معاون پیشگیری بهزیستی لرستان :

امسال ۱۷ هزار نوزاد لرستانی غربالگری شنوایی شدند

در ۶ ماهه نخست امسال ۱۷ هزار نوزاد معادل ۸۰ درصد کودکان متولد شده، مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  ابتسام داشی ، معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: غربالگری بینایی مختص کودکان سه تا ۶ سال هر ساله از ابتدای آبان‌ماه تا اواخر آذرماه انجام می‌شود.

وی افزود: هدف از غربالگری بینایی، شناسایی کودکانی بوده که دچار مشکلات چشمی از جمله تنبلی‌چشم هستند.

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان با بیان اینکه سال گذشته ۹۶ هزار و ۶۰۰ کودک تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفته، گفت: از این تعداد، ۲ هزار و ۴۰۰ کودک با مشکلات بینایی تشخیص داده شد که از این ۲ هزار و ۴۰۰ کودک، ۴۵۵ کودک دچار تنبلی‌چشم بودند.

داشی پیگیری غربالگری سال گذشته را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۱۰۳ هزار کودک تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گیرد.

این مسئول با ابراز اینکه بهزیستی لرستان اقدام به غربالگری شنوایی نوزادان در چند سال اخیر کرده، یادآور شد: در طرح غربالگری شنوایی نوزادان، نوزادان در بدو تولد از نظر شنوایی در پایگاه‌های تیروئید، زایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها غربالگری می‌شوند.

وی از غربالگری ۳۵ هزار نوزاد لرستانی در سال گذشته خبر داد و گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۷ هزار نوزاد معادل ۸۰ درصد کودکان متولد شده مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان از پرداخت کمک هزینه به خانواده‌هایی که نوزادان آن‌ها دچار مشکلات شنوایی بوده گفت و افزود: امسال علاوه بر غربالگری شنوایی نوزادان، غربالگری کودکان سه تا ۶ سال نیز به صورت پایلوت در بروجرد و خرم‌آباد انجام می‌شود.

داشی در ادامه گفت: لرستان ۲ هزار و ۹۰۰ روستا داشته که در برخی از این روستا‌ها مسیر‌های صعب‌العبوری وجود دارد، با این حال بهزیستی در این مناطق نیز ارائه خدمت کرده به نحوی‌که سال گذشته ۱۰۰ درصد روستا‌های نورآباد تحت پوشش برنامه‌های غربالگری قرار گرفت.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت غربالگری ژنتیک دختران پیش از ازدواج، گفت: امسال سه هزار زوج لرستانی تحت پوشش غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/د

غربالگری شنوایی ۱۷ هزار نوزاد لرستانی طی ۶ ماهه نخست امسال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.