامل مهارت‌های ورزشی مختلف روح انسان در کنترل اعضا و جوارح مانند چشم، گوش، شکم، دست و پا است ریاضت دهد.
 
آیت الله محمدی ری شهری با بیان روایتی از پیامبر (ص) در مورد شخصی که معروف به "حجر الاشدّاء" بمعنای قهرمان قهرمانان بود، فرمودند: "اَفَلا اُخبِرُکُم بِما هُوَ اَشَدُّ مِنهُ، رَجُلٌ سَبَّهُ رَجُلٌ فَحَلِمَ" "آیا می خواهید بگویم چه کسی از آن شخص (حجر الاشدّاء) قوی‌تر است؟ مردی که مورد دشنام دیگری قرار میگیرد، اما تحمل می کند و طاقت می‌آورد و جوابی نمی‌دهد" تشریح کرد: این مرد، قهرمانی است که سه حریف را یکجا بر زمین زده است، اولین حریف "نفس امّاره"، دومین حریف "شیطان" و سومین حریف شیطانی که بر شخص دشنام دهنده مسلط شده است" و ورزشکاری که در مسائل فرهنگی و اخلاقی شکست بخورد، در واقع از نفس عماره و شیطان شکست خورده است.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد ان شاءالله ورزشکاران جمهوری اسلامی همانقدر که به ورزش جسم اهمیت می‌دهند و بدنبال کسب عناوین قهرمانی جسمی هستند، به ورزش روح هم عنایت ویژه داشته و قهرمان روح خود نیز باشند.
 
در آغاز این دیدار نیز محسن سبزعلی رئیس کانون پیشکسوتان ورزش کشتی شهرستان ری ضمن عرض تبریک هفته تربیت بدنی، به ارائه گزارش عملکرد و اهداف تشکیل این کانون پرداخت.
 
انتهای پیام/
 

دیدار  آیت الله محمدی ری شهری با ورزشکاران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار