جلالیان:

سخنرانی ترامپ، آمریکا را به تنهاترین آمریکای تاریخ تبدیل کرد

کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: سخنرانی ترامپ، نشان داد که این آمریکا تنهاترین آمریکا در طول تاریخ بوده و تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده که آمریکا در عرصه بین‌الملل اینقدر تنها باشد.

سخنرانی ترامپ، آمریکا را به تنهاترین آمریکای تاریخ تبدیل کرد!به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جلالیان کارشناس حقوق بین‌الملل در برنامه "گفتگوی سیاسی" با موضوع( بازخوانی سیر شکل‌گیری دشمنی‌های امریکا علیه ملت ایران و ضرورت بازسازی رویکرد استراتژیک دولت به برجام و آمریکا در چارچوب تعارضات بنیادین ایران و آمریکا)، اظهار کرد:  از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به روش‌های گوناگون شاهد دشمنی سیاستمداران آمریکایی با انقلاب اسلامی و ملت ایران بودیم و همچنان ادامه داد. اگر بخواهیم خیلی صریح و شفاف به این موضوع بپردازیم، باید بگویم دلیل اصلی این دشمنی‌ها و موضع‌گیری‌ها می‌تواند به تهدیداتی برگردد که برای منافع آمریکایی‌ها در دنیا به تبع بروز و ظهور انقلاب اسلامی و نظام اسلامی در ایران وجود آمده است.

وی افزود: همانطور که در قانون اساسی تبیین شده و در آیین‌های دینی و باورهای ارزشی ما تشریح شده است، سیاست داخلی و سیاست خارجی ایران اسلامی طوری تنظیم شده که نه به کسی ظلم بکند و نه ظلمی بپذیرد. در مقابل آمریکایی‌ها هر جا ورود و حضور پیدا می‌کنند واژه‌ای به نام حق برایشان معنا و مفهومی ندارد و آنچه برایشان مهم است واژه منافع است. هرجا منافعی را تشخیص دهند، هر اقدامی را که صلاح بداند، متوسل می‌شوند و می‌گویند این حق ماست و باید ورود پیدا کنیم!

این استاد حقوق بین‌الملل ادامه داد: آن‌قدر پررنگ کردن منافع در حوزه‌های مختلف چشم و گوش سیاستمداران  آمریکایی را کور و کر کرده که نمی‌توانند منافع بلندمدت و حتی کوتاه مدت خودشان را درست تشخیص دهند. از طرفی به اذعان تحلیلگران مختلف سخنرانی ترامپ نشان داد که این آمریکا تنهاترین آمریکا در طول تاریخ بوده است و تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده که آمریکا سیاستی را در عرصه بین‌الملل انتخاب کند و اینقدر تنها باشد.

جلالیان گفت: در حال حاضر می‌دانید اتحادیه اروپا و سیاستمدارانی که در برجام حضور داشتند، همگی سخنان ترامپ را رد کردند و مردود دانستند. ضمن اینکه در مقابل این سخنان موضع گرفتند و از طرفی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صراحتا موضع این اتحادیه را اعلام کرد و آژانس که متولی مباحث هسته‌ای در حوزه بین‌الملل است نیز صراحتا اعلام موضع کرد.

وی افزود: جالب است که در این هیاهو تنها دو سه کشور حامی آمریکا هستند که وزنی ندارند و به تعبیری جیره‌خوار آمریکا هستند. با این حال به نظر می‌رسد که دشمنی آمریکا و سیاستمداران آن با انقلاب اسلامی و ملت ایران خیلی در مسائل ایدئولوژیک جایی ندارد. اگر چه مباحث و مبانی ایدئولوژیک ما وزن خودش و تأثیرگذاری خودش را نیز دارد، این دشمنی در مسائل امنیتی چندان خودش را نشان نمی‌دهد. شاید در مسائل فرهنگی خیلی بروز نداشته باشد و حتی در مسائل سیاسی.

این استاد حقوق بین‌الملل گفت: آنچه می‌تواند بیشترین بروز و ظهور را در اتخاذ سیاست دشمنی آمریکایی‌ها با انقلاب اسلامی و ملت ایران داشته باشد، مسائلی است که به منافع آنها گره می‌خورد و این منافع وقتی مورد تهدید قرار می‌گیرد از یک حوزه نیست بلکه تهدیدی است که نسبت به منافع زیاده‌خواهی که خودش را به عنوان یک قدرت بزرگ معرفی کرده، آنها را دچار آسیب و خطر می‌بیند. نگاه آمریکایی‌ها این است که اگر ایرانی بر کره زمین وجود داشته باشد و این ایران در همه زمینه‌ها با منافع آمریکایی‌ها، همگامی و همراهی کند، بگذارید این ایران بمب اتم هم داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار