شکوهی مطرح کرد؛

واقعی نبودن تعرفه رادیولوژی در کشور / نبودن تجهیزات کافی نسبت به کشورهای پیشرفته

رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: تجهیزات رادیولوژی ایران نسبت به کشورهای پیشرفته عقب‌تر هستیم.

واقعی نبودن تعرفه رادیولوژی در کشور / نبودن تجهیزات رادیولوژی نسبت به کشورهای پیشرفتهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلال‌شکوهی رئیس انجمن رادیولوژی ایران عصر امروز در مراسم روز جهانی رادیولوژی که در هتل استقلال برگزار شد، اظهار کرد: از نظر سیستم دانشگاهی کشور ما انجمن رادیولوژی همیشه به دنبال آموزش بوده و به همین خاطر وزارت بهداشت از فعالیت‌های صنفی انجمن تا حد زیادی ابراز علاقه نشان نمی‌دهد.

وی بیان کرد: ما در صنایع موشکی و نظامی خود را رقیب آلمان و آمریکا می‌دانیم و در همین راستا سعی کردیم امکانات ایمنی را بروز کنیم ولی در بحث رادیولوژی کمک و حمایت کافی در جهت ارتقای تجهیزات این حوزه صورت بگیرد.

 شکوهی با اشاره به اینکه روز جهانی رادیولوژی در روز 17 آبان  هرساله در ایران و دنیا برگزار می‌شود، بیان کرد: کشور ترکیه از نظر تجهیزات و وسایل رادیولوژی بالاتر از ما بوده اما ایران متخصصان با استعداد و خوبی دارد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران در خصوص روز جهانی رادیولوژی در خصوص تعرفه‌های رادیولوژی تأکید کرد: متأسفانه تعرفه رادیولوژی‌ واقعی نبوده و خود مسئولان این مسئله را می‌دانند اما  به دلیل کمبود منابع مالی تعرفه گروه‌های مختلف پزشکی از جمله رادیولوژی‌ها کاهش پیدا کرده است.

جلال شکوهی در خصوص راه‌اندازی مرکز رادیولوژی اظهار کرد: ما برای راه‌اندازی و تجهیز 2 مرکز رادیولوژی مبلغی به میزان 5 میلیارد تومان وام درخواست کرده  که تنها با یک و نیم میلیارد وام آن موافقت صورت گرفته است و این در حالی است که تنها قیمت خرید زمین مرکز رادیولوژی مبلغی در حدود 15 میلیارد تومان است.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران یادآور شد: متأسفانه در کشورمان شرکت‌های بیمه‌ای خوبی فعالیت ندارند.

ویرایش کتاب تعرفه‌ای سبب کاهش خدمات پزشکی شد

حسین کرم‌پور نائب رئیس انجمن رادیولوژی ایران اظهار کرد: رادیولوژی اساس تشخیص در پزشکی محسوب می‌شود زیرا اگر این امر به درستی انجام شود درمان صحیح به وقوع می‌پیوندد.

وی بیان کرد: در رادیولوژی بسیاری از عوارضی که قبلا نیاز به اتاق عمل و جراحی داشت امروزه فرق کرده و متخصصان این حوزه تحت هدایت سونوگرافی و سیتی‌اسکن قرار می‌گیرند و این موضوع باعث کاهش هزینه‌های سلامت، عوارض و بستری بیماران می‌شود که به خاطر همین مسئله وابستگی شدیدی به تجهیزات به روز و تکنولوژی دارد.

کرم‌پور با بیان اینکه ما ناگزیر به واردات بسته‌های پیشرفته هستیم افزود: ما باید تکنولوژی پیشرفته را وارد کنیم تا از علم عقب نمانیم اما با توجه به مشکلات تعرفه‌ای که ناشی از دستکاری کتاب ارزش نسبی خدمات است و این کتاب از کتاب مرجع فاصله گرفته این مسائل باعث ورود به مشکلات مالی برای شاخه رادیولوژی شده است.

نائب رئیس انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: ویرایش کتاب جدید تعرفه باعث ورود مشکلات مالی در بین گروه‌های رادیولوژی و بیهوشی شده است اما خوشبختانه مواضع سازمان نظام پزشکی در این خصوص مثبت و روحیه بخش است.

وی با بیان اینکه ما باید به کتاب مرجع تعرفه‌گذاری بدون دستکاری برگردیم، تصریح کرد: با بازگشت به کتاب مرجع تعرفه‌گذاری اجرای عدالت درون‌رشته‌ای و بین رشته‌ای ایجاد می‌شود و این مسئله باعث بازگشت آرامش به جامعه پزشکی و بالارفتن خدمات پزشکی، جلوگیری از آسیب اقتصاد کشور می‌شود.

تعریف نشدن راهنمای بالینی به اقتصاد سلامت آسیب می‌زند

در ادامه مراسم صانعی متخصص رادیولوژی گفت: راهنمای بالینی به خوبی تعریف نشده و این امر ضرر زیادی به اقتصاد سلامت وارد می‌کند و همچنین هدر رفت منابع مالی نیز در حوزه بهداشت و درمان زیاد می‌شود.

وی عنوان کرد: در کشورمان بیمار به پزشکان اصرار می‌ورزد تا داروی بیشتری برایش تجویز شود که این مسئله با استانداردهای دنیا فاصله دارد.

 لزوم ارتقای کمیت در دانشگاه‌های پزشکی

در ادامه مراسم حکمتی‌نیا متخصص رادیولوژی گفت: یک رادیولوژیست کار بلد بهتر از هزاران رادیولوژیست ناکارآمد بوده و در تمام دنیا نیروی انسانی و به خصوص دانشجویان گروه‌های پزشکی جزو سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: امروزه تعداد دانشگاه‌های ما به اندازه کافی در سراسر کشور راه‌اندازی شده است و باید به سمت ارتقای کیفیت برویم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار