مرور برخی از هفته نامه‌های افغانستان

ارزیابی مذاکرات چهارجانبه در مسقط، تحلیل راهبرد جدید نظامی آمریکا و تکرار اشتباهات دیروز و اهمیت راه‌های مواصلاتی از جمله مطالبی است که در آخرین شماره هفته نامه های افغانستان در هفته جاری منتشر شده است.

مرور برخی از هفته نامه های افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ارزیابی مذاکرات چهارجانبه در مسقط، تحلیل راهبرد جدید نظامی آمریکا و تکرار اشتباهات دیروز و اهمیت راه های مواصلاتی از جمله مطالبی است که در آخرین شماره هفته نامه های افغانستان در هفته جاری منتشر شده است.

** مجاهد
این هفته نامه در سرمقاله خود با عنوان «ازسرگیری نشست چهارجانبه در مسقط» به نشست مشترک افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین در عمان پرداخته که روز دوشنبه گذشته انجام شد و می نویسد این جلسه با هدف یافتن راههای عملی برای رسیدن به صلح و نزدیکی روابط افغانستان و پاکستان پس از یک سال تأخیر برگزار شد.
این هفته نامه افزوده است که نشست های چهارجانبه گذشته هیچ نتیجه ای در پی نداشت و افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از گروه طالبان متهم می کند و پاکستان هم تاکنون به تعهدات خود در این نشست ها عمل نکرده است.
این سرمقاله افزوده، دو کشور در همه نشست ها تروریسم را خطر جدی برای کشورهای خود می دانند و یکدیگر را متهم به حمایت از مخالفان دولت خود می کنند.
نویسنده ادامه می دهد، با در نظر داشتن نشست های چهارجانبه گذشته درباره موفقیت نشست مسقط نیز باید با شک و تردید نگریست و از دولت افغانستان می خواهد در این راستا محتاطانه گام بردارد.

**شهادت
هفته نامه شهادت در مقاله ای با عنوان «اشتباهات دیروز بار دیگر تکرار می شود» نوشته است که جنگ آمریکا در افغانستان 16 ساله شده، اما این جنگ هیچ برنده ای نداشته است.
«فیضان الله فیصل» در مقاله خود به حکومت افغانستان، مخالفان مسلح و احزاب سیاسی توصیه کرده است که با استفاده از تجربه های ناکام گذشته، واقعیت ها را درک کنند و در مقابل طرح ها و دسیسه های جهانی ایستادگی کنند.
فیصل در ادامه خطاب به دولتمردان افغانستان افزوده است که اول باید به نجات کشور وحدت ملی توجه شود و به جنگ های بی نتیجه پایان دهید و به جای جنگ به گفت وگوهای بین افغان ها بپردازید و به آن اولویت دهید.

**اقتدار ملی
هفته نامه اقتدار ملی دیدگاه خود را به راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان معطوف به سوالی کرده و نوشته است که آیا افغانستان آبستن تحولات جدید امنیتی است؟
این هفته نامه نوشته است که پاکستان در راهبرد جدید آمریکا محور اصلی قرار گرفته و حاکمان کهنه کار پاکستانی نیز بیش از پیش فعال شده و از یک طرف در مبارزه با تروریسم تاکید دارند و از طرف دیگر سیاست پیچیده و چند لایه را در پیش گرفته اند.
در ادامه به سفر ملا«هبت الله» رهبر گروه طالبان به هلمند اشاره کرده و نوشته که او از هواداران خود خواسته تا دیگر علیه گروه داعش نجنگند، زیرا این دو گروه دارای اهداف مشترک اند که کارشناس این راهبرد طالبان را نیز در قالب سیاست نظامیان پاکستان قابل تحلیل می دانند.

**مردم
هفته نامه مردم با اشاره به تبلیغات تیم دولتی نوشته که «خاک به چشم مردم نزنید و غوغاسالاری تنها برای عوام فریبی و جلب رای مردم است»، دولت افغانستان را به دروغ گویی متهم کرده است.
این هفته نامه افزوده است که تیم ریاست جمهوری به هیچ یک از وعده های انتخاباتی خود عمل نکرد و فقط مردم را با شعارهای دروغین فریب داده است.
هفته نامه مردم نوشته است که دولت محمد اشرف غنی ناکامی ها و شکست هایی در نبردها از جمله سقوط استان «قندوز» بدست طالبان دارد و آنها را در لای چنین شعارهایی پوشانده است.
این هفته نامه افزوده که کشتار مردم در 21 مرداد ماه سال گذشته و عدم تحقیقات درباره آن خاک زدن به چشم مردم با بررسی دوباره برق وارداتی از ترکمنستان همه ریشه در همین غوغاسالاری دارد که با این وضعیت به چنین دولتی چگونه باید نگاه شود.

**سادات
هفته نامه سادات در مقاله ای به نام «اهمیت راه های مواصلاتی و تاثیر آن بر رشد اقتصادی» نوشته است که جهان امروز میلیاردها دلار در زیرساخت ها و راه های مواصلاتی هزینه می کند و کشورهای زیادی را به هم وصل می کند، اما زمانی که راهها به مرزهای افغانستان می رسند، (این راه ها) قطع می شود.
سادات نوشته است که آمریکا و کشورهای عضو ناتو که در افغانستان حضور دارند باید به این مشکلات رسیدگی می کردند که تاکنون نکرده اند.
این هفته نامه تأکید دارد که دولت افغانستان باید مرزها، گمرک ها و راه آهن های خود را مدرن کند و به کشورهای همجوار وصل شود تا با وصل حلقه تجاری، رشد اقتصادی نیز در افغانستان رونق پیدا کند و از سوی دیگر حلقه گم شده راه ترانزیتی نیز وصل شود.

**اکثریت خاموش
این هفته نامه در سرمقاله خود با عنوان «مرکز فساد در ریاست جمهوری» به نقل از نمایندگان مجلس افغانستان افزوده است که ریاست جمهوری و مجلس در آستانه معرفی وزیران برای گرفتن رای اعتماد در مقابل هم قرار گرفته اند.
براساس نوشته این هفته نامه، رئیس جمهوری افغانستان از نامزد وزیران جدید خواسته بود که با نمایندگان مجلس وارد معامله نشوند والا نام آنها را از فهرست حذف خواهد کرد که این امر واکنش مجلس را در پی داشت.
اعضای مجلس با این موضع ریاست جمهوری مخالفت کردند و شماری از آنها اظهار داشتند که مرکز فساد ریاست جمهوری است که ساختار دولت را قومی ساخته، شبکه های مافیایی ایجاد کرده و 13 میلیارد افغانی پول 10 درصد شارژ تلفن همراه را نیز مفقود کرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار