عضو کمیسیون برنامه و بودجه از تشکیل کمیته‌ای برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

تشکیل کمیته‌ای با حضور مسئولان برای حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی/ باید سن بازنشستگی و سنوات خدمت افزایش یابدمحمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نشست امروز صبح این کمیسیون گفت: اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در این نشست حضور یافت و برنامه‌های خود را برای نمایندگان تشریح کرد.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون نیز سوالات خود را مطرح کردند، افزود: اکنون برای قضاوت درباره کسب رأی اعتماد اردکانیان از مجلس زود است و هنوز وزرای پیشنهادی برای تشریح برنامه‌هایشان فرصت دارند.

حسینی در ادامه تصریح کرد: کمیسیون برنامه و بودجه در راستای پیگیری چالش‌های بزرگ در کشور امروز مباحث صندوق‌های بازنشستگی را مورد نقد و بررسی قرار داد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اظهار کرد: پیرو دو جلسه قبلی که با سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی داشتیم، امروز هم نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی و اسلامی رئیس صندوق بازنشستگی به همراه معاونان خود به این نشست آمدند.

نماینده مردم تفرش تأکید کرد: در این جلسه بیان شد که همگان بحران موجود در صندوق‌های بازنشستگی را می دانند و همه مسائل روشن است و متأسفانه فضای صندوق‌های بازنشستگی بسیار نگران کننده شده‌اند.

وی با بیان اینکه این دو صندوق بزرگترین صندوق پرداخت کننده حقوق بازنشستگان هستند، افزود: حقوق بازنشستگی افراد هم با توجه به شرایط موجود در کشور قابل توجه نیست و امکان زندگی را برای آنها سخت کرده است.

حسینی با تأکید بر اینکه باید سه مولفه را در صندوق‌های بازنشستگی مورد توجه و مدنظر سیاست‌های کلان قرار داد، گفت: منابع ورودی صندوق‌ها، فرمول محاسباتی و پرداخت هزینه‌ها سه مولفه مهم در صندوق‌های بازنشستگی هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: اگر سیاست‌ها مبنی بر منابع ورودی بیشتر از پرداخت‌ها باشد آن زمان انباشت منابع با مشکلاتی پیش خواهد آمد و همین طور اگر بالعکس عمل شود شرایط مناسبی پیش نخواهد آمد.

نماینده مردم تفرش اظهار کرد: با شناخت و بررسی ریشه مشکلات در گذشته می‌توان متوجه شد که صندوق‌های بازنشستگی سهم کارفرما را که همان دولت بوده پرداخت نکرده یا شیوه‌های افزایش حقوق‌ها طی سال‌ها با توجه به تغییر نظام پرداخت‌ها متفاوت شده است.

وی تأکید کرد:‌ متأسفانه تمامی سیاست‌های گذشته تأثیر خود را بر روی صندوق‌های بازنشستگی گذاشته است لذا اکنون برای حل این مشکلات قرار شد کمیته‌ای با حضور مسئولانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و دستگاه‌های مربوطه تشکیل شده تا با بررسی راهکارها پیشنهاد خود را برای حل این مشکل به مجلس ارائه کنند.

حسینی با تأکید بر اینکه ما در حوزه منابع باید در صندوق‌های بازنشستگی تغییراتی ایجاد کنیم، گفت: افزایش سن بازنشستگی و سنوات خدمت، اصلاح یک سری از تعارضات و اعطای امتیازات خاص به برخی گروه‌ها و همچنین افزایش سهم بازنشستگی و منابع ورودی می‌تواند در اصلاح عملکرد صندوق‌های بازنشستگی موثر باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با اشاره به اینکه برای اصلاح هزینه‌ها می‌توان دو اقدام انجام داد، تصریح کرد:‌ متأسفانه صندوق‌های بازنشستگی بخشی از سرمایه خود را سرمایه گذاری کرده‌اند که بازگشت آن نسبت به دارایی‌ها بسیار اندک است لذا باید این موضوع حل شود.

نماینده مردم تفرش اظهار کرد: اگر صندوق‌های بازنشستگی توان بنگاه‌داری ندارند باید آن را واگذار کرده و از این نوع سرمایه گذاری‌ها که بر اثر نوسانات ضررهایی را ایجاد می‌کنند، خودداری کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر حقوق و مزایای بازنشستگی باید حداقل از دو تا پنج سال افزایش پیدا کند تا توان صندوق‌ها برای پرداخت حقوق با وجود این شرایط آماده‌تر شود.

حسینی با بیان اینکه حوزه تأمین اجتماعی با توجه به موضوع کارفرما و طلب‌هایشان اوضاع بهتری دارند، بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی مدعی است که اگر دولت بدهی‌های خود را بر اساس قانون برنامه ششم توسعه پرداخت کند احتمالا مشکلاتش به صورت کلی حل خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
تو را بخدا فکریم به حال بازنشستگان فولاد کنید
آخرین اخبار