هشدار سازمان ملل به میانمار درباره اقدام شورای امنیت

سازمان ملل به میانمار هشدار داد که اگر عاملان جنایت علیه روهینگیا مجازات نشوند از شورای امنیت می‌خواهد، اقدام کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، زید رعد الحسین، رئیس حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد اگر عاملان جنایت علیه روهینگیا مجازات نشوند از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد، اقدام کند.

زید رعد الحسین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار این شبکه درباره ظلم و ستم و جنایت علیه مسلمانان روهینگیای میانمار گفت: حملات ارتش آزادی راخین با پاسخ بسیار گسترده و بسیار سازمان یافته‌ای روبرو شد که به هیچ وجه شبیه مبارزه با ستیزه جویی نیست بلکه هدف از آن آوارگی گسترده قوم روهینگیا از شمال استان راخین به منطقه «کاکس بازار» در بنگلادش است؛ بنابراین این اتفاق همه ویژگی‌های پاکسازی قومی را دارد.

خبرنگار الجزیره انگلیسی گفت: عکس‌های گرفته شده و گزارش ناظران نشان می‌دهد این اتفاق فقط بیرون کردن اجباری مردم نیست بلکه عمدا خانه هایشان نابود شده است تا دیگر نتوانند به خانه هایشان بازگردند.

رعد الحسین گفت: تایید این مسئله به دو شکل است. اول اینکه چه تعدادی از این آوارگان حاضر به بازگشت به خانه هایشان هستند. اگر تعداد اندکی بخواهند بازگردند این نشان می‌دهد که این افراد به زور از خانه هایشان آواره شده اند و از بازگشت به خانه هایشان می‌ترسند و این خود ثابت می‌کند که این اتفاق مصداق پاکسازی قومی است. مسئله دیگر اینکه باید کسانی که این جنایات را مرتکب شده اند در دادگاه محاکمه شوند به طوریکه قربانیان احساس کنند عدالت تا حدودی اجرا شده است. ما سالهاست از میانمار خواسته ایم نه فقط دفتری در یانگون داشته باشیم بلکه هر زمان که لازم دیدیم، دسترسی بدون مانع به شمال راخین داشته باشیم. ما اکتبر سال گذشته از آنگ سان سوچی خواستیم بازرسان خود را به آنجا اعزام کنیم، اما آن‌ها موافقت نکردند.

مجری گفت: در آن زمان و پس از حملات ارتش، او به جامعه بین المللی گفت: ارتش عملیات خود را تکمیل کرده است. اما تصاویر ماهواره‌ای به روشنی نشان داد که ارتش میانمار عملیات خود را پایان نداده است و آن عملیات ادامه دارد.

رعد الحسین گفت: بله همین طور است و امروز من اطلاعات بیشتری دریافت کرده ام چیزی که ما در شمال راخین شاهدیم همچنان ادامه دارد. گزارش‌هایی از کشتار‌های خودسرانه و آزار و تجاوز جنسی به بدترین اشکال آن همچنان ادامه دارد و این خود نشان می‌دهد این حرف که عملیات ارتش پایان یافته است، اصلا درست نیست. به نظر من نباید این جنایات بدون مجازات و با مصونیت ادامه پیدا کند. اگر مقامات در میانمار بخواهند مقاومت کنند در آن صورت شورای امنیت باید تدابیری را برای برخورد با این مسئله اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار