امیر سرتیپ رجبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح كرد؛

استقرار دفاع بیولوژیکی اولویت مهم بهداشت و درمان

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی آجا با اشاره به ضرورت استقرار دفاع بیولوژیکی از آمادگی کامل برای رویارویی با هرگونه تهدید خبر داد.

استقرار دفاع بیولوژیکی اولویت مهم بهداشت و درمان / آمادگی کامل در برابر تهدیدات بیوتروریسمیامیر سرتیپ دوم پزشک جلیل رجبی فرمانده دانشگاه علوم‌پزشکی آجا در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: طرح استقرار دفاع بیولوژیکی از جمله اولویت هایی است که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح برای همه زیر مجموعه ها ابلاغ شده است و در واقع یکی از مهم ترین ماموریت های سامانه بهداشت و درمان ستاد کل به شمار می رود که بر این اساس همه حوزه ها اعم از ناجا، سپاه و ارتش موظف به اجرای استقرار دفاع بیولوژیکی هستند. 

وی در توضیح کامل تری از دفاع بیولوژیکی گفت: در واقع این دفاع آمادگی رویارویی با تهدیدات شیمیایی، هسته ای و به ویژه بیو تروریسم است و از نظر آموزش آمادگی ها، تجهیزات دفاع فوری، پیشگیری، شناسایی به موقع تهدیدات، رویارویی و سایر امکانات نسبت به وزارت بهداشت کارآمد  ترین حوزه هستیم. 

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی آجا ادامه داد: از آنجایی که  زیر مجموعه هایی همچون نیروی زمینی، هوایی، پدافندی و نظایر آن  در اداره بهداشت و درمان ستاد کل هر یک مستقل هستند، بنابراین هرکدام براساس نوع ماموریتشان زیر ساخت های لازم را برای رویارویی با تهدیدات آماده می کنند.

 آمادگی کامل در برابر تهدیدات بیوتروریسمی

وی با اشاره به اهمیت توجه بیش از پیش به تهدیدات بیوتروریسمی، افزود: پیشگیری، تشخیص فوری، درمان ، خود امدادی و دیگر امدادی در رویارویی با تهدیدات بیو تروریسمی اهمیت ویژه ای دارد و بسیار حیاتی است، زیرا به عنوان مثال در حملات شیمیایی ، منبع تهدید، زمان و نحوه رویارویی و درمان های فوری به خوبی مشخص است در حالی که در مورد حمله بیوترورسیمی موضع خیلی حساس تر و پیچیده تر می شود.

رجبی ادامه داد: شناسایی به موقع منبع و زمانبندی دقیق و فوری رویارویی و از پیش  آمادگی در تهدیدات بیو تروریسمی حیاتی است، زیرا برای مثال شاید فرد عامل در خارج مبتلا به بیماری مورد تهدید شود و با ورود به خاک کشورمان آن را منتقل کند و گاهی نیز ممکن است بیماری دوره کومون اش بیش از 4روز طول بکشید بنابر این آموزه ها برای شناسایی و رویارویی فوری و پیشگیری و دفاع در برابر تهدیدات بیوتروریستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی آجا با اشاره به اینکه هر ساله چهار الی پنج رزمایش برای آمادگی عملی برای مواجه با تهدیدات برگزار می شود، یادآورشد: به طور کلی هر رزمایشی که برگزاری آن  از جراید خبری به اطلاع عموم مردم می رسد، بخشی از آن به قطع و یقین به مواجه با تهدیدات بیوترریسمی اختصاص دارد .  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار