معاون حقوقی رییس جمهور مطرح کرد:

امکان انتشار اوراق صکوک به پشتوانه اموال دولتی وجود دارد

جنیدی گفت: در برنامه ششم توسعه آمده است به پشتوانه اموال دولتی امکان انتشار اوراق صکوک وجود دارد.

////////////////به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور در همایش مدیریت دارایی‌های دولت در خصوصه طرح جامع مدیریت اموال دولتی که در مرحله بررسی قرار دارد، اظهار کرد: در خصوص اموال دولتی برنامه‌ریزی جدی برای فاصله‌گیری از ایستادیی این بخش سرمایه دولتی نداشته‌ایم.

وی افزود: ایستایی‌ترین شکل اقتصاد در اروپای قرن هجدهم که مبتنی بر کشاورزی و زمین‌داری بود با ورود بازار سهام دچار تغییرات اساسی شده و بازار بورس توانست یک گردش مالی پرسرعت برای دارایی‌های مردم ایجاد کرده و این پویایی منجر به رشد اقتصادی پرشتاب اروپا شد.

وی گفت: به حرکت د‌ر آوردن مجموع اموال دولتی برای رشد اقتصادی مستلزم این است که دولت به معنای عام خود مورد بررسی قرار گیرد.

معاون حقوق رییس جمهور با اشاره به عملکرد دولت‌های دیگر در خصوص مدیریت اموال‌شان گفت: در کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا دستگاههایی برای مدیریت اموال دولت به حالت متمرکز ایجاد شده اما در کشور فرانسه به هر یک از وزارتخانه‌ها اختیاراتی برای مدیریت اموالشان داده شده است و مدیریت اموال دولتی به شکل غیرمتمرکز انجام می‌شود.

جنیدی با طرح این سوال که آیا مدیریت یکپارچه ملازمه‌ای با مالکیت یکپارچه دارد یا خیر، گفت: بایستی یک اتاق فکر تشکیل شود و این مسئله بررسی شود که در موسسات دولتی و شرکت‌های بخش عمومی مالکیت یکپارچه چگونه امکان تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه آمده است به پشتوانه اموال دولتی امکان انتشار اوراق صکوک وجود دارد. ما اکنون 14 نوع اوراق صکوک برای انتشار در اختیار داریم. اما سوال این است که باید تنها به این اوراق صکوک بسنده شود یا اینکه دولت برای مولد‌سازی اموال خود ابزارهای کارآمد دیگری نیز در اختیار دارد. پژوهشگران باید برای دستیابی به این ابزارهای کارآمد جهت پویایی و تحرک اموال دولتی تلاش کنند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار