ستاری:

فارغ التحصیلانی که مسافرکشی می‌کنند/کشوری که نتواند ماشین طراحی کند دانشگاه نمی‌خواهد

معاون علمی فناوری رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی بدون تعارف از مهمترین دغدغه‌های جامعه به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور در برنامه «بدون تعارف» که در بخش خبری ۲۰:۳۰ پخش شد، در پاسخ به این سوال که چرا خیلی از بچه های ایرانی افراد مشهور و فوتبالیست های خارجی را می‌شناسند، اما  در مورد شهدای کشورمان مانند شهید ستاری و باکری  که  نقش بی بدیلی در جنگ داشتند اطلاعی ندارند، اظهار کرد: این به خاطر اشتباهاتی است که ما در حوزه فرهنگ داشته ایم، چرا بچه های ما فیلم خارجی می بینند و عروسک خارجی می خرند؟ همه به دلیل دیدگاه اشتباهی است که در کشور بوجود آورده ایم.

مدیران نفتی که به پست هایشان چسبیده اند

معاون علمی فناوری رئیس جمهور  با اشاره به جمله «دانشگاهی که نتواند کوچه پشتی خود را درست کند چطور میخواهد جامعه را درست کند؟» که در گذشته گفته بود، تصریح کرد: این به نگاه نفتی که در جامعه به حوزه آموزشی وجود دارد برمی گردد باعث شده که دانشگاه‌های ما کمی عقب بمانند، وقتی به بچه‌های خود یاد می‌دهیم که معنی شغل تنها استخدام است و آن را ستایش می‌کنیم،ما به عنوان مدیران دولتی و نفتی فکر می‌کنیم که اگر روزی پست و مقام ما را بگیرند وسط تهران از گشنگی خواهیم مرد، اگر به این صورت است پس درسی که خوانده ایم چه می‌شود؟ دانشگاه‌ها پایه و اساسی همه چیز است و دانشگاهی که نتواند حتی کوچه پشتی خود را درست کند جامعه را هم نمی‌تواند درست کند.

مسافر کشی فارغ التحصیلان به خاطر سیاست های غلط/کشوری که نتواند ماشین طراحی کند دانشگاه نمی خواهد/ پول نفت دیگر پاسخگوی  هزینه‌های دولت نیست

آماری از فرار مغزها

وی در ادامه با اشاره به فرارمغزها گفت: بحث فرار مغز‌ها در همه جای دنیا مطرح است و در ایران 12 هزار دانشجوی ایرانی داریم، زمانی که انقلاب شد، ما 57 هزار دانشجوی  ایرانی در آمریکا و170 هزار دانشجو در ایران داشتیم اینکه آن موقع فرار مغزها نبوده است و اکنون  12 هزار دانشجویی ایرانی مقیم آمریکا در برابر 4 میلیون و 700 هزار دانشجو در ایران داریم و موضوع فرار مغزها خودش جای بحث دارد.

وی افزود:  من بسیار خوشحال هستم وقتی می‌بینم که در بسیاری از استارت آپ‌های موفق که در کشور وجود دارد ایرانی هایی فعال هستند که با حقوق ۶۰۰ هزار دلار از خارج از کشور بازگشته اند و این زیرساختی است که برای برگشت ایجاد شده است، خوب است که ایرانی ها برای تحصیل به خارج از کشور بروند اما باید سیستمی برای بازگشت داشته باشیم.

ستاری در پاسخ به آمار نخبگان بازگشته به کشور ادامه داد: آمار بازگشت نخبگان بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کردم در آمار بازگشت نخبگان به کشور موفق بوده ایم و در حال حاضر به مدلی برای بازگشت رسیده ایم.

نگذارید کرکره جوانان را پایین بکشند

معاون علمی فناوری رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که منظورتان از گفتن این جمله که «نگذارید کرکره جوانان را پایین بکشند» چه بوده است، اظهار کرد: متاستفانه فضای کسب و کار مناسبی در کشور وجود ندارد، در این فضا سازمان‌های متعددی فعال هستند و برای یک کار باید مجوز‌های بسیاری اخذ شود، بروکراسی شدیدی در محیط کسب و کار‌ داریم و سیستم کار سنتی است.

دانشجویان و فارغ التحصیلانی که مسافرکشی می کنند

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت‌ها در مسافر کشی دانشجویان مقصر هستند تصریح کرد: این پدیده در همه جای دنیا وجود دارد البته درست است که در ایران این مسئله بیشتر اتفاق می‌افتد وبه دلیل به کار گیری سیاست‌های اشتباهی است که دولت‌ها در گذشته داشته اند، دولت می خواهد مشکل اشتغال را حل کند، از طرفی اکنون نیز نمی تواند فردی را استخدام کند و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بودجه دولت در بخش دستمزد‌ها به کار گرفته می‌شود و پول نفت دیگر پاسخگوی این هزینه‌ها نیست باید راه‌های جدیدی برای خلق ثروت به کار گیریم.

کشوری که نتواند ماشین طراحی کند، احتیاجی به دانشگاه ندارد

ستاری بااشاره به ارتباط میان صنعت و دانشگاه اظهار کرد: ما صنعتی داریم که عملا صنعت نیست و کارخانه است کشوری که نتواند ماشین طراحی کند احتیاجی به دانشگاه ندارد،کشوری که خط تولید خود را از خارج وارد و در ایران سوار می‌کند به تکنسین نیاز دارد، با این شرایط چرا دانشگاه های ما مهندس و فوق لیسانس و دکترا می گیرد؟

معاون علمی فناوری رئیس جمهوردر توضیح به این سوال که شما معاون دولت هستید اما در کلامتان گاهی نقدهایی دارید که مستقیم به دولت بر می گردد، گفت: بحث من درباره ساختارها است که باید تغیر کند که بسیار سخت است اگر انتقادی هم نسبت به وضعیت دانشگاه‌ها و آموزش است واقعیت هایی است که وجود دارد و تنها مختص این دولت نیست.

درآمد معاون علمی فناوری رئیس جمهور چقدر است؟

وی در خصوص درآمد ماهیانه خود تصریح کرد: من درآمد ماهیانه ۱۰ ملیون تومانی دولت را دارم و هیچ گاه چه الان که معاون هستم و چه در گذشته کار اقتصادی نداشتم .

ستاری در پاسخ به این سوال که آیا به واسطه سمتتان کسی را حمایت کرده اید؟ گفت: هیچگاه از پست خود استفاده ابزاری نکرده ام و همیشه هم به صورت مکرر درسیستم چک می‌کنم که جایی بحث فامیل بازی نشود و اگر جایی در سیستم خود به این موضوع برخورد کنم به شدت با آن برخورد خواهم کرد.

علت علاقه معاون رئیس جمهور به فیلم آخرین سامورایی

معاون علمی فناوری رئیس جمهور در پاسخ به علت علاقه اش به فیلم آخرین سامورایی چیست؟ اظهار کرد: در سکانس آخر این فیلم می گوید « ما به خیلی چیز‌ها رسیده ایم، اما نباید آن‌ها را فراموش کنیم» و این موضوعی است که متاسفانه در کشور ما فراموش شده است و به آن‌ها پشت پا زده ایم و با چند قاقا لی لی داشته هایمان را فراموش کردیم.

وی در خصوص این موضوع که برخی نخبگان می‌گویند طرح‌هایی دارند که عملیاتی نمی‌شوند اظهار کرد: وقتی یک جوان پیش من می‌آید و در اولین اقدام درخواست وام می‌کند من متوجه می‌شوم که این جوان راه را اشتباه می‌رود و بحث تجاری سازی و بازار را به خوبی بلد نیست اگر به او وام بدهیم او به مشکلات بسیار زیادی برای باز پرداخت آن وام برمیخورد البته در بحث دولتی پلت فرم‌هایی فعال است که تسهیلات بسیار زیادی به نخبگان می‌دهد که شاه بیت آن آموزش است.

آیا ژن های خوب هم نخبه می شوند؟

ستاری در پاسخ به این سوال که آیا در بین افراد دارای ژن خوب هم نخبه‌ای وجود دارد یا نه؟ گفت: اگر جوانی یاد بگیرد که هر بعد از ظهر پیش پدرش برود و از او پول بگیرد قطعا نمی‌تواند کار کند شاید تمام پتانسیل‌های لازم راهم داشته باشد، اما به دلیل محیط نامناسبی که در آن بوده نمی‌تواند فعال شود.
معاون علمی فناوری رئیس جمهور یادآور شد: جوانان ما بیشترین ضربه‌ها را از خودشان می‌خورند آن‌ها باید بدانند که استخدام تنها عامل پیشرفت جوانان نیست بلکه باید نمونه‌های موفق اطراف خود را ببیند با نوآوری و خلاقیت است که میتوان جامعه را تغییر داد و اقتصاد متحول نمی‌شود مگر با ایجاد تحول در خودمان.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
وای خدای من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
10میلیون که کم نیست! اگه حقوق‌های کارکنان دولت 10درصد افزایش پیدا کنه 11میلیون حقوق می‌گیره
آخرین اخبار