جنوب کرمان به عنوان بزرگترین تولید کننده حنا در کشور کارخانه فرآوری ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت:جنوب استان به عنوان بزرگترین تولید کننده حنای کشور، کارخانه فرآوری نداشته وتولیدات خود را به استاهای همجوار ارسال می کند.

جنوب کرمان به عنوان بزرگترین تولید کننده حنا در کشور کارخانه فرآوری نداردبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ محمد سعیدی مدیر جهاد کشاورزی رودبار جنوب گفت: برداشت حنا از بیش از پنج هزار هکتار مزارع رودبار جنوب آغاز شده است و این شهرستان در زمینه تولید محصول حنا، مقام اول را در کشور به خود اختصاص داده و بدین لحاظ، منبع مالی خوبی برای مردم روستایی در این مناطق به شمار می رود.

وی افزود: متوسط عملکرد حنا در هر هکتار 6 تن است و پیش بینی می شود حدود 30 هزارتن حنا به صورت برگ خشک از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

سعیدی اظهار کرد: حنای رودبار به لحاظ رنگ و کیفیت جز مرغوبترین حناهای کشور به شمار می رود و در مصارف آرایشی، بهداشتی و دارویی کاربرد فراوان دارد و بخش زیادی از این محصول پس از فرآوری و بسته بندی و تامین نیاز بازار داخلی به سایر کشورها از جمله سوریه و عراق صادر می شود.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان تصریح کرد: امسال در کاشت محصول حنا به دلیل کم آبی، افزایش سطح کشت نداشتیم و سعی کردیم از طریق عملیات به زراعی، میزان تولید محصول را افزایش دهیم و به نظر می‌رسد این محصول 10 درصد افزایش یافته است.

وی نبود دستگاه خشک‌ کن و دستگاه بسته ‌بندی حنا و کمبود بذر اصلاح شده را از جمله مشکلات کشاورزان این شهرستان برای کاشت و برداشت حنا، عنوان کرد و گفت: متاسفانه محصول حنای این شهرستان برای بسته‌ بندی به استانهای همجوار ،حمل و پس از بسته ‌بندی به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

در این راستا یک کشاورز رودباری گفت: به دلیل نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی، این محصول توسط واسطه‌ها و دلالان با قیمت ناچیز، خریداری و در استان‌های دیگر فرآوری و به اسم آنها به مصرف داخلی می‌رسد و یا صادر می‌شود.

علی سالمی دیگر کشاورز حنا کار اهل جنوب کرمان نیز افزود: از مشکلات مهم و اساسی کشاورزان در توسعه کشت حنا در شهرستان رودبار، نبود صنایع مکانیزه کاشت، داشت و برداشت به ‌ویژه کارخانه خشک ‌کن برگ حنا است.

وی در ادامه افزود: نبود بذر اصلاح شده حنا در منطقه نیز یکی دیگر از مشکلات حنا کاران است که انتظار داریم توسط مسئولان بخش کشاورزی به این موضوع رسیدگی شود.

محمد سالمی نیز به عنوان یکی از حنا کاران نمونه جنوب گفت: بخش زیادی از محصول حنا پس از فرآوری و بسته بندی و تامین نیاز بازار داخلی به سایر کشورها از جمله سوریه و عراق صادر می شود.

وی اظهار کرد: از جمله مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه هستند، نبود صنایع بسته ‌بندی و حناسایی است که موجبات ضرر و زیان کشاورزان را فراهم کرده است، به طوریکه حنا به صورت خشکبار به استان های دیگر فرستاده شده و سود چندانی عاید کشاورزان منطقه نمی‌شود.

برگ های سبز حنا در مزارع جنوب استان کرمان برای خشک شدن چیده می‌شوند، این روزها مزارع جنوبی کرمان آکنده از عطر و بوی حناست و بانوان زحمتکش این دیار با دستان حنایی رنگ خود، حناهای خشک شده را کوبیده و جمع‌آوری می‌کنند.

بیشترین ظرفیت تولید حنای جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب وجود دارد و در واقع باید گفت، رودبار قطب تولید حنا در کشور است چرا که بیش از 2 هزار و 500 کشاورز این شهرستان به کاشت و برداشت این محصول مشغولند اما جای سئوال است که چرا برداشت حنا در چنین منطقه ای که بیشترین تولید حنا را دارد به صورت سنتی انجام می شود؟!


انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.