کتاب‌های «فیلم- ژانر» و «ژانر و هالیوود» نقد می‌شوند

کتاب‌های جدید «فیلم- ژانر» و «ژانر و هالیوود» با حضور مترجمان و فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس نقد می‌شوند.

کتاب‌های «فیلم/ژانر» و «ژانر و هالیوود» نقد می‌شوندبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب‌های «فیلم- ژانر» و «ژانر و هالیوود» ۳۰ مهر ساعت ۱۷ در خانه سینما نقد و بررسی می‌شوند. این دو کتاب در شهریور ماه گذشته در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه و از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است.

در این برنامه، فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس، سیدحسین حسینی مدرس و منتقد سینما و خسرو دهقان منتقد سینما و دبیر جایزه کتاب سال سینمایی به همراه حمید طاهری و شیوا قنبریان مترجمان این دو کتاب سخنرانی خواهند کرد.

کتاب‌های «ژانر و هالیوود» نوشته استیو نیل، استاد مطالعات فیلم دانشگاه اکستر انگلستان، و کتاب «فیلم- ژانر» اثر ریک آلتمن، استاد سینما و ادبیات دانشگاه آیووای آمریکا، به تازگی به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند.

استیو نیل در کتاب «ژانر و هالیوود» تلاش می‌کند تا با بررسی ۱۷ ژانر مختلف سینما، تمام بحث‌های مربوط به ژانر را تحلیل کند ازجمله: مفاهیم عمومی و تعاریف پایه‌ای ژانر، بررسی ژانرهای مشخص، ویژگی‌های عمومی ژانرهای هالیوود، نقش‌های فرهنگی و اجتماعی ژانرها، پایه‌های صنعتی و اقتصادی هالیوود و نقش‌شان در تولیدات هالیوود.

این کتاب از سه فصل تشکیل شده است: فصل اول بر مفاهیم عمومی و تعاریف پایه‌ای ژانر متمرکز است و به‌ طور مفصل به‌ آن‌ها می‌پردازد. در فصل دوم ژانرهای اصلی شامل چهارده ژانر بررسی می‌شوند که عبارتند از «اکشن- ماجراجویی»، «بیوپیک‌ها»، «کمدی»، «فیلم‌های کارآگاهی»، «فیلم‌های گانگستری»، «تریلرهای تعلیق‌دار»، «فیلم‌های حماسی و اسپکتکل‌ها»، «فیلم‌های وحشت»، «فیلم‌های علمی- تخیلی»، «موزیکال»، «فیلم‌های مشکلات اجتماعی»، «تین‌پیک‌ها»، «فیلم‌های جنگی» و «وسترن‌ها». علاوه بر ژانرهای نام‌برده، در بخش بعدیِ همین فصل ژانرهای «فیلم نوآر»، «ملودارم» و «فیلم زن» به‌ طور جامع تحلیل و بررسی می‌شوند و فصل سوم بر فیلم‌های هالیوود که در حوزه ژانر می‌گنجند و بر روند ساخته‌شدن‌شان متمرکز است.

از مزایای این کتاب، گستره دامنه پژوهش‌های ژانریک است. نویسنده کوشش کرده تا عصاره تمام مطالعات پیشین درباره ژانر را یکجا و با رویکرد پژوهشی- تحلیلی ارائه کند. کتاب «ژانر و هالیوود» در ۵۹۵ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

همچنین کتاب «فیلم- ژانر» اثر ریک آلتمن، استاد سینما و ادبیات دانشگاه آیووای آمریکا، حاصل سال‌ها تحقیق او درباره این ژانر است. او در این کتاب ضمن طرح نظریه «معنایی- نحوی-ارکردی» درباره ژانر، در دوازده فصل به مساله ژانر در سینما می‌پردازد.

تاریخ نظریه ژانر، درک مفهوم ژانر، منشأ ژانرها، پایداری ژانرها، بازتعریف ژانر، جایگاه ژانر، نحوه به‌کارگیری ژانرها، تلفیق ژانرها، نقش ژانرها در فرایند دیدن، بررسی مدل ارتباطی مناسب برای ژانرها، ژانرها و کارکردها در طول زمان و از همه مهم تر اینکه ژانرها چه چیزی درباره کشورها به ما می‌آموزند، عناوین فصل های این کتاب است. مقاله معروف این نظریه‌پرداز ژانر باعنوان «رویکرد معنایی- نحوی به ژانر» نیز در این کتاب ضمیمه شده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار