چگونه از صحت "زمین" و "ویلا"های تبلیغاتی مطلع شویم؟

درحالیکه تبلیغات گسترده‌ای برای خریدو فروش زمین و ویلا در مناطق مختلف کشور بین مردم دست به دست می‌شود،مسئولان سازمان امور اراضی تاکید دارند که باید قبل از خرید زمین و ویلا از صحت زمین مربوطه مطلع شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مدت‌هاست که تبلیغات گسترده‌  برای خرید و فروش انواع زمین و ویلا در خوش آب و هواترین مناطق کشور به ویژه مناطق شمالی صورت می‌گیرد و نه تنها در شبکه‌های مجازی بین مردم دست به دست می‌شود، بلکه از طریق پیامک، رسانه‌های مختلف از سایت‌ها و روزنامه‌ها تا معابر شهری، پیشنهادات اغوا کننده‌ای به مردم داده می‌شود، اما بعضا شاهد هستیم که مردم با سرمایه گذاری برای خرید زمین یا ویلا یا حتی سرمایه‌ گذاری در پروژه‌های بزرگ‌تر با مشکلات عدیده "پدیده شاندیز" مواجه شده‌اند که نه تنها همه رویاهایشان بر باد رفته، بلکه سال‌هاست منتظر بازگشت اصل پول خود هستند که با هزار امید و آرزو سرمایه‌ گذاری کرده بودند.

در این باره علیرضا اورنگی – رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: مردم پیش از سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی باید از همه دستگاه‌های حاکمیتی متولی از جمله سازمان امور اراضی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و ... استعلام‌های لازم را دریافت کنند تا سرمایه‌هایشان هدر نرود.

به گفته وی، یکی از راهکارهایی که به راحتی در دسترس مردم قرار دارد سامانه تلفنی ۱۳۱ سازمان امور اراضی و سامانه تلفنی ۱۵۰۴ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است که می‌توانند با آن‌ها تماس بگیرند و از طریق کارشناسان مربوطه اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند تا زمینی که می‌خرند جزو منابع طبیعی یا اراضی کشاورزی غیر قابل کاربری و ... نباشد.

همچنین فرید سیدی‌نژاد - معاون سازمان امور اراضی – نیز در این باره اظهار کرد: مردم باید قبل از خرید زمین یا ویلا در چنین مناطقی ضمن تحقیق و پرس‌وجو با چشمانی باز تصمیم بگیرند و در وهله نخست موقعیت مکانی و پلاک آن قطعه زمین یا ویلا را استخراج کنند و از طریق دستگاه‌های متولی مانند سازمان امور اراضی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و غیره استعلام‌های خود را بگیرند، چرا که حداقل شرایطی که می‌تواند یک نفر را نسبت به قانونی بودن یا ارتکاب تخلف در آن زمین یا ویلا مطمئن کند، داشتن مجوز تغییر کاربری و پروانه ساخت است.

وی با بیان این که دستگاه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، بخشداری، شهرداری و غیره می‌توانند مجوز داشتن یا نداشتن یک زمین یا ویلا را برای واگذاری، تغییر کاربری و ساخت و ساز تایید کنند، افزود: مردم باید به خود و مسئولان کمک کنند وقتی به عنوان مثال زمینی را در یک باغ خریداری کنند ابتدا باید ببینند که این باغ تفکیک و تقسیم شده است یا خیر. ثانیا درباره مجوز داشتن یا نداشتن آن بیشتر تحقیق کنند، چرا که تفکیک یک باغ نه تنها هزینه‌های مواصلاتی و سکونتگاهی بالایی برای خریدار دارد، بلکه به تولید ملی آسیب می‌رساند.

معاون سازمان امور اراضی تصریح کرد: در شهریور امسال دولت مصوبه‌ای گذارند که براساس آن دستگاه‌های متولی از وزارت راه و شهرسازی تا سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید نسبت به شناسایی و تصویب اجرای طرح‌های گردشگری در مناطق مستعد برای راه‌اندازی شهرک‌ها و دهکده‌های گردشگری اقدام کند که البته از اراضی مستعد دولتی و ملی است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

زمین و ویلاهای تبلیغاتی تا چه حد مورد اعتماد هستند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.