پایان دهمین همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی در شوش

دهمین همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی در شوش پایان یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آیین پایانی دهمین همایش ملی تعزیه و آیین های نمایشی محرم با حضور آیت الله محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناصر چنانی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدنان غزی، فرماندار شهرستان شوش، هنرمندان و فعالان فرهنگی و مطبوعاتی در سالن اصلی تالار نیایش شهرستان شوش برگزار گردید.

ناصر چنانی، معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به پیشینه همایش تعزیه‌ و آیین‌های نمایشی و بررسی عملکرد این همایش در دوره‌های پیشین، پیشرفت این همایش در دوره کنونی را تحسین کرد و بیان داشت: در دوره‌های پیشین این همایش در سطح استان برگزار می‌شد که به همت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همایش ملی تبدیل شد.

وی ضمن بررسی تاریخچه آیین تعزیه در خوزستان به ویژه در شوش این شهرستان را مهد تعزیه استان خواند و تصریح کرد: پیشینه پربار شهرستان شوش در هنر تعزیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت که اولین دوره ملی این همایش را در این شهرستان برگزار کند.

چنانی افزود: این همایش به منظور پاسداشت قیام خونین کربلا و ترویج فرهنگ عاشورایی با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی کشور، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش، فرمانداری، شهرداری و شوراهای اسلامی 5 شهر شهرستان شوش، دفتر نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، مرکز فنی و حرفه‌ای، شرکت توزیع نیروی برق، فرماندهی نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان جهاد کشاورزی و هنرمندان تئاتر شهرستان، از 3 تا 7 آبان به مدت 4 شب در آستان مقدس عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزاعی، برگزار ‌شد.

از خوزستان 4 اثر در زمینه مجالس شبیه‌خوانی و ٢ اثر در زمینه آیین‌های نمایشی در این همایش اجرا شد. از استان‌های دیگر نیز 4 اثر در زمینه مجالس شبیه‌خوانی از شهرهای تفرش، شیراز، اصفهان و تهران و ٢ اثر در زمینه آیین‌های نمایشی (مجلس نقالی از تهران و مجلس پرده‌خوانی از بروجرد) اجرا شدند. در حوزه آموزش و تحقیق نیز کارگاه‌های آموزشی با محوریت تعزیه و آیین‌های نمایشی در پلاتوی تالار نیایش شهرستان شوش برگزار شد.

انتهای پیام/گ

دهمین همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی در شوش پایان یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار