ثبت ملی خانه محمد ابراهیم دیلمی

خانه محمد ابراهیم دیلمی در گرگان ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ ایمانیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: خانه محمد ابراهیم دیلمی در بافت قدیم گرگان امروز ۱۶ آبان ماه ثبت ملی شد.

وی افزود: این اثر یکی از بنا‌های قدیمی بافت تاریخی گرگان متعلق به دوره قاجاری است که در نزدیکی دو بنای ثبتی مفیدیان و فاطمی قرار دارد.

جاوید ایمانیان گفت: دیوار بلند خشتی- آجری، بازشو ها، تیر‌ها و اسکلت بام چوبی، بام سفال پوش و سایر مصالح بوم آورد آن باعث شده بنایی ارگانیک و همساز با اقلیم و بافت پیرامونش باشد و حجم ساده‌ی بنا با فضا‌های پر و خالی، متنوع شده و کاربردش متناسب‌تر گردیده است.

وی گفت: قرارگیری در بافت تاریخی شهر، دیوار قطور و بلند خشتی – آجری، بام سفال پوش و شیر سر‌های سه طبقه چوبی و زیر زمین و سرداب در دل زمین از ویژگی ها‌ی این بنای تاریخی است.

وی در ادامه گفت: همچنین ایوان یا تالار ستوندار با منظری زیبا رو به حیاط، اتاق‌هایی مدولار، با پیمون سه دری و حیاطی سنگ فرش با شبکه آبرسانی آجری هماهنگ با بافت قدیم از دیگر ویژگی‌های خاص بنای محمد ابراهیم دایمی است.

ایمانیان در پایان گفت: لوح ثبت اثر پس از صدور و طی تشریفات قانونی با امضاء معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/ق
 
 

ثبت ملی خانه محمد ابراهیم دیلمی در گرگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.