سفیر افغانستان مطرح کرد:

افغانستان اتصال ریلی چابهار به ازبکستان را فراهم می‌کند

احمدنور گفت: افغانستان و كشورهای آسيای‌ميانه، قفقاز، جنوب‌شرق روسيه و ازبکستان، منتظر بهره‌برداری از زیرساخت‌های ترانزیتی بندر چابهار هستند.

افغانستان اتصال ریلی چابهار به ازبکستان را فراهم می‌کند/ كشورهای آسيای‌ميانه، قفقاز و جنوب‌شرق روسيه منتظر بهره‌برداری ترانزیتی از بندر چابهار هستندبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  نصیر احمدنور سفیر افغانستان در ایران، در حاشیه مراسم ورود نخستین محموله ۱۳۰ هزار تنی گندم از هند به بندر چابهار و سپس ترانزیت آن به کشور افغانستان، اظهار کرد: در سطح کلان؛ دولت و در سطح بخش خصوصی، باور داریم که با راه‌اندازی بندر چابهار و تکمیل پروژه‌های آن، بندر فوق نقش حیاتی در کل منطقه ایفا خواهد کرد.

سفیر افغانستان در ایران ادامه داد: نه تنها افغانستان که كشورهای آسيای ميانه، قفقاز، جنوب‌شرق روسيه و ازبکستان، منتظر بهره‌برداری از زیرساخت‌های ترانزیتی بندر چابهار هستند.

احمدنور افزود: راه‌اندازی تاسیسات خطوط ترانزیتی ایران به افغانستان و اتصال راه‌آهن ازبکستان از مسیر افغانستان و از شبکه خطوط ریلی ایران نقش مهمی در مبادلات منطقه‌ای ایفا خواهد کرد که امیدواریم شاهد آن باشیم.

سفیر افغانستان در ایران یادآور شد: در افغانستان دولت و بخش خصوصی آنچه را توان داشته باشند در راه بيش از پيش فعال‌شدن بندر چابهار به كار خواهند بست.

وی تصریح کرد: اميدواريم بندر چابهار هر چه زودتر در واردات و همچنين صادرات كالاهای افغانستان نقش جدی‌تری را ایفا کند و تجهیزات این بندر نیز کامل و به روز شوند.

نصیرنور گفت:  با فراهم شدن زمينه صادرات افغانستان از مسير بندر چابهار اين بندر رونق بيش از پيش خواهد يافت و برای بازرگانان هند و افغانستان انجام فعالیت اقتصادی آسان‌تر شود.

سفیر افغانستان در ایران با تاکید بر این مطلب که توسعه بندر چابهار موجب هم‌گرایی منطقه‌ای و همچنین ارتقای سرمایه اقتصادی برای مردم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد، گفت: هم‌اكنون بخش بزرگی از كالاهای افغانستان از بندرعباس ترانزیت می‌شود كه پيش‌بينی می‌شود با جايگزينی بندر چابهار اين مسير نزديک‌تر شود که توسعه بندر چابهار برای كشورهای عرب حوزه خليج فارس هم جذابيت‌های فراوانی دارد.

وی ادامه داد: به منظور داد و ستد با افغانستان و آسیای میانه، بندر چابهار به دلیل کوتاه شدن مسیر در ارجحیت نسبت به بندرعباس قرار دارد و به صرفه‌تر از نظر اقتصادی است.

احمدنور در پایان اظهار امیدواری کرد تا ایران در میدان رقابتی در زمینه ترانزیت کالا پیشقدم باشد و بتواند با تکمیل تاسیسات خود ظرفیت داد و ستد را در منطقه گسترش دهد.

 

انتهای پیام/

لزوم راه‌اندازی تاسیسات خطوط ترانزیتی ایران به افغانستان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۶
ساخت راه آهن چابهار - زاهدان باعث رونق صادرات ایران میشود
آخرین اخبار