زارعی مطرح کرد؛

تأثیر اختلالات خواب در بروز آلزایمر/ پیشگیری و تشخیص بیماری‌ها با استفاده از نقشه برداری مغز

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تأثیر اختلالات خواب در بروز آلزایمر را تشریح کرد.

تأثیر اختلالات خواب در بروز آلزایمر/ پیشگیری و تشخیص بیماری‌ها با استفاده از نقشه برداری مغزبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی زارعی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برگزاری چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران اظهار کرد: در حال حاضر ما یک کلینیک تحقیقات بالینی در پژوهشکده علوم و فناوری های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تاسیس کرده ایم تا بیمارانی را که بر روی آنها تحقیق می کنیم بتوانیم به دقت در این کلینیک ارزیابی کنیم. در این کلینیک پزشکانی با تخصص مغز و اعصاب، روانپزشکی، جراحی اعصاب، درد و اختلالات خواب بیماران را به دقت بررسی می کنند.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: برخی بیماران که در این کلینیک دیده می شوند ممکن است به یکی از روش های نقشه برداری مغز نیاز داشته باشند که این کار انجام شده و اطلاعات جمع آوری شده پس از تحلیل های لازم کامپیتری توسط پزشک متخصص نقشه برداری مغز تفسیر می شود؛ نتیجه آن هم برای تحقیقات استفاده می شود و هم برای تشخیص و درمان بیماران، در حقیقت تیم ما اولین و تنها گروهی در کشور هستند که تخصص و امکانات استفاده از روش های نقشه برداری از مغز جهت خدمات بالینی را در کشور دارند. متاسفانه برخی افراد غیر پزشک و یا پزشکانی که هیچ آموزش و تجربه ای در نقشه برداری مغز ندارند در گوشه و کنار کشور با ادعای های واحی به اسم این نقشه برداری مغز برای خود منبع درآمد ایجاد کرده اند.

راه اندازی آزمایشگاه‌ مطالعات خواب در آینده‌ای نزدیک

زارعی از راه اندازی آزمایشگاه‌ مطالعات خواب در آینده‌ای نزدیک در پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی خبر داد بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام شده امروزه مشخص شده که افراد دچار مشکل اختلالات خواب بیشتر دچار افسردگی و آلزایمر می‌شوند.

وی به ارتباط کمبود شنوایی با آلزایمر نیز اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم، آزمایشگاه مطالعات شنوایی در پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی راه اندازی کنیم. همه این عوامل، قابل تغییر و درمان هستند، بنابراین می توانند مستقیما بر روی میزان ابتلا به بیماری آلزایمر تاثیر بگذارند. متاسفانه علیرغم همه تلاش های بنده و همکاران هیچ سازمان دولتی کمک موثری برای پیشبرد فعالیت های ما نکرده است و فقط با کمک های مردمی فعالیت می کنیم.

مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در حال بررسی کاربردهای بالینی روش های نقشه برداری مغز جهت پیشگیری و تشخیص بیماری‌های اعصاب هستند، افزود: ارائه خدمات نقشه برداری مغز جهت تشخیص و درمان به زودی در این پژوهشکده آغاز می شود. برای این کار ما کمیسیونی شامل جمعی از پزشکان، مهندسین و ریاضیدان‌ها در پژوهشکده تشکیل داده ایم که در کشور منحصر به فرد است.

زارعی به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و فناوری های شناختی گفت: جمعه پنجم آبان ماه سال‌جاری مجمع سالانه انجمن علمی علوم و فناوری‌های شناختی برگزار می‌شود و در این انجمن، گزارش سالانه، استراتژی‌ها، عضو گیری و حق عضویت مطرح می‌شود.

وی افزود: دستاوردهای انجمن طی یک سال گذشته و ایجاد ارتباط‌های بین المللی از دیگر موضوعاتی خواهد بود که در مجمع عمومی انجمن بررسی خواهد شد.

گفتنی است، چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران سوم تا پنجم آبان در دانشگاه شهید بهشتی مرکز همایش های بین المللی ابوریحان برگزار می شود؛ علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت humanbrainmapping.ir.www مراجعه و یا با شماره 29905801 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار