صفر قلی در مراسم ویرایش دوم کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی مطرح کرد؛

شناسایی ۵۰ محور اصلی فناوری در حوزه‌های مختلف دریایی

دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی گفت: پس از شناسایی حدود ۵۰ محور اصلی فناوری در حوزه‌های مختلف دریایی در نقشه راه فناوری‌های دریایی مقرر شد، شناسنامه محور‌های فناوری با هدف شناسایی اولویت‌های فناورانه تهیه شود.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ویرایش دوم کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران با حضور اساتید مطرح دریایی کشور و متخصصان دریایی معرفی و رونمایی شد.

امیرحسین صفر قلی دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی در خصوص این کتاب گفت: تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی از سال ۹۳ با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی آغاز شد و پس از شناسایی حدود ۵۰ محور اصلی فناوری در حوزه‌های مختلف دریایی مقرر شد، شناسنامه محور‌های فناوری با هدف شناسایی اولویت‌های فناورانه تهیه شود.

صفر قلی با اشاره به این موضوع که تاکنون مطالعات ۱۱ محور فناوری تکمیل و نقشه راه آنها نهایی شده است؛ اظهار کرد: خلاصه مطالعات این ۱۱ محور در کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران ارائه و در حاشیه جلسه با اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی نسخه نهایی آن معرفی شد.

ضرورت  بررسی وضع موجود فناوری در کشور

دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی با تاکید بر اهمیت بررسی وضع موجود فناوری، در کشور بیان کرد: در این کتاب سعی شده است با بررسی وضع موجود فناوری، ترسیم درخت فناوری و ارزیابی توانمندی‌ها، فرصت و چالش‌های موجود در توسعه فناوری‌های مربوطه و درنهایت فناوری‌های اولویت‌دار زمان و نحوه دستیابی به آن‌ها مشخص شود.

بر اساس این گزارش، روش‌شناسی تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی ایران، صنایع و فعالیت‌های دریایی کشور، اهداف توسعه صنایع دریایی کشور در چشم‌انداز ۱۴۰۴، تدوین و ترسیم نقشه راه، پوشش‌ها و رنگ‌ها، سیستم‌های بهره‌برداری بستر دریا برای منابع نفت و گاز و استاندارد‌های طراحی سازه‌های دریایی از سرفصل‌های اصلی کتاب نقشه راه فناوری‌های دریایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

همچنین نگهداری و تعمیرات سازه‌های دریایی، پیش برنده‌های دریایی، محرکه اصلی، نرم‌افزار‌های صنایع دریایی، ربات‌های زیرسطحی، طراحی و مدل‌سازی شرایط محیطی، استحصال انرژی از امواج و استخراج ترکیبات طبیعی از منابع دریایی از دیگر سرفصل‌های این کتاب هستند که در ۱۴۴ صفحه منتشرشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار