55 هزار کودک خراسان شمالی مشمول طرح پیشگیری از تنبلی چشم

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: حدود 55 هزار کودک در استان خراسان شمالی مشمول طرح پیشگیری از تنبلی چشم هستند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ هاجر پاکدین معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم به صورت مقطعی از اول آبان ماه تا آخر آذر ماه اظهارکرد: این طرح در پایگاه های دائمی برای کودکان 3تا 6 سال در کل سال اجرا می شود.

وی هزینه معاینه هر کودک در پایگاه دولتی با دستگاه سنجش بینایی را 25 هزار ریال و در پایگاه های غیر دولتی با دستگاه سنجش بینایی را 50 هزار ریال عنوان کرد و گفت: اگر کودک با چارتE ، معاینه شود، مبلغ 20 هزار ریال هزینه برای خانواده است.

پاکدین افزود: حدود 150 پایگاه در مناطق شهری و روستایی برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم مستقر هستند و درمناطق روستایی به صورت سیار یا در مراکز بهداستی انجام می شود.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در سال گذشته نیز 40 هزار و 888 کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم مورد معاینه قرار گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان و نونهالان، تشخیص به موقع عوامل ایجادکننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان، معاینه شود و بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری سن پیش از دبستان است به همین دلیل این دوره را سن طلایی می نامند.

وی بیان کرد: هرچه تشخیص عقب تر بیفتد درمان دشوارتر می شود، البته نباید فراموش شود که ظاهر چشم تنبل طبیعی است و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی شود.

پاکدین اضافه کرد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که با درمان به موقع و تشخیص زودهنگام از کم بینایی و نابینایی کودک جلوگیری می کند.

بهزیستی خراسان شمالی 27 هزار و 737 نفر مددجو زیرپوشش دارد.

انتهای پیام/آ

اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا شش سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.