مسجد رنگونی ها آبادان نمادی از فرهنگ مسلمانان برمه

مسجد رنگونی ها درجنوب پالایشگاه آبادان ساخته شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛مسجد رنگونی ها در سال 1300هجری شمسی در جنوب پالایشگاه آبادان وکنار رودخانه اروند ونقطه صفر مرزی همجوار با کشور عراق ساخته شده است .

مسجد رنگونی های مسجدی وکوچک است که قدمت 75ساله دارد وبدست اهالی میانمار ساخته شده است .

این مسجد با تقاضای عده‌ای از مسلمانان سنی مذهب شبه قاره هند که عمدتا مهاجرانی از اهالی رنگون پایتخت میانمار بوده و در پالایشگاه نفت آبادان مشغول به کار بوده‌اند احداث شده است  .

مردم میانمار  نام  مسجد رنگونی ها را از پایتخت کشورشان انتخاب کردند . آن روزها که میانمار برمه خوانه میشد  پایتخت آن را رانگون می گفتند.

پاک گهر مدیر اداره میراث فرهنگی آبادان در این زمینه گفت:اولین گروهی که از کارکنان خارجی برای کار در پالایشگاه  به آبادان آمده بودندکارکنان شرکت نفت برمه بودند که  نیاز به مکان یا مسجدی  برای  انجام فرایض دینی خود داشتند.

وی افزود: مسجد رنگونی‌ها از لحاظ معماری سبک ساختمان مشابه معبدهای هند و و برگرفته از معماری آن منطقه است .این مسجد با گچبری های زیبا وآرایه های سیمانی و منحصربفرد دارای شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا  ، نقشینه‌ای منقش به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» است. متولی مسجد شیخ عبدالرشید مندل بود و امامان جماعت آن، شیخ قادری هندی، حاج آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند.

تزیینات مسجد رنگونی‌ها شباهت زیادی به گچ‌بری برجسته دارند با این تفاوت که با سیمان انجام شده و در واقع سیمان‌بری است. جالب توجه این که در بین تزیینات از آینه استفاده شده است .

یکی از ویژگی‌های بارز مسجد ، محراب گلگونه‌ای است که به شیوه خاصی ایجاد شده . محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ‌های گوناگون و طرح‌های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.

در مسجد رنگونی ها علاوه بر نمازهای روزانه ، نمازهای جمعه، عید فطر و عید قربان و مراسم جشن مبعث پیامبر (ص) با حضور پر شور مردم  برگزارمی‌شد. هم چنین محل آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان نیز بوده است.

در این مسجد حجره هایی برای قرار گرفتن مهر وتسبیح وکتاب های دعای شیعیان نیز طراحی شده وطرح های نقش بسته بر دیواره های محراب نشانه های تمثیلی از بهشت برین است .

شهاوند کارشناس میراث فرهنگی گفت:تقریبا این مسجد منحصر به فرد است و همچنین نمونه ای  را در کشور وتزئیناتی که در معابد هندی وکشورهای آسیا شرقی استفاده شده است ، نداریم .

یکی از شهروندان گفت:این مسجد قدیمی ما ر ا یاد قدیم می اندازدخیلی خوب بود وقتی میانماری ها با ما در پالایشگاه همکار بودند.

اما مدتی است که مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری در یکی از زیباترین آثار تاریخی‌شان را به روی همه گردشگران بسته‌اند.

یکی از شهروندان در حالی که مسیر همیشگی اش از جلوی این بنای تاریخی است می گوید: « تنها روزهای نوروز، این مسجد تاریخی باز است ولی در سایر روزهای سال که از جلوی این بنا رد می‌شوم، بسته است.

این بنای تاریخی در تاریخ ۹ فروردین ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۲۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

هر چند مسجد زنگونیها  در گذشته بسیار مورد احترام و توجه همه اقوام و مذاهب جنوب ایران بوده است اما اکنون در این مسجد  هیچ مراسم مذهبی برگزار نمیشود . در واقع مسجد رنگونی ها در انتظار خیل عظیم نمازگزاران است  تا به آنجا مراجعه ، و با برگزاری مراسم های مذهبی نجواهای عاشقانه خود را در این مسجد طنین انداز کنند.

انتهای پیام/د

ساخت مسجد رنگونی ها بدست اهالی میانمار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.