روز اول هفته تربیت بدنی؛

ورزش از دیدگاه های مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری اعتقاد دارند ورزش کردن باعث برطرف شدن مشکلات اجتماعی و اخلاقی جامعه می شود.

توصیه اکید مقام معظم رهبری به مردم جامعه در روی آوردن به ورزشبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و افراد زیادی به اشکال مختلف با آن سرو کار دارند. زمانی انسان می تواند حقش را به بهترین صورت ادا کند که از بدنی سالم و نیرومند برخوردار باشد. ازاین روست که پیامبر مکرم اسلام(ص) در فرمایشاتش می فرماید: «شخص با ایمان قوی و نیرومند، از شخص با ایمان ضعیف، بهتر و دوست داشتنی تر است.»در هر صورت ورزش، کمک بسیاری به سلامت جسم و روان می کند. افرادی که با روش صحیح ورزش می کنند، سالم ترند و بدون شک عمرشان از دیگران انسان هایی که تحرک لازم را ندارند بیشتر خواهد بود.

 امروزه اخلاق در ورزش پایه وفاداری و تعهد به اصل انسان مداری است. همه ما می دانیم که در سالهای اخیر اخلاق و فرهنگ ورزشی کشور ما حال خوشی ندارد.هر زمانی که پول های کلان وارد ورزش می شود مدیر و مربی حاضر است به هر قیمتی به برد دست پیدا کند.

در هر صورت باید پذیرفت که خیلی از ضعف های فنی و حرفه ای ما بعضاً به نبود اخلاق ورزشی در میادین بازی باز می گردد و متاسفانه هنوز برای یافتن الگوی اخلاقی در ورزش باید با فانوس به دنبالش بگردیم.در حالی که نوجوانان ما الگو عینی خود را در قهرمانان ملی می جویند آیا واقعا درست است تنها به دلیل آزادیهای فرد قهرمان ملی ما با ظاهری بزک کرده پا به میدان مسابقه بگذارد. پر مسلم و طبیعی است که نوجوانان با دیدن آن قهرمان به اصطلاح ملی الگو و سرمشق می گیرد و فکر می کند رفتار درست و به هنجار همین است.

در صورتیکه اگر کسب مدال در کنار روح پهلوانی و رفتار جوانمردانه و توام با اخلاق و مذهب باشد ورزشکار بیشتر در دل جامعه می تواند خودش را جای بدهد. در طول این سالیان اخیر ورزشکاران و قهرمانان ملی بیشماری در رقابت های جهانی و المپیک بوده اند که توانسته اند مدالهای متعددی را برای کشورمان در میان ورزشکاران صاحب نام دنیا کسب کنند و به اصطلاح اشتهار و معروفیت خاص برخوردار بودند اما تنها یک نفر از آنان تختی شد و در میان مردم محبوب شد و رفت در گنجینه دل تاریخ.

اولین خصوصیت یک ورزشکار مسلمان، ایمان و تقوای اوست. نیرومند بودن به تنهایی از نظر اسلام ارزشی ندارد.اولین خصوصیت یک ورزشکار مسلمان، ایمان و تقوای اوست. نیرومند بودن به تنهایی از نظر اسلام ارزشی ندارد. آن چه معیار ارزش است، تقوا است. هر چقدر اعتقادات ورزشکاران از لحاظ اخلاقی بهتر باشد بدون شک در مسابقاتشان موفق تر خواهند شد مانند حسین رضا زاده که با توسل به حضرت ابوالفضل و مدد گرفتن از نام او توانست مدال های طلای زیادی را در رقابت های جهانی و المپیک برای کشورمان به ثمر بیاورد.

 ارزش تندرستی و سلامتی جسمی در اسلام نیز بر کسی پوشیده نیست و طبیعتاً ورزش هایی که در تندرستی انسان مفیدند مورد تأیید اسلام هستند.برخی از وظایف و فضایل اخلاقی که ورزشکار باید آن را در میادین ورزشی رعایت کند، عبارت اند از: جهاد با نفس اماره، گذشت، رقابت جوانمردانه و ...... که امروزه کمتر آن را در مسابقات بزرگ جهانی شاهد بوده ایم.به طور مثال در المپیکی های قبلی مشاهده کردیم که بعضی از ورزشکارانمان به جای کسب مدال در حرکت جوانمردانه قید مدال بزرگ ترین‌ آوردگاه ورزشی جهان یعنی المپیک را زدند برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین از رویارویی با نمایندگان رژیم غاصب صهیونیستی امتناع ورزیدند تا نامشان برای همیشه در طول تاریخ به یادگار باقی بماند.

توصیه بیانات مقام معظم رهبری درباره اخلاق در ورزش به ورزشکاران

مقام معظم رهبری در دیدار با ورزشکاران کشورمان در حسینیه امام خمینی (ره)، با اشاره به دغدغه‌های جامعه ورزش، توصیه‌های روشنگری را برای اهالی ورزش داشت که حتما از امروز به بعد همین توصیه‌ها کمک می‌کند به اینکه قهرمانان و ورزشکاران با خیال آسوده‌تری کار را دنبال کنند.

رهبر انقلاب تاکید کردند که ورزشکاران و قهرمانان، کاری که می‌دانند واقعیت است و ارزش و باید انجام شود را انجام دهند بدون اینکه به واکنش‌هایی که در بعضی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، توجه کنند. این موضوع یکی از نکته‌های کلیدی فرمایشات رهبری بود و توجه به این نکته، می‌تواند بخش قابل توجهی از حاشیه‌هایی که دامنگیر ورزش می‌شود را کاهش دهد.

همچنین مقام معظم رهبری با اشاره به نقش موثر ورزشکاران در روی آوردن افراد جامعه به ورزش کردن اظهار کرد:ورزشکاران در عمل می توانند با تبلیغاتشان سبب روی آوردن مردم جامعه به ورزش کردن شوند. در زبان هم ورزش را اعم از گفتار اجتماعی،رسانه ای و تجربیاتی را که در این سال ها آموخته اید در اختیار آنان قرار دهید تا مردم جامعه رو به ورزش بیاورند.

ایشان بیان کردند: این نیاز مبرم جامعه است تا تمام آحاد مردم روی به ورزش کردن بیاورند. روی آوردن عموم جامعه به ورزش باعث می شود تا بسیاری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی جامعه حل شود.

نقش ورزش در زندگی مردم جهان

امروزه ورزش در زندگی مردم دنیا نقش مهمی دارد.به صورتی که میلیون ها نفر به آن اشتغال دارند و چندین برابر آن نیز تماشاگر و طرفدار برنامه های مختلف از جمله مسابقات مختلف ورزشی اند. اخلاق ورزش یکی از موضوعات اخلاق کاربردی است که برای سنجش تصمیمات عملی اخلاقی و مواجهه با مسائل، رفتارها و سیاست های اخلاقی در حرفه ها کاربرد دارد. برخی ورزش را آن دسته فعالیت ها یا مهارت های عادی جسمانی دانسته اند که بر پایه یک رشته قوانین همگانی به هدف تفریح، مسابقه، نشاط شخصی صورت می گیرد.

شکی نیست رسانه های ورزشی در فرهنگ الگوهایی ایجاد کرده اند که درک مشترک اجتماعی را منسجم تر می کند. مطبوعات آگاهی عامه جامعه را واقعیت می بخشند، قهرمان می سازند و الگوهایی را به عنوان الگوهای اخلاقی و ورزشی معرفی می کنند. در دوره ای که یکی چند نشریه ورزشی بیشتر در کشورمان وجود نداشت و همزمان با رشادت و جانفشانی های جهان پهلوان تختی کیهان ورزشی کاری کرد کارستان و از جهان پهلوان تختی الگویی ساخت دست نیافتنی اما مردمی. از طرفی رسانه های ورزشی و مطبوعات کشورمان به راحتی می توانند با جملات‌آتشین خود نه تنها با آبروی ورزشکاران بازی کنند بلکه به نوعی آنها را هم از ورزش محو کنند.این رسانه ها هستند که با نقدهای منصفانه و به جای خود می توانند باعث پیشرفت رشته های ورزشی در کشورمان شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار