سرپرست فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌ و پرورش خبر داد:

سوم آبان زمان برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی/ برگزاری انتخابات در 950 هزار واحد آموزشی

رمضانی‌ گفت: امسال بیستمین دوره انتخابات شورای دانش‌آموزی را در روز سوم آبان ماه برگزار می‌کنیم‌.

سوم آبان انتخابات شورای دانش‌آموزیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی رمضانی‌ سرپرست اداره کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای‌ پرورشی وزارت آموزش‌ و پرورش، گفت: ما امسال بیستمین دوره انتخابات شورای دانش‌آموزی را در روز سوم آبان ماه برگزار می‌کنیم‌. در این جشنواره دموکراسی که شاهد این میزان شرکت‌کننده در انتخابات هستیم واقعاً بنده بدیلی‌ برای این کار در جهان ندیدم که دانش‌آموز در سرنوشت خودش سهیم باشد. قانونگذار‌ مسئولیتش‌ را به دانش‌آموز می‌دهد و دانش‌آموز دارای حق رأی است.

رمضانی‌ اظهار کرد: تأثیر یک عضو شورا به اندازه تمام معلمین‌ است چرا که در شورای مدرسه‌ تمام معلمین تنها یک رأی دارند‌.

برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در 950 هزار واحد آموزشی

وی با اشاره به اینکه 950 هزار واحد آموزشی انتخابات شوراهای دانش‌آموزی را برگزار می‌کنند خاطرنشان کرد: از میان 9 میلیون دانش‌آموز شرکت‌کننده 650 هزار نفر انتخاب می‌شوند تا دغدغه‌ خود را به مدیران انتقال دهند. خوشبختانه اقبال‌ خوبی در میان مسئولین و خصوصاً وزیر داشتیم‌ که مسیر موفقیت‌ را برای ما روشن‌تر و حرکت در آن را آسان‌تر می‌کند.

سرپرست اداره کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای‌ پرورشی وزارت آموزش‌ و پرورش به نقش مدیران‌ در زمینه برگزاری این انتخابات اشاره کرد و افزود: باید نقش مدیران هم در نظر گرفته شود تا اجازه دهند‌ دانش‌آموزان تصمیم‌گیری مناسبی‌ داشته باشند، ما هرگاه به دانش‌آموزان قدرت تصمیم‌گیری دادیم‌ موفق بوده‌ایم‌. در زمان جنگ تحمیلی‌ هم نوجوانان در همه عرصه‌ها حضور داشتند.

اجازه دهیم دانش‌آموزان در شورا مدیران را نقد کنند

رمضانی در ادامه پیرامون اهداف برگزاری انتخابات‌ شورای دانش‌آموزی، گفت: در وجوه‌ و رویکرد‌های مختلفی می‌توان وجود این شورا را بررسی‌ کرد. رویکرد اجتماعی از مهمترین‌ وجوه برگزاری شوراهای دانش‌آموزی است. شورا محل تمرینی‌ برای حضور دانش‌آموزان در سایر زمینه‌های اجتماعی است باید اجازه دهیم که دانش‌آموزان در شورا نقدهای‌ خود را به مدیران بیان کنند.

 

دانش‌آموزی که یاد گرفت شکست کاندیدای خود را بپذیرد‌ باعث سربلندی‌ نظام آموزشی است

وی خاطرنشان کرد: رویکرد دیگر ما رویکرد سیاسی است، هدف ما تربیت سیاسی است، فرهنگ درک انسان، زیست مسالمت‌آمیز‌ و آمادگی برای حضور در انتخابات از این اهداف است؛ اگر دانش‌آموز یاد گرفت تا شکست کاندید مورد نظر خود را بپذیرد‌ باعث سربلندی‌ نظام آموزشی ما است.

سرپرست اداره کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه هدف ما این است که دانش‌آموزان در شورا بیشترین قدرت را داشته باشند خاطرنشان کرد: ما در شورای دانش‌آموزی دانش‌آموزان را تمرین می‌دهیم‌ تا در اجرای انتخابات هم مؤثر‌ باشند.

 

صندوق رأی انتخابات شورای دانش‌آموزی همانند صندوق‌ رأی وزارت کشور

وی گفت: استانداران، فرماندار‌ان و بخشداران‌ به عنوان نمایندگان وزارت کشور بیشترین همکاری را با ما داشته‌اند آنها قول داده‌اند صندوق رأی این شوراها همان صندوق‌ رأی وزارت کشور باشد تا دانش‌آموزان طریقه‌ شرکت در انتخابات را به خوبی فراگیرند‌.

رمضانی در زمینه‌ تعداد‌ اعضای شورا‌ گفت: نحوه شرکت در انتخابات‌ در مقطع اول ابتدایی‌ و اول متوسطه متفاوت است. دانش‌آموزان مقاطع اول و دوم در این انتخابات شرکت نمی‌کنند و تنها به تبلیغات‌ خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: در مدارسی‌ که 100 دانش‌آموزان دارند 5 نفر عضو هستند که 3 عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل‌ خواهند بود. در مدارس‌ 100 تا 150 نفره‌ 7 عضو اصلی‌ 2 علی‌البدل‌ در مدارس 151 تا 200 نفر 9 نفر اصلی و 2 علی‌البدل، در مدارس 250-200 نفره 5 عضو اصلی و 2 علی‌البدل، در مدارس 350-251 نفره‌ 7 اصلی 2 علی‌البدل‌، در مدارس 550-351 نفره 9 نفر اصلی و 2 علی‌البدل و در مدارس 551 نفر به بالا‌ 11 نفر عضو اصلی و 2 نفر علی‌البدل‌ خواهند بود.

سرپرست اداره کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش پیرامون اهمیت‌ این انتخابات در روحیه دانش‌آموزان، گفت: ما در انتخابات شوراهای‌ دانش‌آموزی در مقطع ابتدایی شاهد بیشترین حضور خانواده‌ها هستیم‌ و انتظار داریم که این انتخابات با حضور رسانه‌ها پوشش مطلوبی داده شود چون کودکان آسیب‌پذیرند و جلب اعتماد به کودکان‌، نوجوانان‌ و جوانان‌ در جامعه سخت انجام می‌شود. امیدوارم همه ما با کمک یکدیگر‌ این اعتماد را تقویت کنیم.

 

وزارت آموزش و پرورش آموزش‌های ویژه‌ای برای منتخبین‌ شوراها‌ تدارک‌ دیده‌ است

وی پیرامون حمایت‌های وزارت آموزش و پرورش از شوراهای‌ دانش‌آموزی، گفت: آموزش‌های ویژه‌ای برای منتخبین‌ این شوراها‌ تدارک‌ دیده‌ شده است، برگزاری همایش‌های مختلف ویژه منتخبین‌، برگزاری مجامع منطقه‌ای و کشوری‌ و برگزاری مجلس دانش‌آموزی با حضور وزیر از تمهیدات وزارت آموزش و پرورش در این زمینه است.

رمضانی اظهار کرد: تصمیمات‌ شورای دانش‌آموزی به شورای مدرسه‌ ورود پیدا می‌کند جایی که نماینده اولیا و مربیان و نماینده معلمین حضور دارند‌ و هنگامی که نظرات دانش‌آموزان در شورای مدرسه‌ رأی بیاورد‌ حتماً اجرایی خواهد شد. امروز اگر مصوبه شورای دانش‌آموزی وجود نداشته باشد‌ تصمیم‌گیری‌های مدرسه جنبه قانونی‌ نخواهد داشت البته طبق تجربه‌ای که داریم‌ بهترین نظرات را همواره دانش‌آموزان دادند‌.

 وی خاطرنشان کرد: در حالی که انتخابات دانش‌آموزی اصلاً اجباری نیست ولی بالاترین‌ میزان مشارکت را همواره داشته‌ایم.

 

امسال انتظار داریم حضور دانش‌آموزان در مراسم 13 آبان پررنگ باشد

رمضانی‌ در پایان‌ با اشاره به روز 13 آبان و روز دانش‌آموز، گفت: 13 آبان روز بسیج دانش‌آموزان در زمینه‌ استکبار‌ستیزی‌ است واقعاً مهم است که بدانیم کودکان بیشترین تأثیر را در مبارزه با استکبار داشته‌اند. ما قطعاً شاهد یک راهپیمایی‌ با حضور همه تشکل‌ها، دانش‌آموزان و برگزیدگان‌ شوراها‌ خواهیم بود به آن جهت که استکبار جهانی‌ تمام تلاش خود را برای ضربه‌ زدن‌ به کشور انجام داده‌ است امسال سال وی‍ژه‌ای و انتظار است حضور مردم دانش آموزان و تشکل‌های دانش آموزی بسیار پر رنگ باشد.پیام همراهی دانش آموزان و معلمین با آرمان های انقلاب را به گوش آمریکا و اسرائیل خواهیم رساند

وی یادآور شد: یک ویژه برنامه ای هم به مناسبت روز دانش آموز داریم که طی آن از دانش آموزان نخبه در زمینه های مختلف در سال گذشته تقدیر خواهد شد.

  

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار