گزارش/

خط سفیدی که بسیاری معنای آن را نمی دانند

در معابر شهری خط سفیدی وجود دارد که متاسفانه رانندگان معنای آن را نمی دانند و متوجه نیستند در مواجه با آن باید چه اقدامی کنند.

خط سفیدی که بسیاری معنای آن را نمی دانندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شلوغی و بی نظمی وضعیت تردد خودروها در خیابان های تهران موضوعی نیست که از دید کسی دور افتاده باشد. پلیس و مسئولین ترافیک هم به طور مداوم به رانندگان برای حرکت در بین خطوط هشدار می دهند و حتی این روزها، هشتگی با عنوان «بین خطوط برانیم» در شهرهای مختلف از جمله تهران مرسوم شده و پشت خورو ها درج می شود.
خط کشی خیابان ها و بزرگراه ها به منظور هدایت خودروها به حركت بین خطوط و رعایت حقوق عابران در گذرگاه‌های عابر پیاده، نقش مهمی هدایت رفت و آمد و كاهش ترافیك دارد.
خط کشی های گذرگاه عابر پیاده در تقاطعهای کنترل شده توسط چراغ، یا تابلو ایست، برای راهنمایی عابران در یک مسیر مشخص استفاده میشود. در تقاطع‌های فاقد چراغ راهنما، یا تابلو ایست، این نوع خط کشی وسیله ای برای آگاه کردن رانندگان از وجود عابران در مسیر است.
مسئله مهم دیگری که مورد بی توجهی رانندگان خودروها قرار می گیرد احترام به حقوق عابران پیاده و توجه به گذرگاه ها یا خط کشی های عابر پیاده است.
موضوعی که ترس همه شهروندان را بر انگیخته است و هنگام عبور از خط کشی های عابر پیاده در عرض خیابان ها ترس تمام وجودشان را در بر می گیرد که مبادا این گذر ساده موجب آسیب دیگی آنها شود.
رانندگان هم که با بی توجهی تمام و البته با سرعت تمام گویا در رالی جهانی شرکت کرده اند؛ خطوط عابر پیاده را بی توجه به عابرانی که قصد گذر از آن دارند را رد می کنند.
این در حالی است که مطابق قانون و فرهنگ رانندگی صحیح خودرو ها باید قبل از خطوط عابر پیاده توقف و یا سرعتشان را کم کنند تا عابر پیاده به راحتی از عرض خیابان عبور کند.
این عدم رعایت قانون در حالی صورت می گیرد مسئولان و رسانه های مختلف و به صورت های گوناگون شهروندان را دعوت می کنند که برای عبور از عرض خیابان در مکان هایی که چراغ عابر پیاده وجود ندارد از گذرگاه های خط کشی عابر پیاده استفاده کنند.
به نظر می رسد هرچند که این فرهنگ سازی برای شهروندان ایجاد شده که از خطوط عابر پیاده استفاده کنند؛ آنگونه که باید و شاید برای راکبان خودروها فرهنگ رعایت حقوق عابران پیاده جا نیفتاده است.
خطوط سفید عابر پیاده، خط قرمز قانون برای عموم شهروندان اعم از سواره ها و پیاده است و رعایت حریم این مرز قانونی باید با پشتوانه محكم اجرایی مورد نظارت و حمایت قرار گیرد و بی‌ توجهی به خط‌كشی برای متخلفان هزینه داشته باشد.
بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، رانندگان موظفند در صورت عبور عابر پیاده از محلهای تعیین شده، با فاصله‌ای که به‌وسیله خط‌کشی پشت مسیر ویژه مشخص می‌گردد توقف کامل کنند.
در غیر این‌صورت برای آنها مبلغ 200 هزار ریال قبض جریمه صادر می‌شود. این قانون در حالی ابلاغ شده است که کمتر شاهد جریمه رانندگان متخلف هستیم.
سرهنگ عابدی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران به خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: نزدیک به 60 درصد تصادفات منجر به فوت در شش ماه گذشته عابرین پیاده بوده اند و از اینکه چند درصد از این آمار در گذرگاه های عابر پیاده هست آماری نداریم.
این در حالی است که طبق گزارش سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در سال 93، 26 درصد مرگ و میر عابران پیاده در گذرگاه‌های عابر پیاده رخ می‌دهد!
عابدی با بیان اینکه در صورتی که راننده ای در گذرگاه عابر پیاده با عابر برخورد کند تشدید مجازات می شود؛ افزود: برنامه های زیادی با شهرداری برای ایمن سازی و کانالیزه کردن محل عبور عابر و احداث پل عابر پیاده داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه نسبت به سال های قبل افزایش تصادف عابرین را در رابطه با فوت داشته ایم؛ اظهار کرد: سعی کردیم در جاهایی که عبور عابر زیاد است سرعت خودروها را پایین بیاوریم و معابر ایمن سازی شود.
گزارش از شاهین شکوهی
انتهای پیام/

جریمه رعایت نکردن خط عابر پیاده چقدر است؟

جریمه تصادف روی خط عابرپیاده چقدر است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
گل گفتید
از خط کش عابر پیاده که می خواهیم رد بشیم ترس هم داریم
بعضی از ماشین ها و موتورها فرهنگ دارند و می ایستند یا سرعتشان را کم می کنن ولی بعضی اصلاً توجه به عابر پیاده نمی کنند و به راهشان ادامه می دهند و بعضی هم سرعتشان را بیشتر می کنند که ترس و وحشت آدم را می گیرد
آخرین اخبار