معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

ایران شانزدهمین کشور جهان در حفاظت از جنگل ها/۱۳۷ هزار هکتار سطح جنگل‌های شمال افزایش یافت

جلالی گفت: ایران در میان ۱۳۷ کشور جهان رتبه ۱۶ را در زمینه بهبود عملکرد حفاظت از جنگل کسب کرده است.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: اطلاعات نقشه های دوره ای جنگل های شمال نشان می دهد در طول 60 سال گذشته مساحتی معادل 15 هزار و 204 هکتار از جنگل های شمال کاسته شده است.

وی افزود: نقشه های دوره ای جنگل های شمال نشان می دهد از سال 1334 تا پایان سال 94 مجموع کاهش سطوح جنگلی در شمال کشور 240 هزار و 704 هکتار و مجموع سطوح افزایش سطوح جنگلی معادل 225 هزار و 500 هکتار است.

به گفته رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، روند کاهشی سطوح جنگلی در کشور با تلاش مجموعه منابع طبیعی به حداقل خود در 10 سال اخیر رسید به طوریکه بر اساس گزارش (فائو) از وضعیت منابع جنگلی ایران، مساحت جنگل های ایران با تاج پوشش بیش از 5 درصد در سال 2010 معادل 13 میلیون هکتار بود و این میزان در سال 2015 به عدد 14.3 میلیون هکتار افزایش یافته است.

این مقام مسوول با بیان اینکه در ارزیابی های دانشگاه Yale و موسسه Epl در مورد بهبود شاخص های محیط زیست ایران، میزان تخریب سالانه جنگل های کشور معادل یک دهم درصد محاسبه شده است، گفت:  ایران در میان 137 کشور جهان رتبه 16 را در زمینه بهبود عملکرد حفاظت از جنگل ها را کسب کرده است.

جلالی گفت: براساس ارزیابی کمی جنگل‌های شمال کشور در سال 94، مساحت جنگل های شمال با انبوه بیش از 5 درصد در حوزه استحفاظی چهار اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، مازندران، نوشهر و گیلان دو میلیون و 73 هزار و 386 هکتار است.

به گفته وی  ارزیابی ها نشان می دهد مساحت حفره ها و اراضی فاقد پوشش محاط در جنگل مساحتی معادل 151 هزار و 516 هکتار را نشان می دهد.

معاون وزیر جهادکشاورزی نتایج پروژه پژهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع به سفارش سازمان حفاظت محیط زیست را که حاکی از کاهش 300 هزار هکتاری جنگل های شمال است، رد کرد و آمار مربوط به این مطالعات را به دلیل بکارگیری روش های غیر دقیق و استفاده از معیارهای متفاوت،غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه می داند. 

جلالی در ادامه افزود: در این روش مطالعه به دلیل ناهمگنی پوشش جنگلی در شمال کشور، تشخیص محدوده های جنگلی توسط نرم افزار و رایانه در بسیاری نقاط دچار ضعف و فقدان شده و سطوح قابل توجهی از پوشش جنگلی به دلیل نبود تشخیص سیستماتیک از آمار حذف شده است.

وی یادآور شد:از سوی دیگر در این مطالعه درختان جنگلی با ارتفاع کمتر از 5 متر و یا درختچه های موجود نادیده گرفته شده در حالی که این عناصر جزء لاینفک اکوسیستم هیرکانی هستند.

جلالی با بیان اینکه مساحت قابل توجهی از عرصه های جنگل کاری شده در دهه 70 در مناطق جنگلی استان های گلستان و گیلان  دارای پوشش مناسب است، اذعان کرد: البته در مطالعات و آمار ارائه شده توسط موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع مغفول مانده و محاسبه نشده است.

معاون وزیر جهاد در خاتمه با بیان اینکه افزایش سطوح جنگل ها به معنای تخریب جنگل نیست، گفت:  بررسی های سوابق اجرایی در جنگل های شمال نشان می دهد که سطوح عملیات حفاظتی و حجم عملیات احیایی و توسعه جنگل و جنگل‌کاری در مقایسه با سطوح تخریب شده، افزایش یافته و سازمان جنگل های مراتع و آبخیزداری کشور تلاش کرده تا با بازسازی اراضی تخریبی، کمیت جنگل های شمال را حفظ و تا حد امکان افزایش دهد.

انتهای پیام/

افزایش سطوح جنگل به معنای تخریب جنگل نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار