معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گفت: ۷۵۰ هزار تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان از طریق این استان ترانزیت می شود.

۷۵۰ هزار تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان از طریق استان ترانزیت می‌شود به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  سکینه اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری در کارگروه امور اقتصادی سیستان و بلوچستان اظهار داشت : اولین محموله آن با ۱۳۰ هزار تن از ۱۰ آبان وارد بندر چابهار و سپس به میلک و زرنج حمل خواهد شد.

وی افزود: بر اساس قرارداد سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان مقرر شده است ۷۵۰ هزار تن گندم هندوستان در بازه زمانی یک سال و نیم از طریق سیستان و بلوچستان به مقصد افغانستان حمل شود.

وی افزود: بخش نخست این محموله ۱۰ آبان امسال به مدت سه ماه با حدود چهار هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون از مسیر چابهار- میلک به کشور افغانستان انتقال خواهد یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این محموله در چند روز آینده با هزار دستگاه کانتینر در بندر چابهار پهلو خواهد گرفت و در بازه زمانی مورد نظر از مسیر جاده‌ای مشخص شده حمل می‌شود.

وی تاکید کرد: این اقدام فرصت مغتنمی برای فعال شدن مسیر ترانزیتی چابهار- میلک سیستان و بلوچستان در کنار اشتغال زایی است.

اشرفی با اشاره به تشکیل پنج کمیته مشترک ایران و افغانستان گفت: اقتصاد و ترانزیت یکی از کمیته‌های مشترک ایران و افغانستان است که می‌توان از ظرفیت استان در نشست هفته آینده مسئولان کشوری در کابل نهایت استفاده را برد.

وی گفت: از آنجایی که با توجه به طرح هیات دولت در کمیسیون اقتصادی مبنی بر تغییر مبدا از امارات به عمان که تاکید فراوانی نیز بر استفاده از بندر چابهار شده است، حمل این محموله سنجشی از قابلیت‌های این استان خواهد بود.

وی تاکید کرد: در نخستین محموله تلاش بر این است که منفعت مالی را در نظر نگیریم بلکه کسب صلاحیت حرفه‌ای ملاک باشد تا بتوان راه را برای سایر محموله‌های ترانزیتی با توجه به قابلیت‌های استان هموار کرد.

 استان پهناور سیستان وبلوچستان با دارا بودن قابلیت‌های فراوان فرصتی گرانب‌ها برای سرمایه گذاری افغان‌ها و شاهراه امن و ارزان اقتصادی برای دسترسی کشور همسایه افغانستان به آب‌های اقیانوسی و بازار‌های بزرگ کشور‌های حوزه اقیانوس هند است.

بندر چابهار از طریق راه زمینی چابهار- ایرانشهر- خاش- زاهدان- میلک به افغانستان متصل است.

انتهای پیام/ع

حمل اولین محموله  ۱۳۰ هزار تنی از بندر چابهار به میلک 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار