ابلاغ دستورالعمل شکار چهارپا در قرق‌های اختصاصی

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دستورالعمل شکار در قرق های اختصاصی سال 96 برای ایجاد ظرفیت‌های مناسب در امر توسعه حفاظت و بهره برداری اصولی و پایدار از منابع تنوع زیستی ابلاغ شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی تیموری مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت ابلاغ دستورالعمل شکارچهارپا در قرق های اختصاصی اظهار کرد:این دستورالعمل به عنوان ابزاری برای توسعه حفاظت از حیات وحش در محدوده خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست از چند سال گذشته مورد توجه و پیگیری جدی این سازمان قرار گرفته است.

وی افزود:علاقه قابل توجه جوامع بومی و محلی، تشکل های حامی حیات وحش، بخش خصوصی و تعاونی های زیست محیطی به مشارکت در این زمینه و واگذاری رسمی چهار قرق اختصاصی در استان های یزد و سمنان به واجدین شرایط، از نتایج بررسی های انجام شده است.

تیموری از انجام سرشماری های حیات وحش در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست در سالجاری خبر داد و گفت: نتایج سرشماری و مقایسه آن با سالهای گذشته، نشانگر رشد قابل توجه جمعیت گونه های قابل شکار بود که  این امر حاکی از موفقیت این تجربه جدید در عرصه بهره مندی از مشارکت جوامع بومی و محلی و بخش غیر دولتی در حفاظت از حیات وحش است.

تیموری تصریح کرد: با پردازش نتایج سرشماری های به عمل آمده، سهمیه های شکار برای هر یک از قرق های اختصاصی «علی آباد چهل گزی مهریز، دربید و روباز در استان یزد و همچنین منصور آباد رفسنجان در استان کرمان» از سوی کمیته فنی قرق های اختصاصی سازمان تعیین و به همراه دستورالعمل نحوه شکار چهارپا در قرق های اختصاصی، از سوی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به استان های مربوطه ابلاغ شد.

همچنین علاوه بر این، دستورالعمل شکار در تنها طرح فعال تکثیر و پرورش همراه با شکارگاه کشور در سیرجان نیز برای دومین سال متوالی تدوین و به استان سیرجان ابلاغ شد.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: امسال نیز قر ق های اختصاصی مورد اشاره و شکارگاه اختصاصی ترجمان، امکان شکار گونه های قوچ و کل را برای شکارچیان داخلی و خارجی فراهم خواهند ساخت بدون آنکه شکار، فشاری بر جمعیت های مناطق تحت مدیریت سازمان وارد کند.

همچنین در ادامه سیاست های سازمان در خصوص توسعه قرق های اختصاصی در سطح کشور، واگذاری قرق اختصاصی «جاشلوبار» در استان سمنان به یک متقاضی از جوامع بومی و محلی که از دامداران سنتی منطقه است، در چهارمین جلسه کمیته فنی قرق های اختصاصی تصویب و به تایید معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی رسید و به زودی پروانه قرق اختصاصی یاد شده برای مدت پنج سال به متقاضی مربوطه واگذار می شود تا اقدامات اجرایی و حفاظتی به طور رسمی در آن آغاز شود.

انتهای پیام/

دستورالعمل شکارچهارپا در قرق های اختصاصی سال 96 ابلاغ شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار